FS 1 eller 2 gang??

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
hrohibil

FS 1 eller 2 gang??

Indlæg af hrohibil » 30.08.2009 13:30:39

Hej folkens.

Please hjælp mig her.
Min kone har endelig fået beviliget visum efter 1 års venten og kamp med US.

Så hun kommer til DK 6 sep :D Glæder mig som et lille barn. Men men, hvad er bedst for mig at søge, FS i denne omgang eller skal jeg vente til næste gang hun kommer? Det er med hensyn til tilknytnings kravet jeg tænker her.

US og de fleste folk jeg snakker med, siger at det er bedst at vente til 2 omgang, for så vil hun ha opånået en vis tilknytning til DK.

Men hvis jeg venter til 2 omgang hun kommer på besøg, så er jeg bange for denne indvandringsprøve og hvordan den kommmer til at udfolde sig??

Hvad skal jeg gøre??

Er der nogen som har erfaring med at søge FS første gang deres ægtefælle er her??

Mvh H

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: FS 1 eller 2 gang??

Indlæg af Kim P. Nyberg » 30.08.2009 14:34:41

Det kommer lidt an på hvilket regelsæt I vil søge familiesammenføring. Hvis I søger efter de nationale regler, kommer det tillige an på hvor gamle I hver især er.

Generelt kan man sige, at hvis I søger efter EU-reglerne, som du måske antyder i en anden tråd, så glem alt om tilknytningskrav, alderskrav, bankgarantier og indvandringsprøver. Så skal du blot have boet i et andet EU-land i mindst 10 uger, for at kunne blive sammenført med din partner i Danmark.

Søger I efter de nationale danske regler, skal I begge være mindst 24 år gamle. Er du under 28 år, skal der også kigges på tilknytningskravet. Derudover kigges der på boligkrav, forsørgelseskrav og at du skal være i stand til at stille en bankgaranti på 60.011 kroner.

Hvis I søger efter de nationale krav, og du opfylder alle betingelser, behøver din partner ikke rejse tilbage til hjemlandet efter endt besøg, men kan umiddelbart mens visum stadig er gyldigt søge familiesammenføring.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.08.2009 15:36:05

Nu er det jo ikke sådan, at hvis man får afslag på en ansøgning om FS, så er man for tid og evighed afskåret fra at søge igen.

Det har været diskuteret i en anden tråd, hvor stor risikoen er for, at ægtefællen får en visumkarantæne, hvis man afleverer en ansøgning om familiesammenføring under et visumophold, og senere får afslag på denne.

Men indtil jeg hører om folk, dette rent faktisk er sket for, så er min holdning, at det ikke er noget, man behøver at bekymre sig specielt om, hvis det er første gang man søger om familiesammenføring.

I kan således ikke vide, hvordan Udlændingeservice vil vurdere jeres tilknytning til Danmark, og derfor er I i jeres gode ret til at aflevere en ansøgning og få sagen prøvet. Også selvom det sker, medens din kone er i Danmark på et visumophold.

Så jeg vil råde jer til at vente indtil kort tid før, hendes visum udløber, så hun har opnået en vis tilknytning til Danmark, og så simpelthen søge og se, hvad der sker.

Og hvis I får afslag, så ville jeg uden yderligere diskussion eller tøven gå efter at bruge EU-reglerne. 12 måneders slåskamp med de danske myndigheder for, at hun kan komme hertil på visum, det er da mere end rigeligt spild af jeres tid allerede.

Efter min mening skal man ikke finde sig i at blive kørt rundt i manegen på den måde med langtrukken sagsbehandling, rejser frem og tilbage, møder og dokumentation og fandens oldemor og hendes pumpestok.

Hvis de danske myndigheder lægger en hindringer i vejen for at benytte de nationale regler, så gå med det samme målrettet efter at bruge EU-reglerne i stedet. Det er min helt generelle holdning og helt generelle råd.

hrohibil

Indlæg af hrohibil » 30.08.2009 16:16:29

Tak kim og Fundiver199.

Ja det med e.u reglerne er for at dække mig mest mulig ind med viden, så hvis det nåede der til så var jeg nogenlunde parat. Men det må bare ikke ske, jeg kan ikke miste hverken mit arbejde eller lejlighed for at flytte til sverige. Lejligheden er en udlejning fra DAB boligforening som ikke fremlejer deres lejliheder i disse tilfælde.
Jeg ved godt man kan beholde sit arbejde, men jeg vil stadig ha bolig problemet.

Men men, jeg kan selvfølgelig godt se venner at det bliver måske en realitet, så jeg skal bare være parat.

Men jeg kunne godt tænke mig at benytte de danske nationale regler. ved godt det er noget af en kamp. Men vi har kæmpet så langt og kan godt klare det. Men jeg er stadig bekymret for tilknytnings kravet.

Da jeg stammer fra samme land som min kone. Jeg kom til DK som næsten 4 årige, tror jeg fik statsborgerskab et par år efter. Jeg er 28 og hun er 24 år gammel.

Med hensyn til bolig, forsørgelse, alder og bank garanti føler jeg at disse punkter er opfyldt. Men hun har aldrig været i DK før, jeg snakker hendes sprog.

Hvordan vejer de "vægtskålen"? Ihh, jeg er så bekymret og ved ikke om vi skal søge i denne omgang!!!

Mvh H

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 30.08.2009 17:19:27

Vi har ikke hørt fra nogen herinde, der har været nødt til at købe flybilletter på samlebånd, for at tilfredsstille Udlændingeservice, så prøv bare at søge og se hvad der sker. Resultatet må I meget gerne poste herinde.

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 31.08.2009 07:55:43

Der har desværre været nogle ambassader og konsulater rundt omkring i verden, som vejledte at man skulle have en gyldig flybillet, for at få visum.

Denne information er så blevet fejlfortolket dels af personale, dels af ansøgere, så man troede man skulle have en gyldig flybillet på ansøgningstidspunktet.

Og det gør det ikke nemmere, at norske og svenske ambassader er mellemmænd.

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 31.08.2009 08:28:36

dotGusten,

Sjovt du siger det, for det var netop, hvad min kone blev udsat for på det danske generalkonsulat i Hong Kong, da hun skulle herover. Så jeg ringede dertil, og gav dem klar besked på, at rækkefølgen er visum og så flybillet. Jeg nægtede simpelthen at hælde penge ud af vinduet i tilfælde af et afslag. De blev ved, men jeg fastholdt min del, og til sidst gav de sig.

Det skal siges, at dengang kendte jeg absolut intet til visum- og sammenføringsregler. Jeg prøvede mig frem på bedste beskub - og fik held af det. :)

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 31.08.2009 09:15:49

Kim P. Nyberg skrev:Det skal siges, at dengang kendte jeg absolut intet til visum- og sammenføringsregler. Jeg prøvede mig frem på bedste beskub - og fik held af det. :)
Andre har været knap så heldige :lol: Tusindvis af kroner lige ud af vinduet :lol:

Besvar