Speciel FS regler for "rejsende lønmodtager" ??????????

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
DBS

Speciel FS regler for "rejsende lønmodtager" ??????????

Indlæg af DBS » 11.12.2009 13:00:38

Jeg sad lige og læst i en anden tråd, og i denne er der en der nævner, der er speciel regler for folk, som f.eks lastbilerchaffører, militærfolk m.m.

Det chokere mig en smule, og "ødelægger" min plan en smule.

Jeg har tænkt mig at bruge EU reglerne.

Min plan er at flytte til midt Sverige, og bo her, min plan er at beholde mit job, hos en danske arbejdesgiver, jobbet er rejsearbejde i hele norden.

Jobbet indebære i "worst case" en trunus på 3,5 / 0,5 uge.

1. Er der speciel regler for "rejsende medarbejder" ?

2. I fald at der er, hvordan er de så, er der forskel på "indlands rejser" og "udlands rejser"

3. Ved "udlandsrejser" skelnes der mellem rejser til andre land hhv. rejser til ens gamle hjemland ?

mvh DBS

fundiver199

Re: Speciel FS regler for "rejsende lønmodtager" ??????????

Indlæg af fundiver199 » 11.12.2009 13:30:26

De specielle regler er jo netop en forudsætning for, at du kan få godkendt at have folkeregisteradresse i enten Danmark eller Sverige, selvom du er ”på farten” det meste af tiden. Hvis du f.eks. er handelsrejsende med den opgave at dække hele Norden, så kan du jo af gode grunde ikke overnatte særlig ofte på din bopæl, og dermed vil dit job så netop høre ind under den særlige ordning for lastbilchauffører, militærfolk m.m. Der burde derfor ikke være noget problem, så længe du bare kan dokumentere, at dit mønster for overnatninger hjemme henholdsvis på hotel i både ind- og udland, er nødvendigt for at passe det job, som du nu engang ernærer dig ved.

Hvis du bosætter dig tilpas langt oppe i Sverige, er der i øvrigt nok også en del mindre fokus på danskere med proforma adresser, end der er i Sydsverige, da det jo er her, misbruget er koncentreret. For folk med et ”almindeligt” job i Danmark er det jo svært at påstå, at de passer dette fra deres bopæl i Umeå eller Haparanda. Så dem der gerne vil svindle med f.eks. den danske registreringsafgift på biler, de gør det jo typisk via en proforma adresse i Malmø eller andre sydsvenske byer.

DBS

Re: Speciel FS regler for "rejsende lønmodtager" ??????????

Indlæg af DBS » 11.12.2009 13:40:12

Tak fundiver199

Så kan jeg jo slå koldt vand i blodet igen.

Jeps min tanke med midt Sverige (10 timers kørsel, fra min nuværende adr.), er netop at undgå profroma mistanke, samt at tilfældigvis, har jeg en kunde der, med 2 afdelinger 70km fra hinanden.

Mvh DBS

Besvar