FS fra Bosnien

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
els

FS fra Bosnien

Indlæg af els » 30.10.2009 01:03:23

Hej

Dette er min første tråd/bidrag til dette forum af forhåbentlig mange.

Sagen er den at jeg som så mange andre herinde har en kæreste i udlandet som jeg gerne vil have tættere på - meget tættere.

Vi har været sammen i et stykke tid og snakker om at blive gift til sommer eller lidt senere, hvilket glæder mig. Men det, at vi ikke kan bo sammen her i DK, er roden til megen stress og sorg på begge sider. Derfor søger jeg/vi alternativer, hvilket jeg håber I vil hjælpe med.

Fakta om mig:

Jeg kom til DK fra det gamle Jugoslavien i 1993 og er Dansk statsborger siden 2005/2006. Jeg bor her med mine forældrer og min søster som det eneste familie. Den øvrige bor rundt omkring i verdenen. Fra Sverige til USA. Jeg har en kort videregående udd. inden for salg og markedsføring og har altid være i arbejde.

Om hende:

Hun er 20 år og bor på nuværende tidspunkt i Bosnien hvor hun arbejder som frisør. Hendes familie er spredt i verden ligesom min. Blandt andet i Tyskland og Sverige.

Vi mødtes tilfældigt på en ferie jeg var på dernede og jeg troede egentlig ikke det ville nå hertil, men sådan kan det gå :D

Så; hvad er vores muligheder? Skal jeg udrejse?
Min mor fortæller mig at hun, mens jeg var på visit i Bosnien i uge 43, at hun havde set en udsendelse i TV hvor der var en fra Udlændingeservice der svarede på spørgsmål havde sagt at man sagtens kunne få sin ægtefælle til DK så længe man
var i arbejde? Har hun misforstået noget?

Jeg vil senere kommer med mine øvrige spørgsmål for ikke at blande for meget sammen og dermed undgå at blive forvirret.

På forhånd tak.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: FS fra Bosnien

Indlæg af Kim P. Nyberg » 30.10.2009 10:53:04

Eftersom hun kun er 20 år, er en ansøgning om familiesammenføring (FS) efter nationale danske regler udelukket. 24 års reglen og tilknytningskravet står i vejen for jer.

Men der er muligheden for at bruge EU-retten. Da du er dansk statsborger, kan du flytte til et andet EU-land i mindst 10 uger, og derefter tage din tilkommende med tilbage til Danmark. Med EU-retten i hånden, slipper I helt udenom 24 års reglen, tilknytningskravet, kravet om bankgaranti og også den kommende indvandringsprøve.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar