@Sambo
Du skal selvfølgelig også have et "rigtigt" svar på dit spørgsmål, men når jeg hører en historie som den her, så bimler der altså bare nogle alarmklokker inde i mit hovede, som siger, at det, der spørges om, nok slet ikke er det vigtigste. Men anyway, du stillede altså et spørgsmål, og her kommer så svaret:
Som dansker har du status som EU-borger i Sverige, og det er derfor reglerne i EU´s opholdsdirektiv, der er gældende. Og det betyder, at der faktisk er visse muligheder for familiesammenføring af andre familiemedlemmer end ægtefælle/partner og børn.
Betingelsen for, at dette kan komme på tale, er, at der skal være tale om familiemedlemmer, der er en del af din/jeres husstand og forsørges af dig/jer. Så hvis I kan dokumentere, at den 9-årige dreng er en del af din/jeres husstand og forsørges af dig/jer, så kan det måske lade sig gøre.
Men det rejser så naturligvis igen en lang række af spørgsmål, som jeg til gengæld ikke kan give dig et svar på. F.eks. kan vi starte med, om det overhovedet kan dokumenteres, at den 9-årige dreng er i familie med din mand? Og hvordan vil I dokumentere, at han forsørges af jer og er en del af jeres husstand, når han hidtil har boet på et børnehjem? De svenske myndigheder kan jo med rette spørge, hvorfor han da så ikke bare kan blive boende der?
Og hvis hans forældre har "efterladt" ham, så har han vel ikke nogen papirer, der kan bevise, at han er i familie med din bror?
Og hvis de omvendt har fået ham anbragt på et børnehjem, hvordan kan det så lade sig gøre, når du fortæller, at man kun kan bo på børnehjem, hvis man ikke har noget familie, som kan tage sig af én?
Jeg kender i hvert fald ikke til nogen lande, hvor forældre bare kan tage hen til det nærmeste børnehjem og sige "værsågod, her er mit barn, jeg har desværre ikke råd til at tage mig at det".
Og 9 år senere er det så pludselig den nyfundne storebrors opgave at tage sig af barnet, og hvis han nægter at gøre det, så vil barnet blive sat på gaden og overladt til sig selv?
Nej ved du hvad Sambo, der er altså stadig for mange ting, der bare ikke hænger sammen i den historie. Så uanset hvad, så skal der vist en hel del udredning til, før det evt. er tid til at begynde at diskutere sagen med de svenske myndigheder.