Hej alle.
Gælder der nogen særlige regler for familiesammenføring, hvis den danske statsborger er igang med en videregående uddannelse?
På http://www.nyidanmark.dk/da-dk/ophold/f ... menfoering står der:
"Bemærk desuden, at der gælder særlige regler, hvis personen, som bor i Danmark, er studerende."
Siden der henvises til er følgende:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/s ... ophold.htm
Men her er ingen information om særlige regler i tilfældet af personen der bor i Danmark er studerende. I stedet handler den om udlændinges muligheder at for at få opholdstilladelse til studieophold.
For et par år tilbage søgte jeg familiesammenføring med min hustru og fik det uden problemer. Vi har siden da været bortrejst i en længere periode og skal derfor til at søge igen.
Som jeg husker det fra dengang, så galt det at man som studerende var fritaget visse af kravene til den danske statsborger, herunder forsørgerkravet. Jeg mener at man tidligere skulle kunne godtgøre at man tjente svarende til 2 gange dagpenge eller lignende for at opfylde kravet, men at studerende altså slap for dette. Nu ser det ud til at dette krav generelt er ændret og at man blot ikke må have modtaget visse sociale ydelser i op til et år før ansøgning. I så fald er det vel blot de samme regler som før kun galt studerende eller er der noget jeg har overset?
Jeg spørger fordi jeg ikke har længe tilbage af mine studier og derfor gerne vil vide om det er en klar fordel at vi søger inden jeg er færdig.
På forhånd tak.
Særlige regler for studerende?
-
matildeudenh
Re: Særlige regler for studerende?
Jeg er studerende og har fået FS her i august. Jeg skulle ligesom alle andre vedlægge dokumentation fra kommunen, at jeg ikke har modtaget de ydelser det drejer sig om. Som studerende kan man få lov til at bo på kollegie, forudsat det størrelsesmæssigt opfylder boligkravet. Kollegierne skal blot hvert år tjekke at man stadig er studerende, og derfor løber lejekontrakten ikke på de 3 år US gerne vil have - det skal man så tage højde for. Men det er vist det eneste der er anderledes, så vidt jeg lige ved.
-
fundiver199
Re: Særlige regler for studerende?
I forbindelse med indførelse af starthjælpen blev det tidligere forsørgelseskrav – krav om at have en indkomst svarende til 2 x bistandshjælp (ikke dagpenge) – ændret til et krav om at stille bankgaranti på p.t. 60.011 kroner samt ikke have modtaget sociale ydelser i en periode på 12 måneder.
Årsagen var formentlig, at man ikke kan tillade sig at kræve en højere indkomst end den laveste sociale ydelse. Og med indførelsen af starthjælpen blev dette beløb så lavt, at stort set alle kunne opfylde det, nemlig 10.000 kroner før skat for et par uden børn. Og så foretrak man altså at fjerne kravet og erstatte det med nogle andre krav.
Det er derfor fuldstændig korrekt, at studerende i dag ikke har andre fordele, end at de kan opfylde boligkravet ved at bo i en kollegielejlighed, selvom de ikke har kontrakt på denne i 3 år eller mere.
Der er dog en anden begrundelse for at fremskynde jeres ansøgning, og det er, at der i starten af 2010 indføres en helt ny indvandringsprøve, som det kommer til at koste 3.000 kroner at gå op til, og som din kone vil skulle bestå for at få en opholdstilladelse i Danmark.
Alternativt kan I også overveje at anvende EU-reglerne til familiesammenføring denne gang, se forum ”EU Sveriges- og Schlesvigløsningen”.
Årsagen var formentlig, at man ikke kan tillade sig at kræve en højere indkomst end den laveste sociale ydelse. Og med indførelsen af starthjælpen blev dette beløb så lavt, at stort set alle kunne opfylde det, nemlig 10.000 kroner før skat for et par uden børn. Og så foretrak man altså at fjerne kravet og erstatte det med nogle andre krav.
Det er derfor fuldstændig korrekt, at studerende i dag ikke har andre fordele, end at de kan opfylde boligkravet ved at bo i en kollegielejlighed, selvom de ikke har kontrakt på denne i 3 år eller mere.
Der er dog en anden begrundelse for at fremskynde jeres ansøgning, og det er, at der i starten af 2010 indføres en helt ny indvandringsprøve, som det kommer til at koste 3.000 kroner at gå op til, og som din kone vil skulle bestå for at få en opholdstilladelse i Danmark.
Alternativt kan I også overveje at anvende EU-reglerne til familiesammenføring denne gang, se forum ”EU Sveriges- og Schlesvigløsningen”.