Hvad anbefaler I?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
baekkel

Hvad anbefaler I?

Indlæg af baekkel » 23.04.2009 13:46:16

Hej forum!

Jeg har forsøgt at læse om mulighederne for familiesammenføring, og jeg kan ikke helt dreje hvilke muligheder der er bedst for os.

Her kommer lidt om os.

- Jeg er 25år og min mand er 24.
- Vi har været gift et år.
- Vi blev gift i Uganda, hvor min mand er fra.
- Han har været på besøgsvisum i DK 86 dage fra juni til august 2008.
- Vi er blevet velsignet fra den danske folkekirke - altså vi holdt et "brullyp" i danmark
- Jeg har været i Uganda over tre omgange, august - december 06. Okt 07 til april 08 og oktober 08 - ???
- Denis (min mand) har 7 søskende fra hans far og to fra hans mor. ingen helsøskende
- jeg har ingen søskende fra min far og tre fra min mor - ingen helsøskende.
- jeg er på SU til og med juli i år - derefter ingen indtægt.
- Min mand kan en lille smule dansk (ca. 100 ord)
- Vi har mulighed for at få et sted at bo i DK med 3. års lejekontrakt (kontakt er etableret)
- min storebror er gift med en kineser og har lige købt stor villa i Sverige - vi har mulighed for at leje os ind på et værelse hos dem i 10 uger, hvis vi vælger den løsning.
- Vi kunne godt tænke os at min mand hurtigst muligt bliver SU berettiget.
- vi regner med at blive i DK i 12-15år, og vil gerne til uganda ind i mellem (6 måneder af gangen er ok - og nok mere end vi vil bruge)
- jeg skal sandsynligvis på dagpenge efter vi kommer hjem (har en bachelor, men når ikke at færdiggørre kandidaten inden min SU udløber)
- jeg skylder ca 58.000 i banken og har derud over studiegæld.
- Vi bor nu i Uganda, men vil gerne hjem når min SU udløber (eller for mit vedkommende gerne lidt før, så vi ikke har en måned uden nogen form for indtægt.

Hvad synes I denne situation lægger mest op til? at vi søger direkte til DK eller tager til sverige i 10 uger og så kommer hjem derefter?

Hvordan tror I vores chancer for at få stillet bankgaranti er med de lån jeg har?

Opfylder vi tilknytningskravet?

Jeg håber at finde et job så snart jeg kommer hjem - ikke i relation til min uddannelse da det er meget svært, men noget ufaglært i et supermarked, pædagomedhjælper eller lignende - men chancen for at jeg skal ha dagpenge ligger der altså.

Jeg vil blive meget glad for råd om hvad I synes passer bedst på vores situation.

Alt det bedste; Linda

fundiver199

Re: Hvad anbefaler I?

Indlæg af fundiver199 » 23.04.2009 14:45:15

baekkel skrev:Hvad synes I denne situation lægger mest op til? at vi søger direkte til DK eller tager til sverige i 10 uger og så kommer hjem derefter?
Der to fordele ved de danske regler, nemlig:

* Efter danske regler kan din ægtefælle modtage hjælp til at komme ud på arbejdsmarkedet i form af tilbud om løntilskudsjob m.m.

* Efter danske regler kan din ægtefælle modtage SU, uanset hvad du laver. Efter EU-reglerne kan hun kun modtage SU, hvis du selv er lønmodtager.

Fordelene ved EU-reglerne er følgende:

* Aldersgrænsen for ægtefællesammenføring er 18 år i stedet for 24 år.

* Der stilles intet tilknytningskrav.

* Der opereres ikke med omvendt bevisbyrde i sager, hvor myndighederne mistænker proforma eller tvang.

* Der stilles intet boligkrav.

* Der skal ikke stilles en bankgaranti på cirka 60.000 DKK.

* Ægtefællen får opholdskort i 5 år i stedet for opholdstilladelse i 2 år.

* Ægtefællen kan få permanent opholdskort efter 5 år i stedet for permanent opholdstilladelse efter 7 år.

* Der stilles ikke krav om beståelse af integrationseksamen eller om at have haft fuldtidsarbejde i 2½ år for at få permanent opholdskort efter EU-reglerne.

* Som familiemedlem til en EU-borger opnår man sine rettigheder i det øjeblik, man indrejser i landet. Efter nationale regler opnås rettighederne først, når myndighederne er færdige med deres sagsbehandling.

* Visum til indrejse skal udstedes gratis og "uden unødigt ophold" i det land, hvor EU-borgeren er bosat.

* Efter 3 års ægteskab og 12 måneder i Danmark har ægtefællen ret til at blive i Danmark, hvis parret bliver skilt.

* Efter 12 måneder i Danmark har ægtefællen ret til at blive i Danmark, hvis danskeren afgår ved døden.

De sidste to punkter rummer nogen yderligere muligheder for at blive i Danmark, hvis der er børn inde i billedet, men dette vil blive for opfattende at beskrive i en summarisk oversigt. Reglerne er beskrevet i artikel 12 og artikel 13 i Opholdsdirektivet, som er det EU-direktiv, der beskriver borgernes ret til fri bevægelighed:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 123:DA:PDF
baekkel skrev:Hvordan tror I vores chancer for at få stillet bankgaranti er med de lån jeg har?
Det kommer an på, hvordan din jobsituation og jeres øvrige økonomi er. Hvis I skal leve af dimittend-dagpenge eller af lønnen fra et ufaglært job, så er chancerne nok meget små. Men det afhænger naturligvis også af, hvilket forhold du i øvrigt har til din bank, og hvor godt de kender dig.
baekkel skrev:Opfylder vi tilknytningskravet?
Ja det vil jeg mene, at I gør.
baekkel skrev:Jeg håber at finde et job så snart jeg kommer hjem - ikke i relation til min uddannelse da det er meget svært, men noget ufaglært i et supermarked, pædagomedhjælper eller lignende - men chancen for at jeg skal ha dagpenge ligger der altså.
Modtagelse af dagpenge har ingen betydning for jeres muligheder for FS efter danske regler eller for at anvende EU-reglerne. Dog er der den begrænsning, at du højest kan tage danske dagpenge med dig i 3 måneder, hvis du flytter til Sverige. Og for overhovedet at få danske dagpenge skal du naturligvis have adresse i Danmark på det tidspunkt, hvor du melder dig ledig.
baekkel skrev:Jeg vil blive meget glad for råd om hvad I synes passer bedst på vores situation.
Jeg har allerede postet en liste med de vigtigste fordele og ulemper ved de to regelsæt. Den endelige beslutning synes jeg, at du selv skal træffe.

baekkel

Indlæg af baekkel » 23.04.2009 15:08:51

1000 tak for hurtigt svar - jeg havde set den liste du har lavet et andet sted, den er rigtig god, man sidder bare med så mange spørgsmål!

Jeg har lige 2 tillægsspørgsmål!

Hvis vi tager turen over sverige i 10 uger, og så tilbage til DK, kan Denis så studere gratis og få SU så snart jeg har et job, er der i så fald regler for hvor meget jeg skal tjene?

Hvis vi søger direkte til DK, tror jeg vores største problem er bankgarantien, kan en anden, fx min far stille den garanti på mine vejne?

1000 tak for din tid!

ADB Linda

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.04.2009 15:43:57

baekkel skrev:Hvis vi tager turen over sverige i 10 uger, og så tilbage til DK, kan Denis så studere gratis og få SU så snart jeg har et job, er der i så fald regler for hvor meget jeg skal tjene?
Denis kan studere i Danmark på lige fod med danske statsborgere, uanset hvilket regelsæt I vælger. Så er uddannelsen gratis for en dansker, så er den også gratis for Denis.

Hvis I vælger EU-reglerne, så skal du selv være aktiv på det danske arbejdsmarked for, at han kan modtage SU. Så hvis du vil tage din kandidatgrad, så kan Denis ikke samtidig modtage SU.

Hvis du er tilmeldt arbejdsformidlingen som jobsøgende er du derimod arbejdstager i EU-retlig forstand. Og så burde han faktisk kunne få SU. Men vi er ude i lidt af en gråzone her, og jeg tvivler faktisk på, om SU-styrelsen overhovedet kender reglerne.

Så der kan sagtens blive tale om nogle "slåskampe" med myndighederne, hvis man bruger EU-reglerne og ens ægtefælle ansøger om SU, og da især måske hvis man selv er på dagpenge.
baekkel skrev:Hvis vi søger direkte til DK, tror jeg vores største problem er bankgarantien, kan en anden, fx min far stille den garanti på mine vejne?
Ja hvis din far kan og vil låne jer pengene, så er der naturligvis ikke noget problem. Men garantien skal stilles i dit navn, så i givet fald må I lave en privat låneaftale, som I så begge kan skrive under.

Eller alternativt kan din far kautionere overfor banken eller stille sikkerhed for et lån i dit navn, hvis han f.eks. har en stor friværdi i sit hus.

Besvar