Min kæreste bor i Spanien, har peruviansk statsborgerskab, men spansk arbejds- og opholdstilladelse.
Hun vil nu besøge mig her i Danmark sommeren over i 2-3 måneder.
De andre gange hun har været her, har hun jo bare fløjet hertil, uden at få stempler i pas eller skulle søge visum eller lignende, da det jo er indenfor EU.
Hvis nu hun kommer her i de 2-3 måneder, og rejser hjem igen til Spanien skal vi vel ikke foretage os noget, eller søge om noget nogen steder?
Hvis vi i løbet af hendes ophold beslutter os for at ville være sammen permanent, er jeg med på at vi skal giftes osv. og søge om familiesammenføring etc. Så vidt jeg kan vurdere har vi ikke problemer med at opfylde kravene til at få familiesammenføring, da vi er hhv. 30 og 31 år, jeg har god indtægt, eget hus og vi begge er ikke-straffede eller lignende, og jeg har boet i Danmark hele mit liv, har danske forældre etc.
Kan hendes ophold her komme til at skade en evt. senere ansøgning om familiesammenføring?
og når vi sender ansøgningen ind mister hun vel sin ret til at rejse frit rundt i EU, og evt. tilbage til Peru på ferie.
Familiesammenføring og ophold her i DK
-
fundiver199
Re: Familiesammenføring og ophold her i DK
Umiddelbart kan jeg ikke se, at I har noget at bekymre jer om. Og din kærestes spanske opholds- og arbejdstilladelse bortfalder vel ikke, bare fordi I søger om familiesammenføring i Danmark. Den bortfalder først, hvis hun udvandrer fra Spanien, f.eks. for at bosætte sig i Danmark.
Hvis I ønsker, at din kæreste skal opholde sig i Danmark, medens ansøgningen behandles, så kan det dog kun ske på "processuelt ophold", hvis hendes samlede ophold i Danmark kommer til at strække sig over mere end 90 dage. Og i den situation er hun ganske rigtigt nødt til at blive i Danmark, indtil sagen er færdigbehandlet.
Hvis din kæreste har boet så længe i Spanien, at hun allerede nu eller om kort tid kan ansøge om spansk statsborgerskab, så bør I måske overveje, om ikke hun skal skifte sit nuværende statsborgerskab ud med et spansk, inden hun flytter til Danmark.
Så er hun nemlig meget bedre sikret og risikerer ikke at blive udvist til Peru, hvis det går galt mellem jer to, eller hvis du afgår ved døden.
Hvis I ønsker, at din kæreste skal opholde sig i Danmark, medens ansøgningen behandles, så kan det dog kun ske på "processuelt ophold", hvis hendes samlede ophold i Danmark kommer til at strække sig over mere end 90 dage. Og i den situation er hun ganske rigtigt nødt til at blive i Danmark, indtil sagen er færdigbehandlet.
Hvis din kæreste har boet så længe i Spanien, at hun allerede nu eller om kort tid kan ansøge om spansk statsborgerskab, så bør I måske overveje, om ikke hun skal skifte sit nuværende statsborgerskab ud med et spansk, inden hun flytter til Danmark.
Så er hun nemlig meget bedre sikret og risikerer ikke at blive udvist til Peru, hvis det går galt mellem jer to, eller hvis du afgår ved døden.
Re: Familiesammenføring og ophold her i DK
Tak for svaret...
det her forum er guld værd....
rart at der er nogle der bruger så meget tid på at svare på spørgsmål.
det her forum er guld værd....
rart at der er nogle der bruger så meget tid på at svare på spørgsmål.