Nu er det jo ikke sådan, at hvis man får afslag på en ansøgning om FS, så er man for tid og evighed afskåret fra at søge igen.
Det har været diskuteret i en anden tråd, hvor stor risikoen er for, at ægtefællen får en visumkarantæne, hvis man afleverer en ansøgning om familiesammenføring under et visumophold, og senere får afslag på denne.
Men indtil jeg hører om folk, dette rent faktisk er sket for, så er min holdning, at det ikke er noget, man behøver at bekymre sig specielt om, hvis det er første gang man søger om familiesammenføring.
I kan således ikke vide, hvordan Udlændingeservice vil vurdere jeres tilknytning til Danmark, og derfor er I i jeres gode ret til at aflevere en ansøgning og få sagen prøvet. Også selvom det sker, medens din kone er i Danmark på et visumophold.
Så jeg vil råde jer til at vente indtil kort tid før, hendes visum udløber, så hun har opnået en vis tilknytning til Danmark, og så simpelthen søge og se, hvad der sker.
Og hvis I får afslag, så ville jeg uden yderligere diskussion eller tøven gå efter at bruge EU-reglerne. 12 måneders slåskamp med de danske myndigheder for, at hun kan komme hertil på visum, det er da mere end rigeligt spild af jeres tid allerede.
Efter min mening skal man ikke finde sig i at blive kørt rundt i manegen på den måde med langtrukken sagsbehandling, rejser frem og tilbage, møder og dokumentation og fandens oldemor og hendes pumpestok.
Hvis de danske myndigheder lægger en hindringer i vejen for at benytte de nationale regler, så gå med det samme målrettet efter at bruge EU-reglerne i stedet. Det er min helt generelle holdning og helt generelle råd.