Gældssanering og ophold?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ChrisNewbee

Gældssanering og ophold?

Indlæg af ChrisNewbee » 19.01.2010 09:12:33

Hejsa.

Jeg er i den situation at jeg er familiesammenført og det er skønt.

Problemet er at jeg har overvejet en gældssanering... Vil det have
indflydelse på min kones midlertidige opholdstilladelse? Den er givet for 2 gang.

Det er ret vigtigt med korrekt svar da dette kan betyde at vi ikke kan bo sammen i Danmark.

Håber på svar :-)

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Re: Gældssanering og ophold?

Indlæg af dotGusten » 21.01.2010 10:30:02

DU bør kontakte en advokat - helst et større firma - som kan vejlede dig.

Du kan også kontakte udlændingeservice for at høre hvad de mener.

Heldigvis er der ikke ret mange andre i samme situation, så det betyder jo at der ikke er megen erfaring med emnet.

Hvordan ville det se ud, hvis i fik gældssanering, og derefter etablerede jer i ægtefællens hjemland?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.01.2010 18:11:03

Det der kigges på i.f.m. forlængelse af din kones opholdstilladelse er helt de samme ting, som der blev kigget på, da hun i sin tid fik opholdstilladelsen. D.v.s. du skal fortsat kunne stille bankgaranti, du skal fortsat råde over en bolig, der opfylder boligkravet, og du må stadig ikke have modtaget ydelser efter Lov om Aktiv Socialpolitik eller Integrationsloven.

Hvis det at få gældssanering vil få indflydelse på noget af det ovenstående, så kan det også få indflydelse på din kones opholdstilladelse. Men ellers er det sagen uvedkommende. Så spørgsmålet er altså, om gældssanering risikerer at indebære, at du må opgive din bolig, at du bliver nødt til at søge om sociale ydelser, eller at du ikke kan længere vil have mulighed for at stille bankgaranti. Og her bliver jeg dig svar skyldig, da jeg simpelthen ikke ved noget som helst om, hvad en gældssanering indebærer.

Hvad jeg kan fortælle dig med sikkerhed er derimod, at der ikke findes noget krav i Udlændingeloven om, at det i sig selv er en forhindring for familiesammenføring, hvis referenten har fået gældssanering. Ligesom der heller ikke er bestemmelser om, at det er en forhindring for familiesammenføring, hvis referenten er registreret i RKI og/eller har gæld til det offentlige.

ChrisNewbee

Indlæg af ChrisNewbee » 22.01.2010 22:17:14

Ok, det gav da lidt ro på.

Jeg har ikke søgt endnu, men regner med at gøre det.

Vi bor i leje bolig og den tager de ikke fra os.

Garantien er jeg ikke sikker med...

Jeg må vel ofre lidt på en advokat .

Andre med gode råd?

Besvar