FS forespørgsel..

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Hoping
Geografisk sted: Denmark/Turkey

FS forespørgsel..

Indlæg af Hoping » 28.09.2009 18:47:47

Hei alle sammen..

Jeg har nu gået rundt de sidste 2uger og tænkt hvordan jeg skulle skrive dette indlæg bedst muligt.. Jeg vil gerne søge FS sammen med min mand som kommer fra Tyrkiet men vi er bange for at søge i frygt om at få afslag.
Men jeg kan prøve at stille min ''situation'' op, og håber der er nogen af jer derude som har evt. samme erfaring eller bare erfaring I vil dele med mig så jeg kan blive klogere på dét område.

Jeg er 24, født og opvokset i DK. Haft statsborgerskab i 24 år.
Min mand er li fyldt 28 og har været på besøg her i DK 1 gang.
Jeg har arbejdet fast i Tyrkiet i turistsæsonerne 2007 og 2008 for dansk rejseselskab.
Jeg kom tilbage til DK ''fast'' i marts 2009 og har været her li siden.

Vi ansøgte om turistvisum i Sept. 08 som min mand fik godkendt i Maj 09. Han var her fra Maj - Juli og vendte derefter hjem igen.
Han søgte nyt visum i August og det har vi netop fået godkendt starten af September. Så planen er nu at han skal komme igen i starten af December.

Min situation er pt. opstillet på denne måde:

-Jeg er gravid i 4 måned, og er sat til marts 2010.

-Jeg har arb. som medhjælper i hjemmeplejen siden hjemkomsten marts, men er ansat på vikariat fordi jeg IKKE er uddannet sosu-hjælper. Min kontrakt slutter Februar 2010.

-Jeg har boet hos mine forældre siden marts men har været aktiv søgende med bolig siden da. Desværre har jeg endnu ikke fundet noget endnu. Men regner stærkt med at få én inden de næste 2 mdr.

-Jeg er desværre registreret i RKI for omkring 35.000 kr. en GAMMEL sag som jeg betaler af på. Har derudover ingen gæld, hverken i bank eller andet offentligt.

Jeg er lidt forvirret og lidt uviden omkring hvad jeg skal ha' osv for at søge FS. Har læst en del, båder herinde og på US hjemmeside.

Til at starte med var jeg ret sikker på at jeg kunne opfylde de nødvendige krav, det var så inden jeg blev gravid. Jeg fik først meldt mig ind i A-kasse i August hvilket åbenbart betyder at jeg ikke få dagpenge derfra før August 2010. Jeg går på barsel starten af februar hvor jeg blir nødt til at modtage hjælp fra kommunen. Og netop der opstår min frygt.. Kan forstå på US at man IKKE må modtage nogle former for offentlig hjælp 1 år forinden man søger. MEN at kravet kan frafaldes HVIS man har evt. tilknytning til arbejdsmarkedet efter endt barsel.. Eller det står der hvertfald på deres hjemmeside. Min nuværende chef kan ikke love mig en ny kontrakt efter endt barsel, da jeg ikke er uddannet, det ''må'' hun ikke tage stilling til allerede nu. Men har fået lovet fast ansættelse hvis jeg tager uddannelsen på sosu-skolen først. Hvilket jeg har i sinde om at gøre.

Udfra de ''få'' detaljer jeg har skrevet ned, hvordan vil I så se vores situation til at søge FS? Er det helt hen i vejret eller er det forsøget værd?

Har overvejet meget at søge efter EU reglerne, men må indrømme at der hvor jeg står nu - Føler jeg ikke at jeg kan magte at skulle flytte frem og tilbage, finde nyt arb osv. Det job jeg har nu er også et godt betalt job som jeg er meget tilfreds med.

Håber nogle af Jer derude kan hjælpe mig, om ikke andet gøre mig lidt klogere på min situation. Er der noget jeg mangler at skrive, er I selvfølgelig velkommen til at kommentere eller tilføje.. På forhånd Tak.

Mvh. Hoping.

fundiver199

Re: FS forespørgsel..

Indlæg af fundiver199 » 28.09.2009 21:06:44

Ja der er jo ganske mange udfordringer i jeres sag, og derfor havde det nok også været klogt at vente med graviditeten, til familiesammenføringen var på plads. For det gør i hvert fald ikke situationen nemmere, at der nu også skal blandes en graviditet og børnefødsel ind i sagen.

For at skabe lidt overblik kan man sige, at jeres problemer især er følgende:

1) Du opfylder ikke boligkravet.

2) P.g.a. din registrering i RKI (og formentlig også din dårlige og ustabile økonomi) kan du ikke gå i banken og låne penge til en bankgaranti.

3) Hvis du ikke finder et nyt job umiddelbart efter endt barsel, så bliver du nødt til at bede kommunen om bistandshjælp for at kunne forsørge dig selv og dit barn. Og det vil så udelukke familiesammenføring i en periode på 12 måneder efter, at du er blevet selvforsørgende igen.

Lægger man alt dette sammen, er der realistisk set kun følgende muligheder for dig, idet fristen for at få en abort er overskredet:

a) Du kan flytte til Tyrkiet, så I kan leve sammen der som en familie.

b) I kan leve hver for sig, indtil din økonomiske og jobmæssige situation er blevet så god, at familiesammenføring i Danmark er realistisk. I de mellemliggende år må I så besøge hinanden så ofte, som job og økonomi tillader det.

c) Du kan skynde dig at flytte til Sverige, inden du går på barsel, så I kan leve sammen der.

Hoping

Indlæg af Hoping » 28.09.2009 22:11:39

Tak for svar.. Ja ved godt at det hele står lidt træls til pt.

Dog er der IKKE tale om abort da dette er ønskebarnet.

Mht. boligkravet så er jeg sikker på jeg har en bolig inden længe, så vidt jeg har forstået på samtalerne med US så er det li meget om det er en ny bolig eller hvor længe man har boet der - Men igen så siger US jo en hel del.. Så det er svært at vide sig sikker på..

Gælden hos RKI betaler jeg af på hver måned så den er færdig om knapt 8 mdr. Men der har jeg også fået at vide af andre som søgte FS at de ikke tjekked efter om man var registreret eller ej. Ment på den måde at der er nogen som har opnået FS ved at skylde meget meget mere end dét jeg skylder pt.

Hvis jeg ikke kan få en ansættelse efter endt barsel, så er planen at jeg skal starte i skole... Og derfra må jeg vel få SU. Men ser de det som offentlig hjælp?? Det gør de vel ikke... Min mand har allerede job hvis vi får FS. Han blev tilbudt arb. 3 forskellige steder da han var her på turistvisum, og de sagde selvfølgelig han havde jobgaranti hvis vi opnåede FS. Er det så helt hen i vejret eller?

Bankgarantien kan jeg ''skaffe'' fra familien.

Jeg ser det største problem skulle være dén med barsel og hjælp fra det offentlige. Det andet er lidt i småtings-afd. pt.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.09.2009 07:03:35

Jamen så ser det hele vel ikke så skidt ud endda :D

Der er ingen regler om, at man ikke må være registreret i RKI, så hvis din familie kan hjælpe dig med at skaffe pengene til bankgarantien, så er din RKI-registrering sagen uvedkommende.

Og at være på barsel eller at studere og modtage SU forhindrer naturligvis ikke en familiesammenføring.

Det kan dog muligvis blive et problem, at du går på barsel i en periode, hvor du i princippet er arbejdsløs, fordi din midlertidige ansættelse er udløbet, idet graviditeten dermed ikke er den eneste grund til, at du modtager penge fra kommunen.

Så uden at jeg kan sige det med sikkerhed, så er det desværre meget muligt, at du på påregne 12 måneders karantæne for familiesammenføring fra det tidspunkt, hvor du begynder at læse og dermed leve af SU evt. suppleret med studielån og fritidsjob.

Måske kan andre med mere viden om disse ting, end jeg har, falde ind her og fortælle, om denne formodning er korrekt eller ej. Eller alternativt kan du spørge Udlændingeservice, så du ved, hvordan du står.

Måske var det muligt, at din familie kunne hjælpe dig også her, og at du kunne gøre barslen så kort så muligt, hvis alternativet er 12 måneders karantæne.

En anden (lidt "fræk") mulighed kunne være, at du skynder dig ud og finde et andet job, hvor ansættelsen ikke er tidsbegrænset, før din graviditet kan ses, og så "glemmer" at fortælle din nye arbejdsgiver, at du er gravid.

Så er det nemlig arbejdsgiveren, der skal betale dig løn under din barsel, og så er du med sikkerhed ude over det problem med karantænen.

Held og lykke med det hele i hvert fald.

Samara
Geografisk sted: Aalborg - snart Sverige
Kontakt:

Indlæg af Samara » 29.09.2009 09:50:53

3) Hvis du ikke finder et nyt job umiddelbart efter endt barsel, så bliver du nødt til at bede kommunen om bistandshjælp for at kunne forsørge dig selv og dit barn. Og det vil så udelukke familiesammenføring i en periode på 12 måneder efter, at du er blevet selvforsørgende igen.

Hvis hun får afslag pga, hun har modtaget hjælp fra det offetlige pga. hun skulle på barsel og ikke havde nogen anden mulighed for at forsørge sig selv og sit barn, så må US ikke give afslag da det vil blive betragtet som brug på CEDAW konventionen af 1979 som Danmark har skrevet under på. - Jeg har selv stået i samme situation, hvor jeg havde endt min udd. og skulle til at gå på barsel, da jeg ikke havde mulighed for at tage et arbejde eller andet var jeg nødt til at ryge på KH i 6 måneder - Vi fik afslag til at starte med med efter en klage til ministeriet blev der dømt "omgørelse" med henvisning til CEDAW konventionen...

Hoping

Indlæg af Hoping » 29.09.2009 13:07:00

Fundiver199 : Ja dén der med at søge nyt job har lagt i mine tanker længe, li siden jeg fandt ud af graviditeten faktisk men desværre har der ikke været ''bid'' nogle steder. Eller jow, blev tilbudt min gamle stilling i Tyrkiet som destinations-chef men havde det nu bedre med at få graviditeten til at blive fulgt op på herhjemme.
''desværre'' er det allerede nu tydeligt at jeg er gravid, så den går desværre ikke med at blive ansat andetsteds.

MEN MEN MEN...

Ved godt det her er lidt fusk så at sige men hvad nu HVIS jeg kan skaffe en kontrakt som ser ud til at starte efter endt barsel? Ment på den måde at min veninde er partner i et rengøringsfirma og hun kan evt. lave en kontrakt til mig som kan starte så snart min barsel er endt. Det er jo i realiteten ikke fusk da jeg gerne vil starte arb. hos hende efter barsel dog bare indtil jeg finder andet bedre arb.

Men jeg tænker mere om US lægger vægt på at jeg går fra at arb. i hjemmeplejen også pludselig videre til rengøring. Men det har vel ingen betydning så længe det ER arb.?

Planen er at jeg ''desværre'' holder så kort barsel som muligt for at komme igang hurtigst muligt, der er tale om 3 mdrs barsel for mit vedkommende. Så det er jo egentlig ikke så længe igen jeg skal ha' ydelse fra kommunen men ved ikke om det betyder noget?

Samara: Tak for svar, det beroliger mig lidt at du har stået i samme situation.
Hvor længe gik der fra omgørelsen til I opnåede OT?

Samara
Geografisk sted: Aalborg - snart Sverige
Kontakt:

Indlæg af Samara » 01.10.2009 17:54:17

Der gik ialt ca. 1 år - Men jeg har været meget uheldig mht. sagsbehandlingen, så det skal du tage med et grant salt.. Da min situation var lidt anderledes end din - DOG står vi lige netop på det punkt.

Besvar