Opholdstilladelse til min mands bror?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sambo

Opholdstilladelse til min mands bror?

Indlæg af Sambo » 09.09.2009 17:22:08

Nu er min venezuelanske mand og jeg godt på vej til at opnå opholdstilladelse i Sverige (senere tager vi turen i DK), men nu er der opstået det problem at min mand (som er forældreløs) har fundet ud af at han har en lillebror på under 9 år som han vil være nødsaget til at tage sig af, da broderen ikke må bo på børnehjemmet i Venezuela hvis han har familie der har råd til at tage sig af ham. Derfor er min mand, som det eneste familiemedlem nødt til at opfostre ham.

Er der nogen der ved noget om mulighederne for at få lillebroderen til Europa? For ellers kan vi jo lige så godt droppe alt det med opholdstilladelsen med det samme!

Jeg håber virkelig der er nogen der kan hjælpe, eller ved hvor vi kan finde svar på spørgsmålet :)

fundiver199

Re: Opholdstilladelse til min mands bror?

Indlæg af fundiver199 » 09.09.2009 17:57:56

Du skal nok starte med at finde ud af, om du i det hele taget har lyst til, at din mands lillebror skal bo hos jer som et "3. hjul". Er det ikke tilfældet, så må der da kunne findes en anden løsning på problemet. F.eks. kan I finde en plejefamilie i Venezuela, som han kan vokse op hos, og så sende lidt penge ned til denne familie hver måned.

Det lyder også ret mærkeligt, at din mand lige pludselig finder ud af, at han har en lillebror på 9 år, netop som han står foran at skulle immigrere til Sverige. Man plejer da normalt at vide, om man har yngre søskende eller ej, så det kan da ikke komme bag på ham :?:

Sambo

Indlæg af Sambo » 09.09.2009 18:23:06

Min mand var ikke klar over at han havde en bror, da han ikke anede noget om sin familie. Han blev som lille efterladt fordi hans forældre var meget fattige og ikke kunne tage sig af ham, så han har selv boet på børnehjem og hele sit liv.

Plejefamilier som sådan findes ikke rigtig i Venezuela, og da ingen har villet adoptere broderen har de ledt efter hans biologiske familie og fundet ud af at begge forældre er døde og at min mand er den eneste der er tilbage. Når han har fået sin opholdstilladelse er vi så nødt til at tage til Venezuela for at passe broderen.

Vi har intet imod at have hans lillebror boende, især da alternativet er at han skal bo på gaden i Venezuela. Og ville bare gerne vide om det evt kan lade sig gøre at få ham hertil inden vi begynder på alt muligt andet.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.09.2009 19:27:12

@Sambo

Du skal selvfølgelig også have et "rigtigt" svar på dit spørgsmål, men når jeg hører en historie som den her, så bimler der altså bare nogle alarmklokker inde i mit hovede, som siger, at det, der spørges om, nok slet ikke er det vigtigste. Men anyway, du stillede altså et spørgsmål, og her kommer så svaret:

Som dansker har du status som EU-borger i Sverige, og det er derfor reglerne i EU´s opholdsdirektiv, der er gældende. Og det betyder, at der faktisk er visse muligheder for familiesammenføring af andre familiemedlemmer end ægtefælle/partner og børn.

Betingelsen for, at dette kan komme på tale, er, at der skal være tale om familiemedlemmer, der er en del af din/jeres husstand og forsørges af dig/jer. Så hvis I kan dokumentere, at den 9-årige dreng er en del af din/jeres husstand og forsørges af dig/jer, så kan det måske lade sig gøre.

Men det rejser så naturligvis igen en lang række af spørgsmål, som jeg til gengæld ikke kan give dig et svar på. F.eks. kan vi starte med, om det overhovedet kan dokumenteres, at den 9-årige dreng er i familie med din mand? Og hvordan vil I dokumentere, at han forsørges af jer og er en del af jeres husstand, når han hidtil har boet på et børnehjem? De svenske myndigheder kan jo med rette spørge, hvorfor han da så ikke bare kan blive boende der?

Og hvis hans forældre har "efterladt" ham, så har han vel ikke nogen papirer, der kan bevise, at han er i familie med din bror?

Og hvis de omvendt har fået ham anbragt på et børnehjem, hvordan kan det så lade sig gøre, når du fortæller, at man kun kan bo på børnehjem, hvis man ikke har noget familie, som kan tage sig af én?

Jeg kender i hvert fald ikke til nogen lande, hvor forældre bare kan tage hen til det nærmeste børnehjem og sige "værsågod, her er mit barn, jeg har desværre ikke råd til at tage mig at det".

Og 9 år senere er det så pludselig den nyfundne storebrors opgave at tage sig af barnet, og hvis han nægter at gøre det, så vil barnet blive sat på gaden og overladt til sig selv?

Nej ved du hvad Sambo, der er altså stadig for mange ting, der bare ikke hænger sammen i den historie. Så uanset hvad, så skal der vist en hel del udredning til, før det evt. er tid til at begynde at diskutere sagen med de svenske myndigheder.

Besvar