Opfylder ikke 24 års reglen

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Clausen
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Kontakt:

Opfylder ikke 24 års reglen

Indlæg af Clausen » 27.11.2009 18:30:03

Jeg ku virkelig godt bruge lidt opmuntring så jeg ikke skal rende i 3 måneder som et andet nervevrag ..

Min mand og jeg har nu indgivet ansøgning om FS, her i DK .. Ventetid 3 mdr (forhåbentligt)

Men problemet er at han ikke opfylder 24 års kravet og der er 10 år imellem os. Jeg er 31 og han er 21 ..

Jeg har særbarn og har ringet 5 mio gange til US for at høre hvordan og hvorledes. Men de siger at vi skal søge og prøver at opmuntre.

På US siger de, at hvis risikoen for at jeg forlader landet til fordel for min mand så gir de ham højst sandsynligt opholdstilladelse i DK, da min søn jo skal se sin mor .. Ja goddaw, det siger jo ligesom sig selv! .. Men for filan altså .. Det er sgu da ikke et svar .. og jeg er godt klar over at de ikke kan komme med et svar :(

ARGH! Jeg ku virkelig godt bruge at høre fra andre der står i bare nogenlunde samme situation som jeg, eller nogen som har noget erfaring ..

Mange hilsner
Clausen

fundiver199

Re: Opfylder ikke 24 års reglen

Indlæg af fundiver199 » 27.11.2009 18:50:46

Hvis din søn har regelmæssigt samkvem med begge sine forældre, så vil der blive givet dispensation for alle andre krav end proforma og tvang, d.v.s. f.eks. også for 24-års reglen. Så det springende punkt er altså, om din søn har regelmæssigt samkvem med både dig og sin far her i Danmark.

Og det kan en tilfældig telefonpasser i US naturligvis ikke tage stilling til, så derfor må du ganske enkelt afvente, at jeres sagsbehandler har haft tid til at kigge på sagen.

Men du må vel selv vide, om din søn har regelmæssigt samkvem med både dig og sin far, og dermed kan du så også med stor sikkerhed forudsige, hvad afgørelsen bliver. Du har således langt mere viden om din egen sag end den telefonpasser i US, du ringer til, og derfor er der ikke noget mærkeligt i, at du ikke bliver klogere af at ringe til en telefonpasser.

Clausen
Kontakt:

Indlæg af Clausen » 27.11.2009 21:18:49

I bund og grund handler det jo også bare om frustration og intet andet .. de (US) er jo mennesker ligesom dig og mig

Man bliver bare så forbandet frustreret når man ikke kan få de svar man gerne vil ha

Min søn har regelmæssig samkvem med sin far .. så du har i hvertfald givet mere håb :)

tusinde tak

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 28.11.2009 19:19:11

Det skal så også tilføjes, at der kun er mulighed for at søge efter dispensationsreglerne, hvis man aktivt beder derom i ansøgningen. Ellers vil det blive betragtet som en "almindelig" sag, hvor hele rækken af krav stilles. Det er således ikke noget US automatisk giver, fordi man måske opfylder kritierne for dispensation af den ene eller anden årsag. Man skal aktivt bede om det.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Clausen
Kontakt:

Indlæg af Clausen » 28.11.2009 19:50:09

Er du ikke sød at uddybe hvad du mener med aktivt?

I papirene omkring særbarn er der på sidste side et enkelt kryds der skal sættes hvis man IKKE ønsker at sagen skal behandles efter særbarn, men som alm. sag. Der er ikke sat kryds og vi ønsker derfor at sagen skal behandles efter at jeg har særbarn.
Er det evt. det du mener med aktivt?

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 28.11.2009 20:43:25

Der er en rubrik, hvor du selv kan tilføje bemærkninger, og hvor du kan beskrive ting, som ikke allerede er dækket af ansøgningspakken, og som du gerne vil uddybe på den ene eller anden måde. Rubrikken kan du så bruge til at bede om at komme under dispensationsreglerne som forælder til særbarn.

Clausen
Kontakt:

Indlæg af Clausen » 29.11.2009 11:18:28

Jeg mener bare at den rubrik du snakker om, hvor man kan komme med ekstra kommentarer, at den er forbeholdt sygdom.

Tager jeg helt fejl? :?

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 30.11.2009 11:19:47

Hmm, så skriv det på et blankt stykke papir og vedlæg det ansøgningen.

biggu

Indlæg af biggu » 30.11.2009 11:26:07

Kim P. Nyberg skrev:Der er en rubrik, hvor du selv kan tilføje bemærkninger, og hvor du kan beskrive ting, som ikke allerede er dækket af ansøgningspakken, og som du gerne vil uddybe på den ene eller anden måde. Rubrikken kan du så bruge til at bede om at komme under dispensationsreglerne som forælder til særbarn.
Vi udfyldte ansøgningspakken for ca. et halvt år siden. Og det fremgik meget tydeligt hvad man skulle udfylde, hvis man har et særbarn. Dvs. der var rubrikker til opgivelse af samvær osv. Man skulle derimod gøre noget aktivt, hvis man IKKE ville have dispensation.

Måske ansøgningspakken er bedre formuleret nu, for den overlader absolut ingen tvivl, og hvis man bare gør som beskrevet mht. særbarn, bliver den automatisk behandlet som en dispensationssag..

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 30.11.2009 11:28:47

biggu,

Ok

Clausen
Kontakt:

Indlæg af Clausen » 30.11.2009 11:59:56

Hej med jer

Nu har jeg kontaktet US og spurgt dem til hvordan jeg skal forholde mig.
Jeg kan ikke gøre mere end jeg har gjort - altså at sætte kryds i at jeg har særbarn og ønsker at sagen skal behandles herefter. Jeg skal altså ikke sende yderligere oplysninger herom.

Til gengæld ville de meget gerne ha billeder som dokumentation for et reelt forhold pga aldersforskellen ..

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 30.11.2009 16:35:47

Havde et telefonmøde med ledelsen i US forleden dag. Der fortalte de, at man aktivt skal bede om at komme under dispensationsreglerne. Men det er også klart, som Clausen skriver, at man skal læse ansøgningspakken grundigt og svare på alle de ting, der er relevante for den enkeltes situation.

biggu

Indlæg af biggu » 30.11.2009 19:51:43

I så fald er alt jo aktivt. I den konkrete nuværende ansøgningspakke skal man anføre:

JA, jeg har et eller flere barn med herboende (sæt kryds)

Under denne rubrik skal man så anføre samkvem.

Derudover er det en rubrik, hvor man kan sætte kryds, hvis man IKKE vil have dispensation. Det er jo også en aktiv handling.. I og med denne checkbox findes i ansøgningspakken, må man jo formode at man går efter dispensationsreglerne, hvis man IKKE gøre noget ved denne box.. Ellers ville det jo ikke give mening at have den..
I vores konkrete situation gjorde vi bare det at vi satte kryds ved særbarn, og udfyldte felterne med samkvem. Og der blev givet dispensation som forventet..

biggu

Indlæg af biggu » 01.12.2009 07:10:20

deva skrev:Lige præcis.

Var til et af de offentlige møder med US, hvor de netop også påpegede at hvis man som enlig forældrer IKKE ønskede at benytte sig af særbarnsreglerne (for at få sin ansøgning igennem på 3 mdr.), kunne man afkrydse feltet hvor man afstod det.

Jeg synes skemaet virker temmeligt enkelt mhs til særbarnsreglerne, så der burde ikke være noget at misforstå :)
Det skal så lige siges, at selvom man ikke afstår dispensation, kan man godt få sin ansøgning igennem på 3 mdr.. Det gjorde vi, og jeg har også hørt om andre, hvor det er tilfældet.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.12.2009 10:27:26

biggu skrev:Det skal så lige siges, at selvom man ikke afstår dispensation, kan man godt få sin ansøgning igennem på 3 mdr.. Det gjorde vi, og jeg har også hørt om andre, hvor det er tilfældet.
Det er helt korrekt. Det mest afgørende for, om en sag kan afgøres på 3 måneder eller ej, det er, om sagen er fuldt oplyst fra start af. Og hvis man søger om særbarnsdispensation, så betyder det blandt andet, at man selv skal have indhentet en samværserklæring fra barnets anden forældre og have vedlagt den sammen med sin ansøgning.

Hvis Udlændingeservice derimod skal bruge tid på at fremskaffe erklæringer eller dokumentation af den ene eller anden art, så er det, at sagen bliver placeret i katagorien ”komplicerede sager”, hvor servicemålet er reduceret til en sagsbehandlingstid på højest 7 måneder.

For at tydeliggøre denne sammenhæng har Udlændingeservice også omdømt ”simple sager” til ”selvbetjeningskøen”. Pointen er altså, at man bliver belønnet med en kortere sagsbehandlingstid, hvis man gør en del af arbejdet selv.

Besvar