Når lovligt ophold udløber under sagsbehandlingen?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Thomas1982

Når lovligt ophold udløber under sagsbehandlingen?

Indlæg af Thomas1982 » 17.05.2010 14:53:43

Min kæreste har lovligt ophold i DK ved et working holiday visum. Vi har i sinde at søge familiesammenføring på baggrund af 18 måneders samliv.

Hvis vi indgiver ansøgningen når de 18 måneder er opfyldt kan vi risikere at selv om der er tale om en fuldt oplyst sag at afgørelsen først kommer efter min kærestes opholdstilladelse udløber. US afviser at man kan 'forlænge' en opholdstilladelse med det typiske schengen visum og mener at min kæreste skal forlade landet for så at komme igen når en evt. tilladelse foreligger.

Kan det være rigtigt?

Hvad har man af muligheder mener I?

Mvh

Thomas

PS: Fantastisk website i øvrigt. :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Når lovligt ophold udløber under sagsbehandlingen?

Indlæg af mh1 » 17.05.2010 15:38:54

Visum bliver ikke forlænget, men normalt får man 'processuelt ophold' når ansøgning er indgivet, medmindre det er tordnende oplagt at man ikke har skyggen af chance for at få fs - men processuelt ophold betyder, at man ikke kan rejse rundt i Schengen, men skal blive i DK. I kan altså ikke fx indgive ansøgning og så tage på ferie sammen til Mallorca eller Rivieraen.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.05.2010 22:15:28

Det undrer mig meget, at "Udlændingeservice" skulle mene sådan. Processuelt ophold er en fuldstændig rutinemæssig ting i.f.m. ansøgninger om opholdstilladelse efter Udlændingelovens §9 (såkaldt familiesammenføring). Så enten har du været meget uheldig og er blevet stillet igennem til den yngste elev i rådgivningen, eller også har I simpelt hen talt forbi hinanden.

Jeg må sige, at jeg selv har haft langt bedre oplevelser de to gange, hvor jeg har ringet til US. Begge gange er jeg efter en kort ventetid blevet stillet igennem til venlige, servicemindede og kompetente medarbejdere, som har besvaret mine spørgsmål både fyldestgørende og korrekt.

Thomas1982

Indlæg af Thomas1982 » 18.05.2010 06:36:07

Tak for svar. Jeg synes også det lød lidt spøjst.

Jeg ringer til dem igen idag tror jeg. Tak for jeres input.

Info følger...

Thomas :)

Thomas1982

Indlæg af Thomas1982 » 18.05.2010 09:06:40

Fik snakket med US. Nu var forklaringen lidt anderledes. De sagde:

Man er på processuelt ophold imens sagen behandles.
Opholdet gælder fra man modtager kvittering for modtagelse af ansøgning.
I perioden fra indlevering af ansøgning til modtagelse af kvitteringsbrev må man principielt ikke være i Danmark hvis ens lovlige ophold er udløbet.

Thomas :)

Kroshka
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Kroshka » 18.05.2010 09:40:13

Da vi søgte tidligere på året gav en indleveringskvittering fra Fyns Politi - også i h.t. US - lovligt ophold - indtil vi fik kvitteringsbrev fra US (ca. 6 uger senere) - hvilket så bekræftede processuelt ophold indtil sagen var færdigbehandlet.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.05.2010 09:48:42

Jeg ringede engang til Udlændingeservice og spurgte om, hvordan man skulle forholde sig, hvis man havde søgt om forlængelse af et visum, visum var udløbet, og man ikke havde fået svar på sin ansøgning endnu. Og svaret var, at man bare skulle tage det helt roligt, idet man opholdt sig lovligt i Danmark, indtil man havde fået svar på sin ansøgning om forlængelse.

Jeg har rimeligt svært at se, hvorfor det skulle forholde sig anderledes i den situation, hvor man har søgt om opholdstilladelse efter Udlændingelovens §9 og undrer mig derfor stadig meget over den information, du har fået – også her i 2. omgang.

Skal vi endelig komme US lidt i møde, så kan man sige, at det måske er rimeligt, at man søger om opholdstilladelse efter Udlændingelovens §9 mindst 14 dage før, ens visum eller anden opholdstilladelse udløber, således at de får en rimelig tid til at tage stilling til, om man kan få processuelt ophold eller ej.

Men selv det hjælper jo ikke noget, når US nogen gange er 2½ måned om at sende et kvitteringsbrev, og et alm. visum i øvrigt højest gælder i 90 dage. For meningen med det processuelle ophold er jo netop, at ansøgeren skal spares for den urimelige byrde, som det vil være at skulle rejse til et land langt væk og være adskilt fra sin ægtefælle, bare for at afvente resultatet af en sagsbehandling der i stedet for at vente i Danmark.

Det er ikke meningen med det processuelle ophold, at ansøgeren skal forlade Danmark og herefter vende tilbage igen, når US efter flere måneder har nået at sende et kvitteringsbrev og har taget stilling til, om processuelt ophold kan bevilges.

Du kan efter min mening roligt springe op og ned på, hvad du har fået at vide, da 70% af alle ansøgninger om FS afleveres i Danmark, og der er naturligvis ikke en eneste af alle disse mennesker, som kunne drømme om at forlade Danmark, før deres sag er afgjort og de evt. har fået afslag.

Besvar