FS med ægtefælle fra ikke-visumpligtigt land udenfor EU

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mariep

FS med ægtefælle fra ikke-visumpligtigt land udenfor EU

Indlæg af mariep » 05.12.2009 19:44:33

Kære kloge brugere.
Jeg er netop blevet gift med min amerikanske mand, og vi skal til at søge familiesammenføring.
Vores plan er at han skal ansøge fra USA, da han så kan bruge ventetiden på at tjene nogle penge, og jeg søger fra DK, når jeg kommer hjem om en uge. Vi vil dog gerne snart købe en billet til ham, så vi har lidt at se frem til.
Vores sag skulle gå nogenlunde glat.
Jeg er dansk statsborger, fylder 24 i Feb '10, han er 28, har været på besøg i DK én gang, jeg har været herovre flere gange. Boligkrav, forsørgerkrav, bankgaranti osv. er OK. Akademisk uddannet, vi har gået på uni sammen i USA, mødt hinanden IRL, osv.
Planen er at vi sender ansøgningerne ind medio December. Og at han kommer primo Februar '10, så skulle US have 5 måneder til at behandle sagen (der forhåbentligt er ukompliceret og lander i selvbetjeningskøen :))
Vi er godt klar over at sagen naturligvis kan trække ud, hvis et eller andet skulle gå galt, men så må han jo tage hjem og besøge sine forældre lidt, imens vi venter, hvis der ikke skulle komme en afgørelse, inden hans automatiske turistvisum på 90 dage udløber.

Mit spørgsmål er således, er der nogen der har erfaringer med familiesammenføring med ægtefæller fra ikke-visum-pligtige lande udenfor EU-EØS. Må min mand have lov til at rejse ind i DK, imens hans sag er under behandling hos US? Vi har fået lovning fra konsulatet herovre på at han kan få sit pas returneret, så snart de har undersøgt det.

Mange hilsner Marie

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: FS med ægtefælle fra ikke-visumpligtigt land udenfor EU

Indlæg af Kim P. Nyberg » 05.12.2009 20:21:01

Umiddelbart vil jeg mene, at han kan rejse ind og ud af Danmark, som han vil, under forudsætning af at 90 dages reglen overholdes.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

mariep

Indlæg af mariep » 06.12.2009 19:19:32

Ok, tak for det. Ringer til US mandag og får endeligt svar :)

Jeg har læst rundt omkring på forummet, men synes ikke rigtigt det fremgår tydeligt nogen steder, altså, skal man vedlægge billeder, emails osv. Hvis der IKKE skulle være mistanke om pro-forma?
Min mand er amerikaner, aldersforskel er 4,5 år, vi mødte hinanden for snart 3 år siden under mit studieophold hvor vi gik på samme universitet (vi vedlægger begge dokumentation for dette), pas stempler i begges pas kan de jo selv se, osv, vi er gift (vi kan self godt vedlægge de yndige bryllupsbilleder, men vores 'marriage certificate' burde jo være nok?)
Det eneste problem, jeg kan se er tilknytningskravet, i og med jeg ikke er 28 og min mand kun har været i DK én gang?
Skal man vedlægge lønsedler, dokumentation fra SU-styrelsen osv? Eller er udtalelsen fra kommunen nok?
Mange tak for hjælpen, I er fantastiske.

biggu

Indlæg af biggu » 06.12.2009 21:00:48

Hej,

Det er nok fornuftigt at ringe til US angående indrejse medens ansøgning behandles. Den eneste regel jeg kender er, at man ikke kan få visum så længe sagen er under behandling. Det kunne da være rart at høre hvad US siger til en visumfri ansøger.

Du behøver slet ikke frygte at der er tale om pro forma.. Jeres historie er såmend nok i sig selv :)..

Da han har været i DK før, tror jeg ikke I behøver frygte tilknytningskravet.. Din tilknytning til DK er jo 100%.. SÅ han behøver i princippet kun 0.0000000000001% tilknytning til DK, for at kravet er opfyldt. Og det er det med et besøg her..

Du virker til at have styr på det. Hvis sagen er fuldt belyst via dokumenter, så bliver det en 3 mdrs sag. Husk at du skal have en legaliseret udgave af vielses attesten :) Lønsedler er vist ikke nødvendigt. Men det er nok en god idé med an ansættelseskontrakt.. SU-styrelsen hidrører det ikke, så vidt jeg ved. Men du skal have 2 udtalelser fra kommunen. Én at du ikke har gæld til kommunen. En anden hidrører at du ikke har modtaget kontanthjælp de senese 12 mdr.

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 07.12.2009 10:47:08

Må lige rette biggu en smule om procenterne:

Hver af parterne har indtil 50%. Hvis den herboende har boet i Danmark eller været dansk statsborger hele livet, tæller vedkommende 50% på vægtskålen. Den tilkommende part skal blot få vægtskålen til at tippe over 50%, og dér er det korrekt, at ét besøg i Danmark kan udløse adgangsbilletten.

mariep

Indlæg af mariep » 10.12.2009 12:53:37

Det er mig igen. Vi arbejder på livet løs for at få det hele på plads og sendt ind inden jul.

Biggu: Ang. udtalelse om at jeg ikke har gæld til kommunen. Jeg har fået underskrevet det bilag, der er i ansøgningspakken, om at jeg ikke har modtaget kontanthjælp osv. Jeg kan ikke se nogen steder, at der kræves særskilt dokumentation for, at jeg ikke har gæld til kommunen (ikke at jeg har det. Jeg har heller ingen børn, eks-ægtefælle der skal forsørges, begået socialt bedrageri, eller andet der skulle kunne udløse den slags, men nuvel). Vil du være sød at uddybe, hvad du mener med dette?

Ang, legalisering af vielsesattest. Jeg var nede på folkeregisteret, for at melde at jeg var blevet gift, og de godtog uden tøven min amerikanske vielsesattest, og mente da ikke den skulle legaliseres eller noget. Så var jeg ovre på vielseskontoret og forhøre mig, det kunne de heller ikke se nogen grund til. Vielsesattesten er jo på engelsk, og så tænker jeg, at de nok ikke mistænker den amerikanske ægteskabslovgivning, for at være i konflikt med den danske. Hvad ved jeg. Jeg ringer til US og hører. Men jeg er efterhånden ved at være træt af dem.

De to forsk. telefonpassere jeg har talt med, kunne slet ikk forstå konceptet, at min mand skulle søge FS fra USA, men gerne ville rejse ind i landet inden sagen (måske) er færdigbehandlet og hvorvidt han egentligt har lov til det. Jeg spurgte jo ikke om de ville sende en invitation med blomster og flag, men bare om hvorvidt han rent juridisk havde lov til at holde sig til de øvrige visumregler selvom han havde en sag om OT under behandling. Men det kunne de virkeligt ikke svare på, men det troede de da nok. 'Jo tak, kan jeg få det på skrift?'.

Jeg er også noget træt af den der ansøgningspakke. "Har du søskende i hjemlandet?", ja DANMARK er jo mit hjemland, og JA jeg har søskende i Danmark. Men de spørger jo nærmest som om, at det er helt utænkeligt, at man skulle have to rødhårede brødre, der hedder Pedersen.
Og "Har du været uden for Danmark på ferieophold, besøgsophold, eller lign. i kortere perioder end en måned?" Ska vi så tage dem kronologisk fra busrejsen til Eks-Jugoslavien i '89 og frem til idag? Jeg har selvfølgelig bare skrevet lidt om rejser i Europa og så dem jeg har stempler fra i mit pas, men det er jo stadig noget åndsvagt noget at spørge om.
Nå men jeg har udfyldt det. Selvom jeg ikke var meget for det.

Jeg vedlægger:
Kopi af (amerikansk) vielsesattest
Kopi af de sider i mit pas der dokumenterer at min mand og jeg har været sammen på de tidspunkter vi har angivet.
Kopi af lejekontrakt.
Udtalelse fra kommunen ang. modtagelse af sociale ydelser.
Kopier af mine sidste ansættelseskontrakter (Jeg har pt igen fastansættelse, da jeg arbejder på virkarbasis, imens jeg holder pause fra uni. Men som bevis for de ansættelser, jeg har angivet på ansøgningsskemaet).
Kopi af min studiejournal fra universitetet, så de kan se jeg lissom også har udrettet lidt i min tilværelse, og at jeg rent faktisk har gået på samme universitet som min mand, i samme tidsperiode, dette fremgår yderligere af et gammelt visum i mit pas.

Jeg har ikke tænkt mig at vedlægge billeder, emails, telefonregninger og lign, da de jo ikke beder om det, og jeg som udgangspunkt ikke mener, vi har noget mistænkeligt ved vores forhold, jeg skal modbevise.
Jeg har heller ikke tænkt mig at vedlægge lønsedler eller lignende, igen fordi de ikke beder om andet end bevis på at man ikke har modtaget sociale ydelser. Og jeg fraskriver mig jo også muligheden for at modtage nogle i de næste mange år, ved forhåbentligt at få FS.

Noget jeg mangler?

Tusind tak for hjælpen allesammen.
Og undskyld at jeg bliver så muggen på US, jeg synes bare det er strengt, at de er så forudindtagede i deres formuleringer osv.

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 10.12.2009 13:30:57

Du skriver at du er lidt sur på US over, at de snager måske lidt for meget i dit privatliv med deres spørgsmål i ansøgningspakken. Jeg må sige, at der er sat forkert adresse på. Du må i stedet rette kritikken mod politikerne på Christiansborg, og i særdeleshed mod Dansk Folkeparti, som ikke har stået tilbage for at indføre den ene stramning efter den anden af frygt for misbrug af reglerne.

Når det er sagt, synes jeg dog alligevel at du skal vedlægge dokumentation på din økonomi, idet der stilles forsørgelseskrav. Du skal altså kunne bevise, at du og din partner kan leve af din indtægt. Derfor er mit råd, at du vedlægger lønsedler samt senest tilgængelige årsopgørelse fra din skattemappe.

De vage formuleringer fra US på dine spørgsmål om din partners indrejse til Danmark mens FS-ansøgningen behandles, hænger måske sammen med, at det kunne være irrelevant, idet han jo ikke skal omkring den danske ambassade for at søge et visum, men bare kan hoppe i flyveren til Kastrup uden at spørge nogen. Jeg kunne forestille mig, at det er årsagen.

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 10.12.2009 13:59:00

mariep skrev: Jeg er også noget træt af den der ansøgningspakke. "Har du søskende i hjemlandet?", ja DANMARK er jo mit hjemland, og JA jeg har søskende i Danmark. Men de spørger jo nærmest som om, at det er helt utænkeligt, at man skulle have to rødhårede brødre, der hedder Pedersen.
Og "Har du været uden for Danmark på ferieophold, besøgsophold, eller lign. i kortere perioder end en måned?" Ska vi så tage dem kronologisk fra busrejsen til Eks-Jugoslavien i '89 og frem til idag? Jeg har selvfølgelig bare skrevet lidt om rejser i Europa og så dem jeg har stempler fra i mit pas, men det er jo stadig noget åndsvagt noget at spørge om.
Nå men jeg har udfyldt det. Selvom jeg ikke var meget for det.
Men du behøver jo ikke udfylde resten af punkt 8A, hvis du kan sætte kryds ved blot ét af de 4 første spørgsmål i 8A.

mariep

Indlæg af mariep » 10.12.2009 14:05:55

Jeg er ikke 28 og har ikke at job på positivlisten. Men jeg er altså stadig så dansk somman kan blive, vil jeg mene.

sysop
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af sysop » 10.12.2009 15:41:16

Desværre findes den form for ansøgningsprocedure ved alt, der har med det offentlige at gøre - pension, kontanthjælp, boligydelse osv.

Selv om det er en uomtvistelig rettighed man har (feks. pension), så skal der søges om det.

I de offentlige øjne, er man skyldig indtil andet er bevist!
- working my way up from nothing to poverty
- don't click here >>http://webshop.incomm.dk<<

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.12.2009 15:42:38

Hvad angår spørgsmålet om, hvorvidt man har forældre eller søskende i "hjemlandet", så har jeg for en måneds tid siden gjort US opmærksom på, at det er meget svært at finde ud af, hvordan det spørgsmål skal forstås, hvis man som reference er født og opvokset i Danmark.

Menes der i så fald ægtefællens hjemland, eller er Danmark i den situation ens hjemland? Det fremgår efter min mening ikke særlig klart. Så indtil spørgsmålet er blevet omformuleret, så det er blevet mere entydigt, hvad der menes med "hjemlandet", så vil jeg egentlig anbefale, at man hverken sætter kryds ved "ja" eller "nej" men i stedet skriver på skemaet, præcist hvilket land det er, man evt. har forældre eller søskende i.

Altså f.eks. SP "har du forældre i hjemlandet" SVAR: "Jeg har forældre i Danmark".

mariep

Indlæg af mariep » 11.12.2009 09:57:53

fundiver199 skrev:
Altså f.eks. SP "har du forældre i hjemlandet" SVAR: "Jeg har forældre i Danmark".
Det er også cirka sådan jeg har formuleret det. Så kan de da ikke tage fejl.
sysop skrev:Desværre findes den form for ansøgningsprocedure ved alt, der har med det offentlige at gøre - pension, kontanthjælp, boligydelse osv.

Selv om det er en uomtvistelig rettighed man har (feks. pension), så skal der søges om det.

I de offentlige øjne, er man skyldig indtil andet er bevist!
Tjah, jeg er ikke imponeret af servicen i US, men det som jeg synes er det mest problematiske er når formuleringer af spørgsmålene er kryptiske, at især folk der måske ikke lige har dansk som modersmål eller er vant til at læse den slags tekst, bliver hægtet lidt af.
Så er jeg også ved at være træt af al den aldersdiskrimination imod først unge under 24 og så sørme også 28 år. Mage til formynderi. Hvis det havde været imod gamle, så skulle I have set røre.
Kim P. Nyberg skrev:Du skriver at du er lidt sur på US over, at de snager måske lidt for meget i dit privatliv med deres spørgsmål i ansøgningspakken. Jeg må sige, at der er sat forkert adresse på. Du må i stedet rette kritikken mod politikerne på Christiansborg, og i særdeleshed mod Dansk Folkeparti, som ikke har stået tilbage for at indføre den ene stramning efter den anden af frygt for misbrug af reglerne.
Det er som nævnt ovenfor egentligt ikke så meget, hvad de spørger om, bortset fra at jeg mener den med udlandsophold kortere end en måned måske skulle have været begrænset til det sidste år eller de sidste fem, ellers skulle de nok have afsat lidt mere plads til svarene. Jeg formulerede det faktisk også således at det var ansøgningspakkens formuleringer jeg var træt af, og så US' vage svar på mit rimeligt tydelige spørgsmål (for ikke at nævne tonen og ligegyldigheden, den ene sagde faktisk at han jo SKULLE søge fra Danmark, hvilket jo er aldeles forkert if. lovgivning, det var måske for tidligt om morgenen).
Kim P. Nyberg skrev:Når det er sagt, synes jeg dog alligevel at du skal vedlægge dokumentation på din økonomi, idet der stilles forsørgelseskrav. Du skal altså kunne bevise, at du og din partner kan leve af din indtægt. Derfor er mit råd, at du vedlægger lønsedler samt senest tilgængelige årsopgørelse fra din skattemappe.
Det jeg bare ikke helt forstår, er at hvis de gerne vil se dette, hvorfor gør US så ikke det til et krav at man vedlægger dette? Jeg har desuden læst mange andre steder herinde, at US som sådan er ligeglad med ens økonomi, så længe man ikke har modtaget offentligt ydelser og stiller bankgarantien til dækning af eventuelle fremtidige. Samt at forsørgerkravet ER opfyldt så længe man ikke har modtaget specifikke sociale ydelser. Idet de ikke stiller et minimumskrav til hvor meget man skal tjene længere. Eller er det ikke rigtigt forstået?

Mvh.
Marie

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.12.2009 11:27:12

mariep skrev:Tjah, jeg er ikke imponeret af servicen i US, men det som jeg synes er det mest problematiske er når formuleringer af spørgsmålene er kryptiske, at især folk der måske ikke lige har dansk som modersmål eller er vant til at læse den slags tekst, bliver hægtet lidt af.
Jeg er enig med Marie. Selv for mig, som har dansk som modersmål og en videregående uddannelse, ville det være ganske svært at finde ud af, hvordan jeg skulle udfylde de forskellige ansøgningsblanketter. Så jeg tør da slet ikke tænke på, hvordan det må være for folk, der er født et andet sted og ikke har dansk som modersmål.

F.eks. har jeg lige siddet og kigget på den blanket, som man skal udfylde, hvis man vil søge om permanent opholdstilladelse i Danmark. Og her er der bl.a. en rubrik, hvor man skal skrive, hvordan man har opnået tilknytning til Danmark, og en anden, hvor man skal skrive, om man mener, der er "særlige forhold", som US skal tage hensyn til.

Jamen hvad i hulen skal man dog skrive her? Og hvad skal der til for, at der gives tillladelse eller afslag? Det svæver jo totalt i luften.
mariep skrev:Så er jeg også ved at være træt af al den aldersdiskrimination imod først unge under 24 og så sørme også 28 år. Mage til formynderi. Hvis det havde været imod gamle, så skulle I have set røre.

Ja med det er jo politikerne og ikke US, som er ansvarlige for dette, og både 24-års reglen og tilknytningkravet (28-års reglen) er en central del af deres såkaldte "faste og fair" udlændingepolitik.
mariep skrev:Det jeg bare ikke helt forstår, er at hvis de gerne vil se dette, hvorfor gør US så ikke det til et krav at man vedlægger dette? Jeg har desuden læst mange andre steder herinde, at US som sådan er ligeglad med ens økonomi, så længe man ikke har modtaget offentligt ydelser og stiller bankgarantien til dækning af eventuelle fremtidige. Samt at forsørgerkravet ER opfyldt så længe man ikke har modtaget specifikke sociale ydelser. Idet de ikke stiller et minimumskrav til hvor meget man skal tjene længere. Eller er det ikke rigtigt forstået?
Jo du har forstået det rigtigt. Da man i sin tid indførte starthjælpen blev det beløb, som man kunne tillade sig at kræve, at folk havde i indkomst, så lavt, at forsørgelseskravet reelt ville miste det meste af sin effekt.

Og derfor indførte man så som en erstatning kravet om økonomisk sikkerhedsstillelse (bankgaranti) samt kravet om ikke at have modtaget sociale ydelser i 12 måneder.

Men rent juridisk set eksisterer "forsørgelseskravet" tilsyneladende stadig i lovgivningen, og US forskellige standardtekster er - så vidt jeg kan se - ikke blevet opdateret på en måde, så de afspejler, at der ikke længere stilles krav om en indkomst af en bestemt størrelse.

Hvilket man jo nok må sige er temmelig forvirrende for de brugere, der skal læse de forskellige tekster og standardbreve. Men det korte af det lange er altså, at du ikke behøver vedlægge lønsedler, når I søger om FS efter de danske regler.

Besvar