Familiesammenføring selvom man ikke opfylder 24 års-kravet?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Maja1987

Familiesammenføring selvom man ikke opfylder 24 års-kravet?

Indlæg af Maja1987 » 13.12.2009 17:34:56

Er det muligt?
Vi opfylder ikke kravne til at bruge positivlisten.
Men er det muligt at søge om familiesammenføring alligevel?
Vi har været sammen i over 4 år og er godt trætte af at vente.
Og det kunne jo være at de ville være menneskelige og give os opholdstilladelse. Men det kræver jo selvfølgelig at man overhovedet kan søge.
Er der nogen der ved noget om det`?????

skaanebo

Re: Familiesammenføring selvom man ikke opfylder 24 års-kravet?

Indlæg af skaanebo » 13.12.2009 22:22:38

Eneste mulighed, jeg umiddelbart kan se, er i så fald, at I benytter jer af EU-retten og flytter mindst 10 uger til et andet EU-/EØS-land, inden flyttebilen går retur til Danmark.

Maja1987

Indlæg af Maja1987 » 14.12.2009 04:40:47

Ja, det har jeg bare ikke den mindste lyst til, men det kan blive det vi er nød til.
Men det er sådan at man skal både arbejde og bo i udlandet ikke?
Man kan ikke bare arbejde i Danmark og bo i Tyskland, så vidt jeg kan forstå på nyidanmark.dk ( I hvert tilfælde ikke, hvis man ikke vil give udlændingeservice en undskyldning for at give afslag :? )

sysop
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af sysop » 14.12.2009 05:45:43

Maja1987 skrev:Ja, det har jeg bare ikke den mindste lyst til, men det kan blive det vi er nød til.
Men det er sådan at man skal både arbejde og bo i udlandet ikke?
Man kan ikke bare arbejde i Danmark og bo i Tyskland, så vidt jeg kan forstå på nyidanmark.dk ( I hvert tilfælde ikke, hvis man ikke vil give udlændingeservice en undskyldning for at give afslag :? )
Man kan sagtens fortsætte sit arbejde i Danmark og bo i Tyskland.

Se fundiver199's Ofte Stillede Spørgsmål her: viewtopic.php?f=7&t=3705
- working my way up from nothing to poverty
- don't click here >>http://webshop.incomm.dk<<

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.12.2009 07:29:39

Maja1987 skrev:Og det kunne jo være at de ville være menneskelige og give os opholdstilladelse. Men det kræver jo selvfølgelig at man overhovedet kan søge.
Er der nogen der ved noget om det`?????
Man kan altid søge, det har man ret til. Men hvis man ikke opfylder betingelserne, så er det formålsløst at søge, da man så bare vil få afslag. Og sagsbehandlerne i US sidder ikke og tager "menneskelige hensyn" d.v.s. vurderer, om de synes, at det er synd for jer.

Det ville da også være helt forkert, hvis det var sådan. For så ville der jo ikke være nogen form for retssikkerhed, og alle afgørelser ville være afhængige af, hvad en tilfældig sagsbehandler sådan lig´som syntes om den person, der søgte om èt eller andet.

Så hvis dit arbejde ikke er på positivlisten, og hvis du heller opfylder nogen af de andre betingelser for at få dispensation såsom at have særbørn i Danmark eller at være flygtning med beskyttelsesbehov, eller lide af en sygdom, som ikke kan behandles i din ægtefælles hjemland, så er det spild af tid og penge at søge om FS efter de danske regler, når I ikke opfylder alle kravene herunder 24-års reglen.

Men som de andre skriver, så kan du jo bosætte dig mindst 10 uger i et andet EU/EØS-land, så I kan søge efter EU-reglerne, hvis I er trætte af at vente. Så slipper I også for boligkravet og bankgarantien og indvandringsprøven og meget andet.

Maja1987

Indlæg af Maja1987 » 14.12.2009 11:32:50

Nu kan jeg lige læse, at ulempen ved at bruge EU-løsningen er at han så ikke får støtte til Danskundervisning. Så det vil sige hvis han vil lære dansk skal vi fortsætte med at betale de 65kroner pr. lektion som lær dansk kræver. Det er jo altså også lige en forhindring.
Men mange tak for alle jeres svar. Jeg må lige i tænkeboks!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.12.2009 11:41:41

Det er forskelligt, hvilken brugerbetaling der kræves af EU-borgere, som deltager i danskundervisningen, i de enkelte kommuner.

Men de 65 kroner i timen lyder som en sats, der gælder for personer fra 3. lande, som er i Danmark på f.eks. arbejdsophold eller studievisum. For en person, der er her efter EU-reglerne, burde beløbet være meget lavere.

Men du må spørge din kommune om, præcis hvor meget de opkræver i deltagergebyr for en EU-borger. Og du må også være forberedt på, at kommunen muligvis gerne vil se et opholdskort, før de vil anerkende, at din mand opholder sig i Danmark efter EU-reglerne. Det har bl.a. skribenten Krikris været ude for i Nordjylland.

Maja1987

Indlæg af Maja1987 » 14.12.2009 11:56:25

fundiver199 skrev:Det er forskelligt, hvilken brugerbetaling der kræves af EU-borgere, som deltager i danskundervisningen, i de enkelte kommuner.

Men de 65 kroner i timen lyder som en sats, der gælder for personer fra 3. lande, som er i Danmark på f.eks. arbejdsophold eller studievisum. For en person, der er her efter EU-reglerne, burde beløbet være meget lavere.

Men du må spørge din kommune om, præcis hvor meget de opkræver i deltagergebyr for en EU-borger. Og du må også være forberedt på, at kommunen muligvis gerne vil se et opholdskort, før de vil anerkende, at din mand opholder sig i Danmark efter EU-reglerne. Det har bl.a. skribenten Krikris været ude for i Nordjylland.
Ved alle Lær dansk institutioner i landet med undtagelse af Odense er satsen 65,- selvfølgelig for folk uden det gule sygesikringskort.

Men jeg har ringet til Udlændingeservice, som ikke viste noget om det, ringede så til kommunen som sendte mig om til jobcenter hvor personen ikke var til stede, men hun ringer forhåbentlig tilbage senere i dag, så jeg kan få styr på hvad der er bedst at gøre. :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.12.2009 12:05:56

Maja1987 skrev:Ved alle Lær dansk institutioner i landet med undtagelse af Odense er satsen 65,- selvfølgelig for folk uden det gule sygesikringskort.
Ja men EU-borgere eller 3. lands borgere, som opholder sig i Danmark som familiemedlemmer til en EU-borger, er jo også dækket af den danske sygesikring og har dermed det gule sygesikringskort.

Spørgsmålet er derfor meget enkelt, nemlig hvilket deltagergebyr der opkræves af en EU-borger, som er bosat i Danmark, og som derfor bl.a. er i besiddelse af det gule sygesikringskort.

Det må den enkelte sprogskole eller kommune også kunne fortælle dig. Der er næsten 20.000 EU-borgere, der flytter til Danmark hvert år, hvilket er cirka 5 gange så mange, som der familiesammenføres efter de danske regler.

Og mon ikke en del af dem følger danskundervisningen? Det ville da være mærkeligt andet. Det eneste, der er lidt usædvanligt og kan give anledning til forvirring, er derfor at en 3. lands borger, som er gift med en dansker, også kan have ophold efter EU-reglerne.

Det er der indtil videre kun 600-700 personer ialt, der har, så det er stadig en ret ny og ukendt situation for mange ansatte i de danske kommuner m.m.

Så måske er det nemmest bare at sige, at man kender en tysker, som er flyttet til Danmark, og som gerne vil lære dansk. Og nu vil man gerne vide, hvad vedkommende skal betale for dette, og hvilken form for dokumentation, der skal forevises for, at vedkommende har fast bopæl i Danmark.

De samme regler vil så gælde for din ægtefælle, bortset fra at din ægtefælle vil få et opholdskort i Danmark, hvorimod en tysker får et registreringsbevis.

Maja1987

Indlæg af Maja1987 » 14.12.2009 16:42:49

Jeg har nu kontaktet lær dansk der fortalte at han når han har det gule sygesikringskort får støtte fra kommunen, men hun vidste ikke hvor meget, men så længen støtten er der, går det nok med det.

Er i mellemtiden kommet på en del andre spørgsmål, jeg håber der er nogen der kan svare på.

Hvis vi nu siger at jeg finder en lejlighed i Flensbort og beholder mit arbejde her i Esbjerg er det så reelt hvis jeg overnatter på en adresse i Esbjerg de dage jeg arbeder? Hvis jeg f.eks arbejder man-fre så opholder mig i Esbjerg og tager "hjem" fre-søn?
Eller skal jeg rejse fra Flensborg til Esbjerg hver dag jeg skal arbejde?
Hvis det er reelt at overnatte i Esbjerg i f.eks. ugedagene kunne min kæreste så når han har fået familiesammenføring til Tyskland deltage i danskundervisning i Esbjerg i ugedagene`? Vi skal self. selv betale, men kommer det til at blive et problem når vi søger om familiesammenføring i Danmark?

Når vi så har fået tysk opholdstilladelse og er klar til at tage tilbage til Danmark, så opsiger jeg vel bare min lejlighed i Flensborg og tager til Danmark med min kæreste? Han må vel gerne opholde sig i Danmark når han har tysk opholdstilladelse? og altså imens vi venter på afgørelsen fra udlændingeservice.

Jeg snakkede med udlændingeservice i dag og hende jeg snakkede med sagde at det ikke var nødvendigt med arbejde og at jeg blot skulle bevise at jeg havde lejet en lejlighed, er der nogen der har haft succes med at få familiesammenfæring efter EU-retten selvom de ikke arbejdede i det pågældende EU-land?

Jeg kan når jeg bor i tyskland og arbejder i Danmark kan jeg få et ekstra fradrag for transporten, kan det stå til hinder for at få familiesammenføring hvis jeg ikke bøvler med at ændre mit fradrag?

Det var en del spørgsmål, jeg håber at der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe:)
På forhånd tak.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.12.2009 18:37:24

Maja1987 skrev:Hvis vi nu siger at jeg finder en lejlighed i Flensbort og beholder mit arbejde her i Esbjerg er det så reelt hvis jeg overnatter på en adresse i Esbjerg de dage jeg arbeder? Hvis jeg f.eks arbejder man-fre så opholder mig i Esbjerg og tager "hjem" fre-søn? Eller skal jeg rejse fra Flensborg til Esbjerg hver dag jeg skal arbejde? Hvis det er reelt at overnatte i Esbjerg i f.eks. ugedagene kunne min kæreste så når han har fået familiesammenføring til Tyskland deltage i danskundervisning i Esbjerg i ugedagene`? Vi skal self. selv betale, men kommer det til at blive et problem når vi søger om familiesammenføring i Danmark?
Det er ok, at du overnatter hos venner eller familie i Esbjerg en gang imellem, men jeg ville være meget betænkelig ved at gøre det 4-5 nætter om ugen. Jeg ville som minimum sørge for at tilbringe mindst 4 nætter om ugen på min bopæl. Og det er næppe heller nogen god idè, at din mand (I skal være gift for at søge efter EU-reglerne) deltager i noget som helst i Esbjerg, som kunne give Udlændingeservice den idè, at I reelt har haft bopæl i Esbjerg og ikke i Tyskland. Find i stedet et kursus til ham i Tyskland.

Hvis hans Schengenvisum når at udløbe, inden han får tysk opholdskort eller I flytter videre til Danmark, må han desuden slet ikke bevæge sig ind på dansk område, så også af den grund er det en skidt idè at melde ham til noget som helst i Esbjerg.
Maja1987 skrev:Når vi så har fået tysk opholdstilladelse og er klar til at tage tilbage til Danmark, så opsiger jeg vel bare min lejlighed i Flensborg og tager til Danmark med min kæreste? Han må vel gerne opholde sig i Danmark når han har tysk opholdstilladelse? og altså imens vi venter på afgørelsen fra udlændingeservice.
Ja den rettighed har han med eller uden tysk opholdskort.
Maja1987 skrev:Jeg snakkede med udlændingeservice i dag og hende jeg snakkede med sagde at det ikke var nødvendigt med arbejde og at jeg blot skulle bevise at jeg havde lejet en lejlighed, er der nogen der har haft succes med at få familiesammenfæring efter EU-retten selvom de ikke arbejdede i det pågældende EU-land?
Ja det er der 100-vis af personer, der har gjort, siden Danmark ændrede sin tolkning af reglerne i oktober 2008. Den nye tolkning, som betyder at også "personer med tilstrækkelige midler" samt studerende kan tage deres ægtefælle med tilbage til Danmark efter at have boet i et andet EU/EØS-land er også beskrevet på US`s egen hjemmeside:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... eu-retten/

1. Fri bevægelighed
Den danske statsborger skal have udnyttet sin ret til fri bevægelighed i et andet EU/EØS-land eller Schweiz.

Der opstilles ikke et mindstekrav til opholdets længde i det andet EU/EØS-land eller Schweiz, som den danske statsborger har opholdt sig i, men det er en forudsætning, at han/hun reelt har udnyttet retten til ophold på baggrund af EU-reglerne.

Den danske statsborger skal have opholdt sig i et andet EU/EØS-land eller Schweiz som enten:

•arbejdstager,
•selvstændig erhvervsdrivende,
•tjenesteyder,
•pensioneret arbejdstager,
•pensioneret selvstændig erhvervsdrivende,
•pensioneret tjenesteyder,
•udstationeret,
•studerende ved en institution, der er godkendt eller finansieret af det offentlige, og kan forsørge sig selv under sit ophold eller
selvforsørgende, det vil sige at pågældende skal råde over tilstrækkelige indtægter eller midler, så vedkommende ikke kan antages at ville falde det offentlige til byrde.

Maja1987 skrev:Jeg kan når jeg bor i tyskland og arbejder i Danmark kan jeg få et ekstra fradrag for transporten, kan det stå til hinder for at få familiesammenføring hvis jeg ikke bøvler med at ændre mit fradrag?
Det er helt op til dig selv, om du vil ændre din forskudsregistrering eller få de penge, som du kommer til at betale for meget i skat, tilbage året efter.

Maja1987

Indlæg af Maja1987 » 14.12.2009 21:06:19

Tusinde tak for svaret.
Er lige kommet på ENDNU et spørgsmål som du muligvis kan svare på, eller evt. andre?
Jeg skal have en formular fra Flensborg rådhus der informerer om min ansættelse og min nettoløn, kan man ikke nøjes med en forskudsopgørelse?
Jeg er fastansat men da jeg oftest er i Tyrkiet kom som afløser, derfor er det jo ikke muligt for firmaet at udfylde en formular om min nettoløn?

På forhånd tak for hjælpen.

Besvar