Jeg ringede engang til Udlændingeservice og spurgte om, hvordan man skulle forholde sig, hvis man havde søgt om forlængelse af et visum, visum var udløbet, og man ikke havde fået svar på sin ansøgning endnu. Og svaret var, at man bare skulle tage det helt roligt, idet man opholdt sig lovligt i Danmark, indtil man havde fået svar på sin ansøgning om forlængelse.
Jeg har rimeligt svært at se, hvorfor det skulle forholde sig anderledes i den situation, hvor man har søgt om opholdstilladelse efter Udlændingelovens §9 og undrer mig derfor stadig meget over den information, du har fået – også her i 2. omgang.
Skal vi endelig komme US lidt i møde, så kan man sige, at det måske er rimeligt, at man søger om opholdstilladelse efter Udlændingelovens §9 mindst 14 dage før, ens visum eller anden opholdstilladelse udløber, således at de får en rimelig tid til at tage stilling til, om man kan få processuelt ophold eller ej.
Men selv det hjælper jo ikke noget, når US nogen gange er 2½ måned om at sende et kvitteringsbrev, og et alm. visum i øvrigt højest gælder i 90 dage. For meningen med det processuelle ophold er jo netop, at ansøgeren skal spares for den urimelige byrde, som det vil være at skulle rejse til et land langt væk og være adskilt fra sin ægtefælle, bare for at afvente resultatet af en sagsbehandling der i stedet for at vente i Danmark.
Det er ikke meningen med det processuelle ophold, at ansøgeren skal forlade Danmark og herefter vende tilbage igen, når US efter flere måneder har nået at sende et kvitteringsbrev og har taget stilling til, om processuelt ophold kan bevilges.
Du kan efter min mening roligt springe op og ned på, hvad du har fået at vide, da 70% af alle ansøgninger om FS afleveres i Danmark, og der er naturligvis ikke en eneste af alle disse mennesker, som kunne drømme om at forlade Danmark, før deres sag er afgjort og de evt. har fået afslag.