Familiesammenføring og bankgaranti

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Joos

Familiesammenføring og bankgaranti

Indlæg af Joos » 17.12.2009 13:46:02

Hej - Jeg håber inderligt at nogen vil tage sig tid til at give lidt råd og vejledning-

I november måned, fik jeg besøg af min unge forlovede fra Thailand (vi er begge 23, men fylder 24 til næste april). Jeg var netop kommet hjem fra et ophold hos hende, hvorfter vi straks søgt om et turistvisum til hende, så hun kunne se hvordan jeg boede.
Der gik ikke længe før hun fik lov at komme herop, dog på betingelse af, at jeg stillede en bankgaranti på ca. 58.000kr. Det gjorde jeg, og heldigvis var der ingen problemer med at få hende herop på besøg.

Under besøget blev vi gift på kbh. rådhus, og indleverede ugen efter en ansøgning om familiesammenføring til udlændingestyrelsen.
Vi er fast besluttede på, at vi ønsker at leve sammen her i DK, og har aldrig haft nogle intentioner om at 'snyde systemet'. Med planen om at leve sammen i sigte, har vi afleveret ansøgningen, uden at tænke videre over hvornår og hvordan det var mest hensigtsmæssigt at indlevere den.
Min kone er nu tilbage i Thailand, hvor hun også har meldt sin ankomst på den danske ambassade.

Problemet er nu, at de ikke umiddelbart vil frigive de penge jeg stillede i garanti for besøgvisum, og jeg er helt på bar bund med hvad jeg skal gøre. Hvis ikke de vil frigive dem, vil det betyde, at vi ikke kan blive familiesammenført foreløbig pga. vores økonomi.
Kan de virkelig gøre dette? Hvad skal jeg gøre?

Mvh
En bekymret mand i klemme i systemet. :(

fundiver199

Re: Familiesammenføring og bankgaranti

Indlæg af fundiver199 » 17.12.2009 14:06:07

Hej!

Har du fået noget på skrift fra Udlændingeservice eller andre myndigheder om, at de ikke vil frigive bankgarantien? Så må du meget gerne scanne det ind og sende det til:

raadgivning@aegteskabudengraenser.dk

Umiddelbart lyder det som en fejl, men for at kunne sige noget med sikkerhed er vi nødt til at se, præcis hvad de skriver til jer.

Joos

Indlæg af Joos » 22.12.2009 10:55:36

OK fundiver. Min kone er som sagt vendt retur, men det har udlændingeservice åbenbart ikke fået bekræftet af ambassaden i thailand endnu.
Men hver gang jeg ringer til udlændingeservice, vil de ikke garantere at jeg får min bankgaranti retur. Hvordan kan det være? Er det fordi de tror vi snyder dem, eller..?

vh joos

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.12.2009 11:40:24

Det er nok bare fordi, at de ikke vil sidde og love dig en hel masse i telefonen, som de ikke kan stå inde for, fordi dem, der sidder og passer telefonerne, hverken har fuld indsigt i jeres sag eller kompetence til at træffe nogen form for afgørelser.

Når man ringer til US, så skal man betragte det som rådgivning på linie med den rådgivning, man f.eks. kan få her i forum. Hvorimod den egentlige sagsbehandling foretages af nogle helt andre mennesker, som altid fremsender deres afgørelser på skriftlig form.

Umiddelbart tror jeg derfor bare, at I skal væbne jer med en lille smule tålmodighed og lade være med at tage sorgerne på forskud. Og hvis din kone har forladt Danmark, inden hendes visum udløb, så er der naturligvis ikke nogen risiko for, at bankgarantien bliver inddraget.

Med de nye regler, som blev indført 1/4 2009, kunne hun endda være blevet i Danmark på "processuelt ophold", uden at du ville miste din bankgaranti, hvis blot I nåede at søge FS, inden hendes visum udløb, og ansøgningen i øvrigt virkede seriøs.

Hvis I derimod først søgte om familiesammenføring, efter hendes visum allerede var udløbet, så er der bestemt risiko for, at du må vinke farvel til din bankgaranti. Men det gjorde I vel heller ikke, går jeg ud fra???

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 22.12.2009 11:42:28

Jeg forstår godt, at det umiddelbart kan give dig grå hår i hovedet, at det er så besværligt at få pengene tilbage. Det KAN hænge sammen med, som du skriver, at ambassaden i Bangkok ikke har givet US i København besked om hendes hjemkomst endnu. En anden teori jeg umiddelbart får i tankerne er, at eftersom du (hvis sagen går igennem med positivt udfald) skal stille garanti for FS, så beholder de måske de penge du allerede har garanteret, så det ikke giver en masse dobbeltarbejde for både dig og dem.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Joos

Indlæg af Joos » 22.12.2009 12:07:03

Tak til jer begge for svar.

Vi søgte indenfor hendes turistvisums gyldighedsperiode.

Til Kim: har du erfaringer med, at de tilbageholder visumgarantien, for derefter at bruge den til garantien ifm. familiesammenføring?

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 22.12.2009 12:17:50

Det har engang været sådan, at hvis man var her på visum, skulle der stilles en garanti (med mindre man i forvejen var gift med en herboende), og hvis man så under visumbesøget indsendte ansøgning om FS, ville garantien for visummet blive inddraget og man skulle stille ny garanti for FS.

Sådan er det ikke mere. Og heldigvis for det. Nu er praksis sådan, at søger man FS mens man er her på visum, så bliver beløbet blot overført fra det ene til det andet, så det er småpenge man skal hoste op med yderligere for at nå de 60.011 kroner. Det er ud fra den betragtning, at jeg fik den tanke om pengene fra din visumgaranti. Men jeg understreger, at det alene er en teori jeg har på et muligt svar til dit spørgsmål, ikke en skråsikker "erfaring".

Joos

Indlæg af Joos » 12.01.2010 10:02:13

Nu har de frigivet bankgarantien ifm. min kones tursitvisum, så det var selfølgelig en lettelse.
Nu går vi bare og venter på svar på familiesammenføring. Vi er ved at dø over at skulle vente, selvom det kun er en måned siden vi afleverede ansøgningen.

mvh joos

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 12.01.2010 12:20:45

Ja, livet er spændende :D

Besvar