mariep skrev:Tjah, jeg er ikke imponeret af servicen i US, men det som jeg synes er det mest problematiske er når formuleringer af spørgsmålene er kryptiske, at især folk der måske ikke lige har dansk som modersmål eller er vant til at læse den slags tekst, bliver hægtet lidt af.
Jeg er enig med Marie. Selv for mig, som har dansk som modersmål og en videregående uddannelse, ville det være ganske svært at finde ud af, hvordan jeg skulle udfylde de forskellige ansøgningsblanketter. Så jeg tør da slet ikke tænke på, hvordan det må være for folk, der er født et andet sted og ikke har dansk som modersmål.
F.eks. har jeg lige siddet og kigget på den blanket, som man skal udfylde, hvis man vil søge om permanent opholdstilladelse i Danmark. Og her er der bl.a. en rubrik, hvor man skal skrive, hvordan man har opnået tilknytning til Danmark, og en anden, hvor man skal skrive, om man mener, der er "særlige forhold", som US skal tage hensyn til.
Jamen hvad i hulen skal man dog skrive her? Og hvad skal der til for, at der gives tillladelse eller afslag? Det svæver jo totalt i luften.
mariep skrev:Så er jeg også ved at være træt af al den aldersdiskrimination imod først unge under 24 og så sørme også 28 år. Mage til formynderi. Hvis det havde været imod gamle, så skulle I have set røre.
Ja med det er jo politikerne og ikke US, som er ansvarlige for dette, og både 24-års reglen og tilknytningkravet (28-års reglen) er en central del af deres såkaldte "faste og fair" udlændingepolitik.
mariep skrev:Det jeg bare ikke helt forstår, er at hvis de gerne vil se dette, hvorfor gør US så ikke det til et krav at man vedlægger dette? Jeg har desuden læst mange andre steder herinde, at US som sådan er ligeglad med ens økonomi, så længe man ikke har modtaget offentligt ydelser og stiller bankgarantien til dækning af eventuelle fremtidige. Samt at forsørgerkravet ER opfyldt så længe man ikke har modtaget specifikke sociale ydelser. Idet de ikke stiller et minimumskrav til hvor meget man skal tjene længere. Eller er det ikke rigtigt forstået?
Jo du har forstået det rigtigt. Da man i sin tid indførte starthjælpen blev det beløb, som man kunne tillade sig at kræve, at folk havde i indkomst, så lavt, at forsørgelseskravet reelt ville miste det meste af sin effekt.
Og derfor indførte man så som en erstatning kravet om økonomisk sikkerhedsstillelse (bankgaranti) samt kravet om ikke at have modtaget sociale ydelser i 12 måneder.
Men rent juridisk set eksisterer "forsørgelseskravet" tilsyneladende stadig i lovgivningen, og US forskellige standardtekster er - så vidt jeg kan se - ikke blevet opdateret på en måde, så de afspejler, at der ikke længere stilles krav om en indkomst af en bestemt størrelse.
Hvilket man jo nok må sige er temmelig forvirrende for de brugere, der skal læse de forskellige tekster og standardbreve. Men det korte af det lange er altså, at du
ikke behøver vedlægge lønsedler, når I søger om FS efter de danske regler.