Jeg har 3 "små" spørgsmål.
Spørgsmål 1:
Hvad sker der med garantibeløbet, hvis vi søger opholdstilladelse efter de danske regler: dvs. opfylder de forskellige krav, betaler garantibeløbet MEN efter ca. 6 måneder flytter vi til Tyskland eller Sverige for 10 uger og efter de 10 uger kommer vi tilbage til Danmark og gør brug af EU-reglerne?
Kan vi få garantibeløbet tilbage/ frigivet?
Jeg spørger dette fordi jeg gerne ville flytte til Sverige eller Tyskland i det samme, men er på grund af arbejde og studierne tvunget til at blive i Danmark indtil december 2009.
Spørgsmål 2
Er der nogen der ved om man kan blive meldt i det Tyske eller i det Svenske folkeregister hvis man bo i en båd. I Danmark er det helt lovligt og acceptabelt. Jeg har selv boet i en båd et par år og været tilmeldt i folkeregister. Det ville nemlig være en nem løsning at sejle til Flensburg eller til Malmø og blive meldt i folkeregister der. Dette kunne også være en mulighed for andre der står i den samme situation. I Danmark er det som sagt helt lovligt at have sin folkeregister adresse i en båd eller i en campingvogn. Mange specielt studerende gør brug af denne løsning. Og ligesom undertegnede der arbejder og studerer på en ø hvor der er mangel af boliger er det en glimrende løsning..
Spørgsmål 3
Hvis vi bosætter os f.eks. i Tyskland enten i en båd eller i en lejelejlighed for 10 uger har jeg så lov til at have et hus i Danmark mens jeg er registreret som indbygger i Tyskland?
Som jeg har forstået skal bilen afmeldes, den europæiske arbejdskraft kan da sagtens cycle rundt i EU og føler sig sikkert mere fri på den måde. Men jeg er usikker vedr. hus. Måske de danske myndigheder tænker at jeg kan ikke føle mig fri fordi jeg har et hus i Danmark. Så det med at udnytter de lave priser og købe sig et hus nu her i sommer... det går nok ikke eller måske skal jeg købe et hus som har sommerhus status. Det ville være idealt at købe et hus i Sønderjylland allerede nu da priserne er nede. Så kunne man tage hjem til "fritidshuset" i weekenderne fra "bylejligheden/ båden" i Flensburg.
Garantibeløbet
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Garantibeløbet
Til dit spørgsmål 3: overvejer du at købe hus i DK, men bo andetsteds skal du regne med skatteproblemer, hvis det er en 'fuldtidsbolig, som du har til rådighed'. Hvis du bor i udlandet og har en sådan bolig til rådighed, bliver du nemlig regnet for fuldt skattepligtig til DK - og afhængigt af om der er dobbeltbeskatningsaftale eller ej, kan det give problemer. Er det et sommerhus, er det jo pr definition ikke til rådighed som fuldtidsbolig, og så vil du kun være fuldt skattepligtig til DK, hvis du har haft bopæl mere end 6 mdr. i kalenderåret. Så tag en tur omkring skattevæsenet, og bed om at få 'bindende skriftligt tilsagn' om din skattestatus, så du ikke får grimme overraskelser.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Re: Garantibeløbet
1) Ja bankgarantien frigives naturligvis, hvis udlændingen udvandrer fra Danmark. Men man skal selvfølgelig huske at fortælle de danske myndigheder, at man er udvandret og ikke bare rejst på ferie.
Jeg må dog indrømme, at jeg helt forstår, hvad formålet er med først at få familiesammenføring efter de danske regler og så herefter flytte frem og tilbage for i stedet at komme ind under EU-reglerne. Det virker som rimelig megen ulejlighed for at opnå nogle trods alt mindre fordele, hvis du godt kan opfylde alle de danske krav.
2) Aner det ikke
3) Der er ikke noget til hinder for, at du kan eje et hus i Danmark, selvom du er bosat i Tyskland. Men du bør dog nok i den situation overveje at leje det ud, så det ikke står tomt. Både for at undgå at sidde med dobbelt husleje, men også for at undgå evt. tvivl om, hvorvidt du kun har haft proforma-adresse i Tyskland.
Jeg må dog indrømme, at jeg helt forstår, hvad formålet er med først at få familiesammenføring efter de danske regler og så herefter flytte frem og tilbage for i stedet at komme ind under EU-reglerne. Det virker som rimelig megen ulejlighed for at opnå nogle trods alt mindre fordele, hvis du godt kan opfylde alle de danske krav.
2) Aner det ikke
3) Der er ikke noget til hinder for, at du kan eje et hus i Danmark, selvom du er bosat i Tyskland. Men du bør dog nok i den situation overveje at leje det ud, så det ikke står tomt. Både for at undgå at sidde med dobbelt husleje, men også for at undgå evt. tvivl om, hvorvidt du kun har haft proforma-adresse i Tyskland.