Kan man gifte sig med en udlændinge som førtidspensionist

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Falentin

Kan man gifte sig med en udlændinge som førtidspensionist

Indlæg af Falentin » 09.04.2010 11:45:47

Loven stiller krav til, at man ikke må have fået offentlig ydelser i et år, før man gifter sig med en udlændinge.

Men hvad nu hvis man er tilkendt førtidspension?

En førtidspension gives jo fordi man er vurderet til, ikke at kunne arbejde og komme tilbage til arbejdsmarkedet.

Er der andre regler der gør sig gældende her, for ellers kan man jo aldrig gifte sig med sin udlændinge kæreste?

Hvis udlændinge kæresten iøvrigt selv arbejder, kan familiesammenføring så ikke gives så længe at han7hun arbejder og ikke ligger det danske samfund til last?

Kroshka
Geografisk sted: Odense

Re: Kan man gifte sig med en udlændinge som førtidspensionist

Indlæg af Kroshka » 09.04.2010 11:56:43

Man må altså gerne gifte sig frivilligt med hvem som helst - bare de er over 18.... og hvis det er i DK kræver det nogen dokumentation for at man opholder sig lovligt i DK og i øvrigt. at man ikke allerede er gift.

At få FS - er en helt anden sag.

Jeg tror du bliver nødt til at specificere/konkretisere dine spørgsmål.

Falentin

Indlæg af Falentin » 09.04.2010 12:24:18

Det jeg mener er følgende:

Efter at du er blevet gift med din udlændinge kæreste, så behandler udlændingeservice sagen, for at se om ægtefællen kan få ophold og arbejdstilladelse med de krav der stilles. Kan han eller hun ikke det, så ryger vedkommende ud - lige meget om du er gift eller ej.

Der stilles oveordnet krav til, at man skal bo på samme adrsse, stille en bankgaranti, man må ikke have modtaget offentlige ydelser (bistand) i et år bagud, og man skal have arbejde så man kan forsørge ægtefællen.

Hvad hvis man kan opfylde alle krav, på nær det med arbejdee.

hvis man ertilkendt førtidspension, så har man jo af gode grunde ikke et arbejde, da man jo får den på grund af at man ikke kan arbejde - evt. på grund af sygdom.

Mit spørgsmål er så bare, om der her gælder andre regler - for ellers vil man jo som førtidspensionist aldrig kunne gifte sig med sin udlændinge kæreste, da han eller hun af denne årsag vil blive sendt hjem.

Er mit spørgsmål mere tydeligt nu?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.04.2010 12:26:34

Som Kroshka skriver, så er ægteskab og opholdstilladelse to helt forskellige ting. Hvis en udlænding vil have opholdstilladelse i Danmark på basis af ægteskab med en herboende person (såkaldt ”familiesammenføring”), så forudsætter det naturligvis, at de er gift.

Men et ægteskab med en herboende person giver hverken udlændingen nogen pligt eller nogen rettighed til at få en opholdstilladelse i Danmark. Det er både tilladt at være gift og bo i hver sit land, og at bo sammen i andre lande end Danmark. Og det er også tilladt at søge om andre former for opholdstilladelse i Danmark, selvom man er gift med en herboende person, f.eks. en opholdstilladelse for at arbejde eller studere. Den eneste ordning, man er udelukket fra at benytte sig af, hvis man er gift med en herboende, er au-pair ordningen.

Man kan sagtens få opholdstilladelse i Danmark på basis af ægteskab med en herboende førtidspensionist. Det er de samme krav, der skal være opfyldt, som ved ægteskab med alle mulige andre, og som du kan læse om under ”jeg vil… familiesammenføres”.

Og førtidspensionister kan også benytte sig af muligheden for fri bevægelighed i EU, som du kan læse om under ”jeg vil…. Flytte til Sverige/Schlesvig”. Det er faktisk endda en meget oplagt mulighed, da man jo som førtidspensionist ikke er bundet til Danmark p.g.a. studie eller arbejde. Så man har jo også mulighed for at bosætte sig i en periode med sin ægtefælle i et EU-land med et mere behageligt klima end Sverige eller Tyskland, og så bagefter søge opholdstilladelse til ægtefællen i DK efter EU-rettens regler.

Du kan f.eks. leje et lille hus på en græsk ø, bo der hele sommeren igennem med din ægtefælle, og bagefter kan hun så få opholdstilladelse i DK efter EU-rettens regler. Du skal bare sørge for at have et ”reelt og fak-tisk ophold” i Grækenland, hvilket kræver, at du opsiger, fremlejer eller sælger din danske bolig, skaffer dig en ”rigtig” bolig i Grækenland og ikke bare f.eks. et hotelværelse, og bliver registreret i Grækenland som fast bosat EU-borger med ”tilstrækkelige midler” i form af din danske førtidspension.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.04.2010 12:43:24

Falentin skrev:Der stilles oveordnet krav til, at man skal bo på samme adrsse, stille en bankgaranti, man må ikke have modtaget offentlige ydelser (bistand) i et år bagud, og man skal have arbejde så man kan forsørge ægtefællen.
Der stilles ikke noget krav om, at du skal have arbejde. Der stilles kun krav om, at du ikke må have modtaget sociale ydelser (bistandshjælp) i 12 måneder, at du stiller bankgaranti, og at ingen af jer modtager sociale ydelser (bistandshjælp eller starthjælp), før din kone har fået permanent opholdstilladelse.

Regeringen har netop fremsat et nyt lovforslag, hvorefter permanent opholdstilladelse kan gives efter 4 år i Danmark, men kun hvis man har samlet 100 ”point” for sprog, erhvervsdeltagelse og meget andet.

Bemærk venligst, at der også er en indvandringsprøve på vej, som I kan risikere at blive omfattet af, hvis I ikke søger efter EU-rettens regler.

Falentin

Indlæg af Falentin » 09.04.2010 13:03:14

Problemet er at jeg modtager kontantjælp, og pt. er i gang med en førtidspensionssag, fordi jeg gennem 15 år har haft en kronisk sygdom, som gør nu gør mig uarbejdsdygtig.

Så derfor kan jeg ikke gifte mig med min udlændinge kæreste, selvom jeg opfylder alle andre krav til, bolig etc.

Så mit spørgsmål var næremere, om jeg så kan gifte mig med min udlændinge kæreste, og blive familiesammenført i Danmark når jeg har fået tilkendt min førtidspension.

Jeg kan nemlig ikke rigtig finde noget om det nogen steder....

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.04.2010 13:25:48

I kan stadig godt gifte jer, og det kan I for så vidt gøre den dag i morgen. Men de 12 måneders karantæne gælder også, selvom du bliver tildelt en førtidspension. Så din ægtefælle vil først kunne få opholdstilladelse efter Danmarks nationale regler 12 måneder efter, du er overgået til førtidspension. Og desværre for jer, så har regeringen lige fremsat et lovforslag, hvor de 12 måneder bliver øget til 36 måneder, og det vil givetvis nå at træde i kraft, inden I opfylder de nuværende betingelser for at søge.

Så I må enten flytte mindst 10 uger til et andet EU-land, når du har fået din førtidspension, eller også må din kæreste søge om en selvstændig opholdstilladelse for f.eks. at arbejde eller studere i Danmark.

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 09.04.2010 13:31:18

Hvis du skulle være heldig at få førtidspension i år, vil du først kunne blive familiesammenført med din kone i 2014 efter de nye danske regler, da du så ikke har har fået bistandshjælp i 2011, 2012, 2013 - dvs. 3 år.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.04.2010 13:42:41

Hvis I ikke har tålmodighed til at vente på, at du bliver tildelt en førtidspension - og så vidt jeg ved, så er det noget, der godt kan tage flere år - så kan I også overveje at bosætte jer i Sverige på mere permanent basis.

Som dansk statsborger kan du helt frit flytte til Sverige og søge om hjælp fra din nye svenske kommune. Og når du først er bosat i Sverige, så kan I blive familiesammenført efter Sveriges nationale regler, som du kan læse om under "jeg vil... flytte til Sverige/Schlesvig".

Din kone må først indrejse i Sverige, når sagen er behandlet efter 3-6 måneder, men ellers er det lige som i de gode eller frygtelige (alt efter hvem man spørger) gamle dage i Danmark før 1996, hvor Nyrupregeringen fjernede retskravet på ægtefællesammenføring, hvilket var baggrunden for, at ÆUG blev dannet.

D.v.s. din kone har et retskrav på opholdstilladelse i Sverige, alene fordi I er gift, og det betyder ingenting, om du f.eks. lever af svensk socialbidrag eller førtidspension.

Men inden du tager denne beslutning er det selvfølgelig nok en god ide at sætte dig grundigt ind i Sveriges sociale system og pensionssystem, da det jo er afgørende for din indtægt gennem resten af livet, om du kommer ind under danske eller svenske regler.

Du kan også overveje at søge hjælp og rådgivning om disse spørgsmål hos en gratis retshjælp, som mh har skrevet om i flere indlæg i forum.

Skribenterne her i forum er således ikke eksperter i hverken dansk eller svensk social- eller pensionslovgivning, men primært i de forskellige aspekter ved udlændingelovgivningen.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 09.04.2010 15:06:09

Du får lige linket til retshjælp (gratis rådgivning ved jurister + gratis hjælp med at skrive klager over afslag mv.)
http://www.retshjaelpsguiden.dk/Steder.html

Og mht evt. førtidspension efter svenske regler: Der er to former for ‘førtidspension’ i Sverige “aktivitetsersättning” som gives til 19–29 årige, og IKKE gives for mere end 3 år ad gangen. “Sjukersättning” gives til 30-64 årige. For begge gælder, at arbejdsevnen skal være nedsat med mindst ¼ i forhold til ethvert erhverv, og at de kan gives som ¼, ½, ¾ eller hel ydelse.
Du kan læs mere på
http://www.forsakringskassan.se/irj/go/ ... ttning.pdf

Siden du er i gang i det danske system, vil jeg foreslå du bliver i det indtil du forhåbentlig har fået pension. Ikke mindst fordi der i DK nu kun er en sats: fuld pension. Du kan tage den med til Sverige, du vil da få den udbetalt af Sikringsstyrelsen, men betaler stadig skat i DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

Falentin

Indlæg af Falentin » 09.04.2010 15:57:18

Men forstår jeg det mon rigtig........

Det i siger er, at når jeg får min førtidspension, så gifter vi os og flytter til sverige, fordi jeg jo i tiden op til har fået kontanthjælp. Herefter kan vi flytte tilbage til Danmark hvis vi vil, og hører ind under andre regler?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 09.04.2010 16:27:46

:D Jeps!
Når du flytter til Sverige bruger du EU-reglerne om arbejdskraftens frie bevægelighed, som også gælder pensionerede arbejdstagere, og det gør du også når du flytter tilbage til DK. Du er nemlig EU-borger i forhold til Sverige nu, og ved at flytte til Sverige bliver du EU-borger i forhold til DK :roll: :D

Hvis du ser nogle af fx fundivers og Krikris' indlæg vil du se, at du ikke er den eneste, som synes det lyder for godt til at være sandt.
mh
Rådgiver for ÆUG

Falentin

Indlæg af Falentin » 09.04.2010 16:54:45

Det lyder jo dejligt.

Betyder det helt konkret, at når min udlændinge kæreste er i Danmark, så gifter vi os her i danmark, og flytter så til sverige?

Jeg går ud fra, at jeg på denne måde har lov til at tage min førtidspension med til sverige?

Falentin

Indlæg af Falentin » 09.04.2010 17:53:03

Eller skal jeg først flytte til sverige, og så gifte os der?

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 10.04.2010 09:12:19

Falentin skrev:Men forstår jeg det mon rigtig........

Det i siger er, at når jeg får min førtidspension, så gifter vi os og flytter til sverige, fordi jeg jo i tiden op til har fået kontanthjælp. Herefter kan vi flytte tilbage til Danmark hvis vi vil, og hører ind under andre regler?
Ja, men det kan jo tage noget tid, før du får tilkendt førtidspension.

Og den anden strategi, som fundiver199 skriver er, at flytte til Sverige NU, og aldrig vende tilbage til Danmark.
Falentin skrev: Eller skal jeg først flytte til sverige, og så gifte os der?
Det har ikke nogensomhelst betydning hvornår i gifter jer.

Reglerne beskriver kun, hvornår i har mulighed for at bo sammen på en mere permanent basis.

Du må holde ægteskab og opholdstilladelse adskilt. Du kan sammenligne det med adgangsgivende eksamen. Det har ikke nogen betydning, hvornår du har taget din studentereksamen, hvis du vil læse videre på universitetet. Men for at kunne blive optaget på universitetet, skal du opfylde visse krav. Vil du være læge er der skrappe krav, vil du være pædagog, kan næsten alle komme ind.

Besvar