familiesammenføring fra Nigeria

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mbp

familiesammenføring fra Nigeria

Indlæg af mbp » 08.10.2009 17:17:19

Er der nogen som har erfaringer med familiesammenføring med ægtefælle fra Nigeria, som jeg eventuel kan gøre brug af?

fundiver199

Re: familiesammenføring fra Nigeria

Indlæg af fundiver199 » 08.10.2009 17:52:18

Ægtefællens nationalitet er sagen uvedkommende, når vi taler om familiesammenføring.

Det er kun ved ansøgning om visum, at det betyder noget, om ens ægtefælle er fra det ene eller andet land.

mbp

Indlæg af mbp » 08.10.2009 18:07:08

Vil du virkelig mene, at det er fuldstændig uden betydning, hvor ægtefællen stammer fra?
I betragtning af, at vi taler om et af "asyl-landene"
Det lyder jo næsten for godt til at være sandt.
Vil der mon ikke være større sandsynlighed for at man havner i 7 mdr. bunken?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.10.2009 18:25:29

At ægtefællen er fra et asylland kan muligvis være èn blandt flere ting, der kan være medvirkende til, at man mistænker proforma. Og det kan så bl.a. føre til forlænget sagsbehandlingstid, som du selv er inde på.

Efter hvad jeg har hørt, så har Udlændingeservice en liste så lang som en rulle smørrebrødspapir, som de skal gå ud fra, når de vurderer proforma. Og der skal normalt mere end blot en enkelt ting til, før denne mistanke bliver rejst og der evt. endda bliver givet afslag.

Så hvis der ikke er andet i sagen, der indikerer proforma, og hvis parret i øvrigt kan dokumentere deres forhold, så tvivler jeg på, at det har nogen betydning, at ægtefællen er fra et asylland.

Problemet med asyllandene er, at man ikke eller i hvert fald kun med stort besvær kan tvangshjemsende folk til dem. Og derfor er man ikke interesseret i at få borgere fra disse lande ind i Danmark på et turistvisum, da dette kan føre til, at man må give dem husly i Sandholmlejren i årevis, hvis de søger om asyl og nægter at rejse hjem efter at have fået afslag.

Som du nok har bemærket i.f.m. den ophedede debat om de afviste irakiske asylansøgere, der har boet i Danmark i op til 12 år, så er dette ikke at kunne tvangshjemsende udlændinge uden lovligt ophold i Danmark noget, der irriterer både regeringen og dens støtteparti nærmest grænseløst.

Men hvis den pågældende borger er gift med en person, der har fast bopæl i Danmark, og parret er berettiget til familiesammenføring, så foreligger der jo en helt anden situation.

Så er der ingen nævneværdig ekstra risiko ved at lade denne person komme til Danmark, og det er også derfor, at netop ægtefæller godt kan få visum til Danmark, selv hvis de kommer fra et asylland.

mbp

Indlæg af mbp » 08.10.2009 18:30:41

Tak for hjælpen.

mbp

Indlæg af mbp » 09.10.2009 17:15:29

Der skulle vel ikke være nogen som rent faktisk har praktisk erfaring med det?

keff

Indlæg af keff » 10.10.2009 13:31:24

mbp skrev:Der skulle vel ikke være nogen som rent faktisk har praktisk erfaring med det?
Jeg tror ikke der er forskel på landenes placering i landegrupperne når det drejer sig om FS. Der vil altid være mistanke om proforma hvis man har mødt hinanden på internettet og kun lige har rejst derned og giftet sig på et kort visit. I så fald skal man nok bruge lidt mere ferie dernede.

Jeg har erfaring med Ghana men det er stadig et andet land og en anden ambassade end i Nigeria.
Jeg har dog kun gode ting at sige om den Danske ambassade i Ghana.

Jeg ved dog at man skal passe på med at gifte sig med den første og bedste,lidt kendskab til hendes/hans familie er guld værd og det får man også ved flere besøg og evt alliere dig med en ven dernede.
I Ghana er Nigerianere kendt for at have introduceret internet og dating kriminalitet og jagten på hurtige penge :D

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 11.10.2009 13:02:47

Kære mbp
Jeg er gift med min nigerianske mand som jeg i sin tid mødte i Dubai på en ferie i 2008. Han fik visum i 2008/09 hvor han besøgte min som kæreste da vi var så heldige at løbe ind i den rigtige på ambassaden i Benin. Vi bestemte os for at gifte os i maj i år og søgte om visum (sagde intet om at vi ville gifte os), men denne gang røg ansøgningen til US da sagen denne gang blev behandlet af en anden ambassade fuldmægtig som nok deler de fleste holdninger om at nigerianer er upålidelige s... samt det factum at Nigeria var røget i asylgruppen og vi ikke var gifte på daværende tidspunkt.
Jeg tog derfor istedet til Nigeria, hvor vi giftede os, og var der i 3 vidunderlige uger og blev præcenteret for hans store og utroligt søde familie de fleste akademikere, men ikke korrupte nok til at være rige, men lever som middelklasse danskere og det er jo heller ikke dårligt i Nigeria, som jo i virkeligheden består af primært 3 meget forskellige folkeslag. Vi rejste rundt i dem områder som nu er sikre for en "hvid"
Da der bla er 9 års alderforskel på os
og efter megen læsning på denne hjemmeside bestemte vi os til at benytte os af EU reglerne, da det i vores øjne giver min mand mulighed for et mere "værdigt" ophold i DK. Vi trak visumansøgningen tilbage, og jeg flyttede til Sverige,hvor skaffede mig et velbetalt fultidjob som vikar. Min mand fik visum på mindre en en uge på den svenske ambassade i Abuja. Vi kunne forenes efter 4 mdrs uønsket seperation 1 september, en hel fantastisk næsten surrealistisk oplevelse at være i hans favn på den lille lokale togstation. Mindre en uge efter vi havde afleveret ansøgning om opholdskort på Migerationsverket fik han sit 5 års opholdskort og min mand går nu til svensk, imens vi venter på at kunne rejse tilbage i dec. Jeg har særbørn som jeg savner vildt, og en privat tandlæge praksis som passes af min utroligt loyale medarbejdere.
Hvordan US stiller sig til vores ansøgning om opholdskort ved vi af gode grunde endnu ikke....Havde jeg ikke haft så stort tilknytning til DK så var vi nok blevet i Sverige, hvor min mand er blevet modtaget med stor venlighed. Vi nære ingen illusioner om samme venlighed i DK.

mbp

Indlæg af mbp » 11.10.2009 13:39:51

kære Krikris.
Tusind tak for dit indlæg, det er netop sådan nogle erfaringer som jeg efterlyser.

Besvar