hvilket sprog

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
gulabese
Geografisk sted: Danmark/Tyrkiet

hvilket sprog

Indlæg af gulabese » 12.11.2009 13:02:43

Hejsa

Min mand og jeg skal til at søge familiesammenføring. Han er her på sit 2. turistvisum, så vi søger et par uger inden det udløber, så han får lov at blive her på prosessuelt ophold.

Jeg udfylder selvfølgelig min del af ansøgningspakken på dansk, men er så i tvivl om det er ok hvis viogså udfylder hans del på dansk?, altså fortæller ham selvfølgelig hvad der står, så han ved hvad han skriver under på. Han har arbejdet sammen med danskere siden 2002, så han forstår en del dansk nu. Eller er det bare bedst vi printer den engelske ansøgning ud?

Hvad har i gjort?

Og vil det tælle med i hans tilknytning til DK, hvis jeg oplyser at han kun har arbejdet sammen med danskere siden 2002?

Vh
Stine

biggu

Re: hvilket sprog

Indlæg af biggu » 12.11.2009 13:38:35

Hej,

Det er ret fløjtende ligegyldigt om han udfylder den engelske eller danske, uanset hvad din halvdel er..

At han har arbejdet sammen med danskere i udlandet har ingen indflydelse på tilknytningskravet. Men nu skriver du at han er her på 2. visum. Ergo vil I, alt andet lige, opfylde tilknytningskravet.

gulabese

Indlæg af gulabese » 12.11.2009 13:50:26

Hej Biggu

Mange tak for sit svar.
Ok så er der ingen grund til at nævne i ansøgningen at min mand har arbejdet med danskere i mange år..det var mere at hvis der nu var en fordel, så måtte jeg jo hellere skrive det..:-)

Fint, så afleverer vi bare den danske ansøgning. Kom bare til at tænke på at US måske synes at det var underligt at hans del var udfyldt på dansk, når han nu er fra tyrkiet. Derfor blev jeg lige i tvivl.

biggu

Indlæg af biggu » 12.11.2009 13:54:57

gulabese skrev:Kom bare til at tænke på at US måske synes at det var underligt at hans del var udfyldt på dansk, når han nu er fra tyrkiet. Derfor blev jeg lige i tvivl.
Tjaaa, det er vel ikke mindre underligt at han udfylder den på Engelsk, da det jo vist heller ikke er hans modersmål. US antager at han har fået hjælp til at forstå spørgsmålene, og det er der absolut ikke noget i vejen med.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.11.2009 14:07:37

Det skal vel nærmest forstås som en service overfor ansøgerne, at man også har lavet en engelsksproget udgave af spørgeskemaet. Det er jo i princippet meningen, at ansøger skal søge fra sit hjemland, hvorimod referencen forventes at befinde sig i Danmark. Og da der ikke er mange ansøgere, som taler eller forstår særlig meget dansk, før de kommer hertil, så ville de jo være ilde stedt, hvis de på egen hånd skulle udfylde et dansksproget ansøgningsskema.

Men hvis referencen og ansøgeren opholder sig sammen, så er der naturligvis ikke noget galt i, at referencen hjælper ansøger med at udfylde skemaet, og i den situation er det fuldstændig hip som hap, om man vælger den ene eller anden udgave.

Hvis ansøgeren er god til engelsk, ville jeg personligt forslå at udfylde den engelske udgave, da det vel ærlig talt er meget rart selv at kunne læse, hvad det er, man skriver under på, i stedet for kun at få det forklaret af sin ægtefælle.

Om det er den ene eller anden udgave, der er udfyldt, har ingen som helst betydning for hverken sagsbehandlingen eller chancen for at få opholdstilladelse.

gulabese

Indlæg af gulabese » 12.11.2009 15:15:03

Hej Biggu og Fundiver199

Mange tak for jeres hjælp:-)

Vh
Stine

Besvar