hvor lang tid skal jeg vente

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Afrika

hvor lang tid skal jeg vente

Indlæg af Afrika » 10.04.2009 12:56:06

Hej jeg er ved at søge Fs, men har nu ventet i snart 3 måneder, konen skal til at føde her om 3 uger, hvad gør jeg????

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 10.04.2009 13:56:41

For at vi kan svare mere udførligt, er du nødt til at skrive lidt om jer begge to og hvilket regelsæt I søger FS efter.

F.eks. hvor gamle I er, hvor ægtefællen er fra, om ægtefællen har været i Danmark før, om ægtefællen er her på visum nu, hvor længe I har kendt hinanden osv.

Man kan enten søge FS efter de nationale regler eller efter EU-retten.

Oplysninger som disse er nødvendige for at vi kan hjælpe jer.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Afrika

Indlæg af Afrika » 10.04.2009 14:38:58

Kim P. Nyberg skrev:For at vi kan svare mere udførligt, er du nødt til at skrive lidt om jer begge to og hvilket regelsæt I søger FS efter.

F.eks. hvor gamle I er, hvor ægtefællen er fra, om ægtefællen har været i Danmark før, om ægtefællen er her på visum nu, hvor længe I har kendt hinanden osv.

Man kan enten søge FS efter de nationale regler eller efter EU-retten.

Oplysninger som disse er nødvendige for at vi kan hjælpe jer.
ok, Hun kom på besøge sidste år i maj md. og var her i 3 uger, derefter kom hun tilbage i oktober måned og vi blev gift i Januar md. hun kommer fra Ghana og er 25 år. jeg selv er dansk staborger og er 37 år. og vi har søgt efter de nationale regler. Håber at dette kan hjælpe

Mvh Fred

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.04.2009 14:43:18

Ja du bliver nødt til at uddybe noget nærmere. Du har f.eks. ikke engang skrevet, hvilket land, din kone opholder sig i, eller hvor du selv opholder dig.

At din kone skal føde om 3 uger, har ikke umiddelbart nogen indflydelse på jeres ansøgning om familiesammenføring. Behandlingen af den ansøgning tager den tid, som den tager, fødsel eller ej.

Hvis din kone befinder sig i Danmark på "processuelt ophold", så kan hun føde sit barn på et dansk hospital. Men I får sandsynligvis en regning, som I skal betale bagefter, hvis hun ikke har en privat sygesikring, der dækker den slags.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.04.2009 14:45:28

Fred: Vores indlæg krydsede hinanden.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.04.2009 14:58:29

Det forholder sig sådan, at Udlændingeservice deler sager om FS ind i "simple" og "komplicerede" sager. De "simple" sager bliver for 99%´s vedkommende behandlet inden for en tidsfrist på 3 måneder. For de "komplicerede" sager er servicemålet derimod 7 måneder, og overholdes desuden kun i p.t. 50% af sagerne.

Desværre er jeres sag sandsynligvis havnet i bunken af "komplicerede" sager, fordi der er mere end 8-10 års aldersforskel på dig og din kone. Og så skal Udlændingeservice kigge ekstra grundigt på, om der evt. kan være tale om et proformaægteskab.

Jeg ved godt, at dette er både latterligt og urimeligt, men det er heller ikke mig, der har lavet reglerne. Så "don´t shoot the messenger". Men det korte af det lange er altså, at fordi du er 12 år ældre end din kone, så kommer I sandsynligvis til at vente i cirka 7 måneder, før jeres sag er færdigbehandlet.

Og det betyder så også, som en afledet effekt, at din kone ikke kan nå at blive dækket af den danske sygesikring, før hun skal føde. Havde I forudset denne situation, så kunne I jo have valgt, at hun fødte i sit hjemland, hvor en fødsel sikkert er en del billigere end i Danmark.

Men det er jo for sent nu, og det er da også meget rart, at I kan være sammen her i Danmark, når hun skal føde, samt ikke mindst i tiden efter fødslen. Jeg ønsker jer i hvert fald held og lykke med den kommende familieforøgelse :D

Afrika

Indlæg af Afrika » 10.04.2009 15:52:15

fundiver199 skrev:Det forholder sig sådan, at Udlændingeservice deler sager om FS ind i "simple" og "komplicerede" sager. De "simple" sager bliver for 99%´s vedkommende behandlet inden for en tidsfrist på 3 måneder. For de "komplicerede" sager er servicemålet derimod 7 måneder, og overholdes desuden kun i p.t. 50% af sagerne.

Desværre er jeres sag sandsynligvis havnet i bunken af "komplicerede" sager, fordi der er mere end 8-10 års aldersforskel på dig og din kone. Og så skal Udlændingeservice kigge ekstra grundigt på, om der evt. kan være tale om et proformaægteskab.

Jeg ved godt, at dette er både latterligt og urimeligt, men det er heller ikke mig, der har lavet reglerne. Så "don´t shoot the messenger". Men det korte af det lange er altså, at fordi du er 12 år ældre end din kone, så kommer I sandsynligvis til at vente i cirka 7 måneder, før jeres sag er færdigbehandlet.

Og det betyder så også, som en afledet effekt, at din kone ikke kan nå at blive dækket af den danske sygesikring, før hun skal føde. Havde I forudset denne situation, så kunne I jo have valgt, at hun fødte i sit hjemland, hvor en fødsel sikkert er en del billigere end i Danmark.

Men det er jo for sent nu, og det er da også meget rart, at I kan være sammen her i Danmark, når hun skal føde, samt ikke mindst i tiden efter fødslen. Jeg ønsker jer i hvert fald held og lykke med den kommende familieforøgelse :D
Først og fremmest så vil jeg meget gerne takke for den hurtige svar og hvor er det godt at der findes et sådanne side. Godt det med at jeg skal selv betale for min kones fødsel var jeg ikke klar over det, men sjovt nok at ingen på hospitalet har fortalt mig dette, måske skal jeg undersøge om det er billiger for mig at hun så føder på et privat hospital. Det er er spændt på at vide er at jeg var sygemeldt i langt tid (5 år), og har fået nu min førtidspension, så godt så langt. Nu har jeg været i afrika og fundet mig min kone, og nu er hun her i Denmark og er gravid(med mit barn). Vi kunne godt tænke os og bruge lidt tid her i Denmark og måske senere flytte tilbage til Afrika. Jeg ved godt at jeg kun kan opholde mig i 6 md. med min pension i udlandet. Hvis min kone for ophold tilladelse, som jeg kan forstå så får man visum i 2 år først? hvad nu hvis vi tager til england og bliver der et 1 år, mister hun så sin opholds tilladelsen?. Glæder mig til at høre fra Jer

Fred

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.04.2009 16:17:18

Jeg er ikke 100% sikker på, om I selv kommer til at betale for din kones fødsel på et dansk hospital, men jeg formoder, at det vil være tilfældet. Og har du den forventning, så bliver du i hvert fald ikke skuffet.

Når I får bevilget FS efter de danske regler, så gælder det i 2 år ad gangen. Man skal altså søge om forlængelse hvert 2. år, og her skal alle de samme krav så være opfyldt igen, som skulle være opfyldt første gang.

Hvis I har boet i Danmark sammenhængende i 7 år, så kan din kone søge om en permanent opholdstilladelse, hvis hun er blevet integreret i det danske samfund ved at følge det obligatoriske integrationsforløb og deltage på det danske arbejdsmarked.

Hvis din kone forlader Danmark i mere end 6 måneder ad gangen, før hun har fået permanent opholdstilladelse, så mister hun sin 2-årige opholdstilladelse, og I skal derfor søge om en ny, hvis I senere flytter tilbage til Danmark.

Hvis I har været bosat i et andet EU-/EØS-land, f.eks. i Storbritannien, så er dette dog en ren formsag, for så kan I søge om et opholdskort til hende efter EU-reglerne, når I flytter tilbage til Danmark.

Her stilles der stort set ingen krav. Men gives så omvendt heller ikke nogen tilbud om hjælp til at komme ud på det danske arbejdsmarked, ligesom det er helt udelukket, at din kone kan modtage sociale ydelser de første 5 år efter, at I er flyttet tilbage til Danmark. Og da du er førtidspensionist og dermed ikke erhvervsaktiv, så kan din kone heller ikke modtage SU i Danmark, hvis I på et senere tidspunkt skulle få lyst til at benytte jer af EU-reglerne.

Men med EU-reglerne får man til gengæld opholdskort for 5 år ad gangen i stedet for 2, man kan få et permanent opholdskort efter 5 år, og man er bedre stillet m.h.t. at blive i Danmark, hvis man bliver skilt eller ægtefællen afgår ved døden. Og endelig behøver man ikke at vente på nogen sagsbehandling, men kan f.eks. begynde at arbejde, lige så snart man er flyttet til Danmark, og der stilles ingen krav om bankgaranti eller en bestemt form for bolig.

Så der er altså både fordele og ulemper ved begge regelsæt. Og skulle I få lyst til at bo et års tid i Storbritannien og herefter flytte tilbage til Danmark igen, så bør I til den tid overveje nøje, hvilket regelsæt I helst vil ind under.

I Storbritannien vil det givetvis være mest oplagt at benytte EU-reglerne, og specielt naturligvis, hvis I på forhånd ved, at det kun er jeres hensigt at blive der i en begrænset periode.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 10.04.2009 16:51:10

Med hensyn til eventuelt at rejse til Storbrittanien, kan du som dansk statsborger udnytte EU-reglerne om fri bevægelighed. Fundiver199 har lavet en gennemgang af EU-reglerne andetsteds i dette forum.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Afrika

Indlæg af Afrika » 10.04.2009 17:05:36

fundiver199 skrev:Jeg er ikke 100% sikker på, om I selv kommer til at betale for din kones fødsel på et dansk hospital, men jeg formoder, at det vil være tilfældet. Og har du den forventning, så bliver du i hvert fald ikke skuffet.

Når I får bevilget FS efter de danske regler, så gælder det i 2 år ad gangen. Man skal altså søge om forlængelse hvert 2. år, og her skal alle de samme krav så være opfyldt igen, som skulle være opfyldt første gang.

Hvis I har boet i Danmark sammenhængende i 7 år, så kan din kone søge om en permanent opholdstilladelse, hvis hun er blevet integreret i det danske samfund ved at følge det obligatoriske integrationsforløb og deltage på det danske arbejdsmarked.

Hvis din kone forlader Danmark i mere end 6 måneder ad gangen, før hun har fået permanent opholdstilladelse, så mister hun sin 2-årige opholdstilladelse, og I skal derfor søge om en ny, hvis I senere flytter tilbage til Danmark.

Hvis I har været bosat i et andet EU-/EØS-land, f.eks. i Storbritannien, så er dette dog en ren formsag, for så kan I søge om et opholdskort til hende efter EU-reglerne, når I flytter tilbage til Danmark.

Her stilles der stort set ingen krav. Men gives så omvendt heller ikke nogen tilbud om hjælp til at komme ud på det danske arbejdsmarked, ligesom det er helt udelukket, at din kone kan modtage sociale ydelser de første 5 år efter, at I er flyttet tilbage til Danmark. Og da du er førtidspensionist og dermed ikke erhvervsaktiv, så kan din kone heller ikke modtage SU i Danmark, hvis I på et senere tidspunkt skulle få lyst til at benytte jer af EU-reglerne.

Men med EU-reglerne får man til gengæld opholdskort for 5 år ad gangen i stedet for 2, man kan få et permanent opholdskort efter 5 år, og man er bedre stillet m.h.t. at blive i Danmark, hvis man bliver skilt eller ægtefællen afgår ved døden. Og endelig behøver man ikke at vente på nogen sagsbehandling, men kan f.eks. begynde at arbejde, lige så snart man er flyttet til Danmark, og der stilles ingen krav om bankgaranti eller en bestemt form for bolig.

Så der er altså både fordele og ulemper ved begge regelsæt. Og skulle I få lyst til at bo et års tid i Storbritannien og herefter flytte tilbage til Danmark igen, så bør I til den tid overveje nøje, hvilket regelsæt I helst vil ind under.

I Storbritannien vil det givetvis være mest oplagt at benytte EU-reglerne, og specielt naturligvis, hvis I på forhånd ved, at det kun er jeres hensigt at blive der i en begrænset periode.
Ok store sager... Dvs. hvis hun får ophold tilladelse og vi tager til et andet land og bliver væk i mere end 6 md. så mister hun sin ophold tilladelse? ok, men hvad nu hvis jeg så beslutter at flytte til England sammen med hende, kan hun bare følge med eller skal hun også søge om visum for at komme til England når vi nu er gift? og hvad med mit barn hvilken staborgerskab for mit barn nu når hun føder her i Danmark og ikke har fået svar om vi kan få Fs? Får barnet så mit staborgerskab med det samme?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.04.2009 17:53:07

Afrika skrev:Ok store sager... Dvs. hvis hun får ophold tilladelse og vi tager til et andet land og bliver væk i mere end 6 md. så mister hun sin ophold tilladelse?
Ja.
Afrika skrev:ok, men hvad nu hvis jeg så beslutter at flytte til England sammen med hende, kan hun bare følge med eller skal hun også søge om visum for at komme til England når vi nu er gift?

Ja så kan hun bare følge med dig til England, forudsat at din indkomst er høj nok til, at 2 personer kan leve af den efter de normer, som nu engang gælder i England. Du skal således kunne forsørge både sig selv og din kone for at tage hende med til Storbritannien, og er det ikke tilfældet, så kan din kone kun opholde sig i Storbritannien som turist i maximalt 3 måneder ad gangen.

Da Storbritannien ikke er medlem af Schengensamarbejdet, skal hun også stadig søge om visum, hvis I gerne vil rejse til Storbritannien, uanset hvem hun er gift med. Det er således ens eget statsborgerskab og ikke ægtefællens statsborgerskab, der bestemmer, om man skal søge om visum eller ej.

Har du først bosat dig i Storbritannien som en EU-borger, der har udnyttet din ret til fri bevægelighed, så har du dog krav på, at de britiske myndigheder udsteder et visum til din kone gratis og "uden unødigt ophold". Så det er mest af alt en formsag, at hun skal have et visum, og ikke noget, som der i princippet kan gives afslag på, med mindre der er mistanke om, at din kone er til fare for den offentlige sikkerhed, sundhed eller orden.
Afrika skrev:og hvad med mit barn hvilken staborgerskab for mit barn nu når hun føder her i Danmark og ikke har fået svar om vi kan få Fs? Får barnet så mit staborgerskab med det samme?
Din bart bliver automatisk dansk statsborger, hvis du er det, og hvis I er gift på tidspunktet for fødslen. Om din kone har opholdstilladelse her i landet eller ej, det spiller ingen rolle for dit barns statsborgerskab. Og det spiller heller ingen rolle, hvor fødslen har fundet sted, hvis blot I er eller senere bliver gift.

ZB

Indlæg af ZB » 11.04.2009 19:55:44

Hejsa

Din kone mister ikke sin opholdstilladelse fordi hun er i udlandet op til 6 måneder så længe bare bliver boende i DK. Jo, længere tid hun har været her jo længere tid kan hun blive væk. Efter 2 år i Danmark er det op til 12 md.
Den tid hun har været i udlandet vil dog blive lagt til i den anden ende hvis hun søger om permanent ophold. Så 7 års perioden vil tage længere tid kan man sige.
Men det er en god ide hvis det ikke bare er en meget lang rejse I skal på, men ophold af længerevarende karakter f.eks arbejde, virksomhed etc. at søge om hendes opholdstilladelse ikke skal frafalde hos US så den ikke bliver inddraget pga. svig.
Husk at der er ingen forhindringer når der er tale om ferier.

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... ophoer.htm

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/h ... der_dk.htm

Det er ikke alle kommuner der vælger at udlændinge skal betale for fødslen. Det er vist lidt et lotteri - bare tjek indlæggene her på forum. men prisen for dem der har betalt ligger på ca. 20.000 dkr.

Held & Lykke med den lille ny :D

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.04.2009 14:38:17

Ok, den detalje med, at den tilladte "udeperiode" bliver længere, allerede når man har været 2 år i Danmark, havde jeg misset, så mange tak til ZB for oplysningen :D

Kan så lige tilføje, at man i starten højest må være væk 6 måneder indenfor en 12 måneders periode. Så den går altså ikke at tage ud og rejse i 5 måneder, herefter være "hjemme" i 4 uger, og så tage afsted i 5 måneder igen.

En lignende regel gælder i øvrigt for dem, der har midlertidigt opholdskort efter EU-reglerne.

ZB

Indlæg af ZB » 12.04.2009 17:55:43

Til fundiver - er det nøjagtig samme månedsantal man kan være væk på EU-reglerne som på de nationale?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.04.2009 09:04:53

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 123:DA:PDF

Artikel 11
Opholdskortets gyldighed
1. Det opholdskort, der er omhandlet i artikel 10, stk. 1, er gyldig i fem år efter udstedelsen eller for unionsborgerens påtænkte opholdsperiode, hvis denne periode er mindre end fem år.

2. Opholdskortets gyldighed berøres ikke af midlertidigt fravær af en varighed på højst seks måneder i et år eller fravær af længere varighed på grund af aftjening af værnepligt eller af ét fravær på højst tolv på hinanden følgende måneder af vægtige grunde som graviditet og fødsel eller alvorlig sygdom, studier eller erhvervsuddannelse eller udstationering på en anden medlemsstats område eller i et tredjeland.

Som det fremgår, må man som indehaver af et opholdskort efter EU-reglerne uden nærmere angivelse af årsag være væk i 6 måneder inden for et år. Og er der en vægtig grund såsom graviditet, studier eller udstationering, så er et fravær på op til 12 måneder acceptabelt. Og dette gælder lige så længe, man "kun" har opholdskort og ikke permanent opholdskort, d.v.s. i 5 år.

Besvar