Har læst indlæg om førtidspensionister og fs - er det virkelig rigtigt, at det er blevet så nemt? Altså at fp ikke længere må opgive at få fs, fordi deres pension teoretisk ikke rækker til at forsørge begge ægtefæller? Vi er et par, der i årevis har pendlet mellem Tyrkiet og DK, tildels fordi når vi var i en situation, hvor vi troede vi opfyldte kravene til fs, så blev der stillet andre, eller vores situation ændrede sig (børn fyldte 18..., jeg måtte opgive at arbejde pga helbredet, fik fp i 2005). Sveriges-/tysklandsløsningen så også umulig ud pga indkomst.
Sidste år besluttede vi så at så måtte det jo blive Tyrkiet som fast base, og vi købte lejlighed der. Men jeg har et par over-80 årige forældre, og det kunne jo tænkes at det pludselig blev aktuelt at flytte til DK, og vi kan ikke længere holde ud at skulle leve i en kuffert og skulle være fra hinanden i månedsvis, så hvis det er rigtigt, at vi stort set 'bare' skal opfylde boligkrav (jeg har været DK statsborger og haft bopæl i DK i væsentligt mere end 28 år, min mand har været i DK mange gange, op til et år sammenhængende), hvis vi kommer fra et EU/EØS-land, så ville det være dejligt. Vi håber at kunne tage et arbejdsophold (for min mand) i Schweiz næste år, og vil vel så kunne tage direkte derfra til DK?
FP og FS
-
fundiver199
Ja det burde være muligt for jer at få FS i Danmark efter de danske regler. Og det burde også være muligt at få opholdskort til din mand efter EU-reglerne i Danmark, efter at I har boet en periode i Schweiz.
Forsørgelseskravet i Danmark er nemlig reelt blevet lempet p.g.a. indførelsen af de særlig lave satser for socialhjælp til udlændinge. Idet man naturligvis ikke kan påstå, at et par ikke kan leve for xxx kroner om måneden, hvis dette er, hvad de ville kunne få i starthjælp eller integrationsydelse.
Bemærk dog, at hvis I vil bruge EU-reglerne i Danmark, så er det muligvis en forudsætning, at din indkomst er høj nok til, at I også har opfyldt forsørgelseskravet i Schweiz eller hvor, I nu har boet.
Det er måske ikke strengt nødvendigt, men det absolut sikreste vil være, at I ansøger om et opholdskort til din mand efter EU-reglerne i Schweiz, inden I forsøger at få et i Danmark. Også selvom din mand måske kan få en arbejdstilladelse i Schweiz helt uden din hjælp.
Bemærk også, at uanset hvor mange penge din mand tjener, så er det alene din indkomst, der bestemmer, om I opfylder forsørgelseskravet eller ej. Og det gælder uanset, om I søger efter danske regler eller efter EU-regler.
Forsørgelseskravet i Danmark er nemlig reelt blevet lempet p.g.a. indførelsen af de særlig lave satser for socialhjælp til udlændinge. Idet man naturligvis ikke kan påstå, at et par ikke kan leve for xxx kroner om måneden, hvis dette er, hvad de ville kunne få i starthjælp eller integrationsydelse.
Bemærk dog, at hvis I vil bruge EU-reglerne i Danmark, så er det muligvis en forudsætning, at din indkomst er høj nok til, at I også har opfyldt forsørgelseskravet i Schweiz eller hvor, I nu har boet.
Det er måske ikke strengt nødvendigt, men det absolut sikreste vil være, at I ansøger om et opholdskort til din mand efter EU-reglerne i Schweiz, inden I forsøger at få et i Danmark. Også selvom din mand måske kan få en arbejdstilladelse i Schweiz helt uden din hjælp.
Bemærk også, at uanset hvor mange penge din mand tjener, så er det alene din indkomst, der bestemmer, om I opfylder forsørgelseskravet eller ej. Og det gælder uanset, om I søger efter danske regler eller efter EU-regler.