Fælles barn?!
Fælles barn?!
Jeg er i den situation at min kæreste og jeg venter barn.
Min kæreste kommer fra Thailand og vi har været sammen knap et år.
Vi opfylder pt. stortset ingen af kravene for familiesammenføring, da vi har større tilknytning tl Thailand, hvor vi har boet sammen kort, jeg bor i fremlejet bolig og er på SU.
Men læmpes nogen af reglerne hvis man har barn sammen!?
Er der nogen af jer der har været eller kender til lignende situation?!!
Min kæreste kommer fra Thailand og vi har været sammen knap et år.
Vi opfylder pt. stortset ingen af kravene for familiesammenføring, da vi har større tilknytning tl Thailand, hvor vi har boet sammen kort, jeg bor i fremlejet bolig og er på SU.
Men læmpes nogen af reglerne hvis man har barn sammen!?
Er der nogen af jer der har været eller kender til lignende situation?!!
Når barnet kommer til Danmark eller bliver født i Danmark, vil det selvfølgelig få dansk statsborgerskab med alt dertil hører.
I henhold til familiesammenføring giver det intet brugbart, andet end at man slipper for at søge FS på barnets vegne. Man vil stadig skulle opfylde alle krav, som stilles før man fik barn.
Har du der imod særbarn i Danmark, som du regelmæssigt har samvær med, kan der gives lempelser på alle de danske forbehold - d.v.s. alder, bolig, socialhjælp de seneste 12 mdr og tilknytningskrav.
I henhold til familiesammenføring giver det intet brugbart, andet end at man slipper for at søge FS på barnets vegne. Man vil stadig skulle opfylde alle krav, som stilles før man fik barn.
Har du der imod særbarn i Danmark, som du regelmæssigt har samvær med, kan der gives lempelser på alle de danske forbehold - d.v.s. alder, bolig, socialhjælp de seneste 12 mdr og tilknytningskrav.
Hvis moren er dansk, bliver barnet også dansk. Hvis faren er dansk, og moren thailænder, og parret ikke er gift, så bliver barnet ikke dansk, medmindre parret gifter sig.
Hvis I har svært ved at opfylde kravene til familiesammenføring efter de nationale danske regler, kan I jo også overveje EU-reglerne
Hvis I har svært ved at opfylde kravene til familiesammenføring efter de nationale danske regler, kan I jo også overveje EU-reglerne
Hvis danskeren har et barn med en anden person (såkaldt "særbarn") og ønsker at få familiesammenføring til sin nye ægtefælle, så har danskeren en fordel, fordi Udlændingeservice vurderer, at danskeren af hensyn til sit "særbarn" ikke kan tage ophold i udlandet, men er nødt til at blive boende i Danmark og derfor nødvendigvis må få familiesammenføring, så den nye familie kan bo sammen i Danmark.
-
fundiver199
Det er ikke noget problem i.f.m. familiesammenføring, at du er på SU. Og det er heller ikke noget problem, at du har boet i Thailand. Hvis du har været dansk statsborger eller boet i Danmark i mindst 13 år, så er det fuldstændig ligegyldigt, om du også har boet en periode i din ægtefælles hjemland. Så opnår du stadig den maximale "score", når tilknytningskravet skal gøres op. Sådan var det ikke i begyndelsen, men sådan er det nu.
Hvis vi altså går ud fra, at du har maximal tilknytning til Danmark, så skal din kæreste bare have lidt tilknytning også, så vil sagen falde ud til jeres fordel. Og den tilknytning kan han ganske enkelt få ved at komme til Danmark på turistvisum.
Jeres eneste reelle problemer i forbindelse med de danske regler er derfor boligkravet og kravet om, at der skal stilles bankgaranti på cirka 60.000 DKK.
Men hvis du ikke kan eller vil opfylde disse krav, så er det jo stadig muligt at anvende EU-reglerne, hvilket så bare kræver, at du flytter til f.eks. Sverige i mindst 10 uger. Og herudover skal din indkomst så også være så høj, at du har mindst 6.000 SEK til overs hver måned, når de faste udgifter er betalt, og lidt mere når/hvis barnet støder til.
Skal jeg være helt ærlig, så hænger det overhovedet ikke sammen at ville have barn, familiesammenføring og færdiggøre en uddannelse på en gang, med mindre du har en meget stor formue, som du kan tære på. Så er det ikke tilfældet, så vil jeg indtrængende råde dig til at tage stilling til, hvilken eller hvilke af de tre ting, som må vente, til de andre er på plads.
Hvis vi altså går ud fra, at du har maximal tilknytning til Danmark, så skal din kæreste bare have lidt tilknytning også, så vil sagen falde ud til jeres fordel. Og den tilknytning kan han ganske enkelt få ved at komme til Danmark på turistvisum.
Jeres eneste reelle problemer i forbindelse med de danske regler er derfor boligkravet og kravet om, at der skal stilles bankgaranti på cirka 60.000 DKK.
Men hvis du ikke kan eller vil opfylde disse krav, så er det jo stadig muligt at anvende EU-reglerne, hvilket så bare kræver, at du flytter til f.eks. Sverige i mindst 10 uger. Og herudover skal din indkomst så også være så høj, at du har mindst 6.000 SEK til overs hver måned, når de faste udgifter er betalt, og lidt mere når/hvis barnet støder til.
Skal jeg være helt ærlig, så hænger det overhovedet ikke sammen at ville have barn, familiesammenføring og færdiggøre en uddannelse på en gang, med mindre du har en meget stor formue, som du kan tære på. Så er det ikke tilfældet, så vil jeg indtrængende råde dig til at tage stilling til, hvilken eller hvilke af de tre ting, som må vente, til de andre er på plads.
Senest rettet af fundiver199 13.05.2009 21:56:11, rettet i alt 1 gang.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Skaanebo, du har ikke helt ret - se Indfødsretsloven §1. "Et barn erhverver dansk indfødsret ved fødslen, hvis faderen eller moderen er dansk. Er barnets forældre ikke gift, og er kun faderen dansk, erhverver barnet kun dansk indfødsret, hvis det er født her i riget."
Et barn med dansk ugift far vil altså kunne blive dansk statsborger, hvis det fødes i DK.
Et barn med dansk ugift far vil altså kunne blive dansk statsborger, hvis det fødes i DK.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
Nashenas_Dk
- Geografisk sted: Danmark
-
fundiver199