HVAD GØR MAN, NÅR MAN STÅR UDEN GYLDIGT PAS???????

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Alec10

HVAD GØR MAN, NÅR MAN STÅR UDEN GYLDIGT PAS???????

Indlæg af Alec10 » 25.04.2010 22:27:30

Hej med jer.
Vi håber at nogen her har idéer til, hvordan vi kommer ud over vores absurde problem.
Jeg mødte min nuværende hustru her i Danmark, hvor hun arbejdede som au-pair. Vi blev gift og hun fik 2 års tidsbegrænset opholdstilladelse. Samtidig blev vi gjort opmærksom på at min hustrus pas skulle fornyes, inden vi skulle søge om forlængelse af opholdstilladelsen. I god tid, 10 måneder før fristen om indlevering af ansøgning skulle foreligge, tog vi til ambassaden for at få nyt pas. Men p.g.a. et militærkup i min hustrus hjemland Honduras, var ambassaderne i Europa enten lukkede eller bemandede med ikke arbejdende personale. Vi blev rådet til at indgive en ansøgning om fremmedpas. Den blev afleveret på Udlændingeservice, sammen med et brev fra den Honduranske ambassadør, som forklarede situationen. Efter måneders venten, fik vi til vores store overraskelse et afslag på at få udstedt fremmedpas. Derfor klagede vi over afgørelsen til Integrationsministeriet. Efter yderligere måneders venten kom endnu et afslag. Vi fik at vide at, vi ikke havde dokumenteret, at det ikke var muligt at få udstedt et nationalitetspas i min kones hjemland. Med andre ord; de bad hende rejse til Honduras og ansøge om nyt pas. Imidlertid var vi kommet i lykkelige omstændigheder. Min kone er gravid og skal føde til august. En rejse til hendes hjemland tager minimum 24 timer med 3-4 fly-skift. Udover den indlysende belastning denne flyvetur vil være, er vi bange for at ekspeditionstiden på pas i Honduras vil være så lang, at hun ikke bliver tilladt at flyve tilbage til Danmark, med sin store mave. Hun er under uddannelse og skal til afsluttede eksamener, her i maj-juni måned. Ved en langvarig rejse hjem, vil hun blive nødt til at opgive sin uddannelse. Integrationsministeriet mener ikke at min kones graviditet og fødsel denne sommer, samt uddannelse, har betydning for sagen.
Så her står vi; det er ikke muligt at få udstedt nationalitetspas her i Europa, vi tør/kan ikke rejse til min kones hjemland for at få et, og de danske myndigheder vil ikke hjælpe med et fremmedpas. Uden pas er det ikke muligt at få forlænget opholdtilladelsen. Min hustrus opholdstilladelse udløber omtrent en måned før hun skal føde vores søn.
Hvordan kommer vi ud af denne knibe.?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: HVAD GØR MAN, NÅR MAN STÅR UDEN GYLDIGT PAS???????

Indlæg af mh1 » 26.04.2010 05:50:41

Du prøver at finde den nærmeste, gratis retshjælp her:
http://www.retshjaelpsguiden.dk/Steder.html

og går til dem og forklarer jeres problem, så de kan hjælpe jer med at skrive en klage over afslaget på fremmedpas.
mh
Rådgiver for ÆUG

Alec10

Indlæg af Alec10 » 01.05.2010 19:55:10

Vi har en advokat. Men indtil videre har han kun fået nej fra Integrationsministeriet. Hvis der er nogen der har den mindste idé til en løsning, bliver vi meget glade. Opholdstilladelsen udløber snart, og vi har en fødsel der står for døren.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 01.05.2010 20:05:32

Prøv ambassaden igen, mon ikke en lille erkendtlighed også kan få det ikke arbejdende personale til at gøre en undtagelse og faktisk udstede et nyt pas eller forlænge det gamle?

Besvar