Er familiesammenføring et spil i lotteriet?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Thalamus
Geografisk sted: Vestjylland

Er familiesammenføring et spil i lotteriet?

Indlæg af Thalamus » 30.03.2009 20:12:24

Hej - først vil jeg lige sige tak til dette forum og alle som deltager.

Jeg ville gerne berette om min konkrete situation, men er bange for, at den er ganske som så mange andre danske enlige fædres historie.

Jeg mener at have læst alle de beretninger og forklaringer som passer på min situation, men synes ikke helt at have et entydigt svar på mine spørgsmål.

Min historie ganske kort; jeg er fraskilt og bor alene sammen med min søn på 18. Jeg er selv 50, og har fundet en sød filippinsk pige på kun 36 år på nettet, og hun har 2 børn på 12 og 9 år.
Først ret sent i forløbet, hvor følelserne var sluppet fri, og den første nervøsitet smidt overbord, prøvede jeg at undersøge de faktiske muligheder for at vi kunne blive forenet.
Her var det så at problemerne og de opgivende tanker opstod, da jeg var inde på ÆUG, og læste om alle de besværligheder myndighederne lægger i vejen for ens lykke.

Jeg mener at have forstået de muligheder der er for opholdstilladelse og senere familiesammenføring, men stejler alligevel ved den usikkerhed jeg læser om i så mange beretninger.
Jeg er sikker på der er mange andre som jeg, der er i samme situation, og derfor også gerne vil læse om svaret på mine spørgsmål.

Altså...hvis jeg har forstået det korrekt, er vejen frem at man bliver gift, enten i Filippinerne (i vores tilfælde) eller i Danmark, og dernæst søger man FS til sin nye hustru, på den besværlige måde, som loven nu foreskriver. Dette afføder så det første store spørgsmål... hvad nu hvis hun får afslag? Hun har ganske vist en uddannelse, men ikke en på positivlisten, og hun har jo sine børn i Filippinerne, så hendes tilknytning dertil er vel mindst lige så stor som til Danmark?.
Det er desværre ikke en løsning med Sveriges- eller Slesvigsmodellen, for så vil jeg miste arbejde og hus, og dermed hele fundamentet for opbygning af en ny familie. Jeg vil ikke byde et eller flere mennesker at forlade deres hjemland, for at de blot skal leve under nye ukendte og dårlige forhold, med status nærmest som flygtninge.
Det næste er så, at hvis hun efter måske ½ år får godkendt sin FS, så skal man først til at søge FS til ungerne. Hvis det ene barn er 12 år, og det andet er 9 år, så kan man vel teoretisk set risikere at den lille får FS mens den store ikke får, fordi "hun ikke er integrerbar" - (yak for et udtryk). Så har man pludselig fået splittet en familie, hvilket ikke er til at holde ud.

Jeg kan ikke forstå, at man skal forsøge sig frem, og håbe på at myndighederne er menneskelige, men hvor et afslag sætter både den nye håbefulde familie og også en selv i en meget dårligere situation, fordi man nu ganske vist er blevet gift, men til slut under forhold man slet ikke ville have valgt.

Jeg kan ikke forstå, at man skal starte med at gifte sig, og så først da begynde at afprøve alle hvis'erne af, så mit spørgsmål efter denne kæmpesmørefyrre er ganske kort:
Kan jeg tillade mig at drømme om en enlig mor, eller skal jeg udelukkende koncentrere mine drømme om en veluddannet kvinde uden børn?

På forhånd mange tak, den halv fortvivlede men stadig håbefulde.

Mvh. Jan

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.03.2009 20:40:38

Jeg er enig med dig i, at det i grunden er helt urimeligt, at man er tvunget til at gifte sig, allerede inden man søger om familiesammenføring (FS). For naturligvis kunne den beslutning med al rimelighed afhænge af, om det faktisk er praktisk muligt at komme til at leve sammen på nogle fornuftige vilkår eller ej. Men sådan er vilkårene nu engang takket være de danske politikere.

Tilknytningskravet behøver I dog ikke at bekymre jer om, for det stilles slet ikke, når du har været dansk statsborger i mindst 28 år, og det går jeg ud fra, at du har.

Og det er heller ikke sådan, at I først skal søge om familiesammenføring til din måske kommende kone, og så herefter til hendes børn. I kan sagtens søge om hele molevitten på èn gang, så I ved, hvor I står. Men det er rigtigt, at I i princippet kan risikere, at de danske myndigheder gerne vil bevilge FS til din kæreste, men ikke til det ene eller begge hendes børn.

Hvad angår EU-reglerne, så behøver du ikke at miste hverken bolig eller job for at benytte dig af disse. Du kan blot fremleje dit hus i de mindst 10 uger, hvor du skal bo i et andet EU-/EØS-land, eller simpelthen lade det stå tomt. Og hvis "Vestjylland" ikke ligger alt for langt fra den tyske grænse, så kan du bosætte dig i Nordtyskland og pendle frem og tilbage til dit job, så du kan beholde det også.

Du skal således bare leje et værelse eller en lille lejlighed i Nordtyskland og acceptere, at du i mindst 10 uger vil have måske rigtig langt på arbejde. Og herefter skal du kunne dokumentere overfor de danske myndigheder, at du faktisk boede på værelset i Nordtyskland, selvom dette i princippet var pløkåndsvagt i forhold til, hvor du arbejdede.

Udlændingeservice vil naturligvis ikke være det mindste i tvivl om, at din flytning til Tyskland ikke havde noget som helst andet formål end at kunne søge om opholdskort til dine familiemedlemmer i Danmark efter EU-reglerne.

Men de vil ikke kunne røre jer med en lillefinger, hvis bare I sørger for at gøre tingene ordentligt. D.v.s. hvis du vitterlig pænt og artigt kører ned til Tyskland og overnatter der hver aften, når du har fri for arbejde, og desuden kan dokumentere dette.

Totalt knald i låget, javel, men trods alt også en mulighed for en familie i jeres situation, hvor det måske er vigtigt for jer at kunne være 100% sikker på at kunne komme til at bo sammen i Danmark alle 4-5, inden I beslutter jer for at blive gift. Og det kan I altså, takket være at EU sikrer os de menneskerettigheder, som de danske politikere gerne vil tage fra os for at sikre deres egen magtbase.

Hvis du arbejder så langt fra den tyske grænse, at det er virkelig upraktisk at pendle, så kan I vælge at starte med at søge efter de danske regler, og så bare vente de 7 måneder eller mere, som der går, før I får et svar.

Og hvis svaret så er negativt for din kones børn, ja så kan I til den tid iværksætte "Schlesvigløsningen", d.v.s. flytte til Tyskland i mindst 10 uger alene til ære for Prins Udlændingeservice. Men andre ord kan I bruge eksistensen af EU-reglerne til at give jer den tryghed, at I altid har den mulighed i baghånden som en "plan B", hvis det ikke lykkes at få FS til hele familien efter de danske regler.

Bemærk også, at I har mulighed for at søge om FS til både din kæreste og hendes børn, medens de er i Danmark på turistvisum. Og at de i så fald kan blive i Danmark på "processuelt ophold", indtil der er faldet en afgørelse i sagen. I behøver således ikke at være adskilt i de 7 måneder, som sagsbehandlingen må forventes at vare, og både konen og børnene kan bruge ventetiden konstruktivt på f.eks. at begynde at lære dansk.

Så hvis I beslutter, at det skal være jer 2 (4), så er den bedste køreplan givetvis, at du starter med at invitere hele familien til Danmark på turistvisum. Og hvis de så kan lide at være her, så kan I gifte jer og aflevere 3 ansøgninger om FS, inden deres respektive visa udløber.

Skulle det så ske, at I får afslag for 1 af børnene eller måske begge, ja så må I rykke til Tyskland i 10 uger til ære for Prins Udlændingeservice, og det er da selvfølgelig noget bøvl og besvær og dybt latterligt. Men til gengæld slipper du så også for en række af de krav, som der er i de danske regler. F.eks. slipper du for at stille en bankgaranti på 58.500 DKK i op til 7 år.

Jeg håber, at jeg med denne gennemgang har fået åbnet dine øjne for, at det hele måske ikke ser så sort ud endda. Og at der trods alt er muligheder og ikke kun forhindringer og besværligheder, der skal overvindes.

Thalamus

Indlæg af Thalamus » 31.03.2009 19:24:27

Hej fundiver199 - og tusinde tak for det hurtige og fyldestgørende svar.

Og jo - du har beroliget mig rigtig meget. Som du klart har gennemskuet, så havde jeg det skræk scenarium i hovedet, at man i sin iver og glæde, kunne få skabt et håbløst langdistance forhold, med en ny familie som blev splittet, allerede inden den var blevet rigtigt forenet.

Jeg er nok lidt tung i det alligevel, så for at kunne sove ekstra godt iaften, vil jeg gerne lige spørge, om jeg har forstået det helt korrekt.

Jeg vil gerne forholde mig til den løsning du foreslår, hvor vi søger om FS til dem, mens de er i Danmark på turistvisum.

Hvis vi forudsætter, at jeg allerførst besøger de kære i Filippinerne, for ligesom at undersøge kemien osv., og hvis alt går vel, så kan de komme til Danmark alle 3, på turistvisum.

Har jeg så forstået det korrekt at;
* Der ikke skal stilles nogen garanti på de 58.500,- når det er turistvisum?
* At de derefter (med mig som forsørger naturligvis, og uden rettigheder i DK) kan blive i DK i den tid processen tager?
* Og at hvis FS ikke lykkedes, så er der stadig løsningen med EU reglerne, hvor det så med de 10 ugers ekstra besvær og bekostning, til gengæld er en skudsikker løsning?

Det sidste spørgsmål en naturligvis det vigtigste, for hvis det er et ja, så kan jeg jo stole på, at det kan i sidste ende vil lykkedes?
Her tænker jeg så specielt på, at hvis det ene af børnene ikke får FS, og at man så skal slås med US, for at få omstødt den "dom" de har kastet. Vil de så ikke gøre alt hvad de kan for at så tvivl om hvorvidt man virkelig har overholdt sin frivillige eksil i Tyskland?
Nåh ja - eksilen gælder vel alle 4?

Så tænker jeg lige på... bliver der så en masse med de tyske myndigheder? Jeg kan vel ikke bare som dansker, leje en lejlighed, sammen med 3 "flygtninge" fra Filippinerne?

Hvis det er nødvendigt med en garanti på de 58.500,- for turistvisum, gælder det så 3*58.500,- fordi de kommer 3 personer?

Hvis processen tager mere end 7 måneder, kan de så blive hos mig i DK, indtil US er færdige med at læse de 11 A4 sider?

Jøsses - nu fik jeg alligevel kørt mig selv op til flere dystre spekulationer, men jeg er trods de nye spørgsmål stadig meget mere optimist, end jeg var igår.

Tusinde tak endnu engang, og håber endnu engang på svar, som jeg er sikker på mange andre kan mildne deres spekulationer med.

Mvh. Jan

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 31.03.2009 21:40:28

Thalamus skrev:Har jeg så forstået det korrekt at der ikke skal stilles nogen garanti på de 58.500,- når det er turistvisum?
Der findes 2 former for bankgaranti. Den ene er på 58.500,- og skal altid stilles ved ægtefællesammenføring efter de danske regler. Denne garanti frigives, når/hvis 3. lands borgeren får permanent opholdstilladelse i Danmark eller forlader landet.

Den anden form for bankgaranti kan man blive bedt om at stille for at få en kæreste eller ven på besøg, hvis denne kommer fra et land i asyllandegruppen eller immigrationslandegruppen.

Du kan således blive bedt om at skulle stille en bankgaranti på 56.500,-, hvis I ikke har giftet jer på Filippinerne, inden din kæreste og hendes børn søger om visum. Der skal nemlig ikke stilles bankgaranti for at få sin ægtefælle på besøg.

Denne garanti frigives, hvis din kæreste rejser tilbage til Filippinerne, inden hendes visum udløber. Og som noget nyt siden 1/3 2009 frigives den også, hvis I inden udløbet af hendes visum søger om FS i Danmark, og denne ansøgning ikke er åbenlyst useriøs.
Thalamus skrev:At de derefter (med mig som forsørger naturligvis, og uden rettigheder i DK) kan blive i DK i den tid processen tager?
Ja det er korrekt.
Thalamus skrev:Og at hvis FS ikke lykkedes, så er der stadig løsningen med EU reglerne, hvor det så med de 10 ugers ekstra besvær og bekostning, til gengæld er en skudsikker løsning?
Ja det er korrekt, hvis du vel at mærke sørger for at indrette dig, så du ikke giver Udlændingeservice nogen argumenter for at give afslag. Så spørg os for guds skyld til råds her i ÆUG, inden I kaster jer ud i det, hvis det bliver nødvendigt, så du er sikker på, at du har den mest opdaterede viden om US administrationspraksis på området.
Thalamus skrev:Her tænker jeg så specielt på, at hvis det ene af børnene ikke får FS, og at man så skal slås med US, for at få omstødt den "dom" de har kastet. Vil de så ikke gøre alt hvad de kan for at så tvivl om hvorvidt man virkelig har overholdt sin frivillige eksil i Tyskland?
Nåh ja - eksilen gælder vel alle 4?
Der er jo ingen mennesker ved deres fulde fem, som flytter til Tyskland i 10 uger og herefter tilbage til den samme bolig i Danmark, som de forlod, andet end for at kunne få udstedt opholdskort til deres familiemedlemmer i Danmark efter EU-reglerne.

Så Udlændingeservice vil næppe være mere foruddisponerede imod jeres ansøgning end de vil være imod alle mulige andre ansøgninger fra folk, som har gjort præcist det samme som jer. Faktisk er det jo klart og fuldstændig legitimt, at I "flygter" til Tyskland, hvis Udlændingeservice ikke vil give jer lov til at bo sammen i Danmark. Så et afslag til et af børnene vil da om noget gøre det mere og ikke mindre troværdigt, at I faktisk har boet i Tyskland.

Men naturligvis skal du være omhyggelig med at sørge for at kunne dokumentere, at din flytning ikke var proforma. Så f.eks. er det helt sikkert en rigtig god idè at finde nogen, som vil leje dit hus, så du ikke har rådet over nogen bolig i Danmark i den tid, hvor I bor i Tyskland. Er der urimeligt langt at pendle, så kan du måske overnatte et par gange om ugen hos en bekendt eller på det nærmeste vandrehjem, men for guds skyld ikke i dit eget hus.

Og det kan måske også være en god idé at blive i Tyskland, til de alle sammen har fået udstedt opholdskort i Tyskland, også selvom det så måske tager lidt mere end 10 uger. For så er I nemlig helt sikre på, at du rent faktisk opfylder betingelserne for at være en EU-borger, der har udnyttet din ret til fri bevægelighed. Og det er nok alt andet lige "sjovere" at tage den diskussion med de tyske myndigheder, og ikke senere med de danske.
Thalamus skrev:Så tænker jeg lige på... bliver der så en masse med de tyske myndigheder? Jeg kan vel ikke bare som dansker, leje en lejlighed, sammen med 3 "flygtninge" fra Filippinerne?
Jo det kan du sagtens. Den er netop den ret til fri bevægelighed, vi alle sammen har som borgere i et EU- eller EØS-land. Det eneste, der er lidt "tricky", det er hvis man gerne vil udnytte retten i sit eget land. Rent nationale forhold hører nemlig ikke under EU-retten.
Thalamus skrev:Hvis det er nødvendigt med en garanti på de 58.500,- for turistvisum, gælder det så 3*58.500,- fordi de kommer 3 personer?
Nej der skal aldrig stilles bankgaranti for børn. Se i øvrigt mit tidligere svar.
Thalamus skrev:Hvis processen tager mere end 7 måneder, kan de så blive hos mig i DK, indtil US er færdige med at læse de 11 A4 sider?
Ja der er ingen tidsbegrænsning på retten til processuelt ophold. Og som et lille plaster på det økonomiske sår, så kan du få din kones uudnyttede bundfradrag fra den dag, hvor hun er rejst ind i Danmark, og altså ikke først fra den dag, hvor hun får bevilget FS.

Thalamus

Indlæg af Thalamus » 04.04.2009 15:42:36

Hej igen - og endnu engang tak for svarene.

Jeg har læst dem grundigt igennem et par gange, og har så faktisk kun 2 små spørgsmål tilbage:

Idet min søn jo stadig bor hos mig, vil det ikke være nemt at fremleje huset, i det tilfælde jeg bliver nødt til at flytte til Tyskland med den nye familie i mindste 10 uger. Han er 18 så han kan naturligvis godt bo alene i huset.
Vil det så give problemer med at bevise overfor Udlændingeservice, at vi rent faktisk har boet dernede? Jeg spekulerer også på hvordan jeg skal bære mig ad med at bevise, at vi har boet dernede, og det bliver vel heller ikke bedre af at jeg besøger min søn i weekenden?

Et andet spørgsmål er, om det opholdskort du omtaler, skal søges i Tyskland under opholdet dernede, eller er det noget man søger i Danmark efter at have "udstået straffen" på de 10 uger i Tyskland?

Mvh Jan

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.04.2009 16:43:49

Det er ikke noget krav, at du skal fremleje dit hus, bare fordi du er bosat i Tyskland. Det er klart, at har huset i dit fravær været beboet af din søn og kun ham, så vil Udlændingeservice med rette kunne tolke dette som, at du også har haft rådighed over en bolig i Danmark.

Men du vil stadig kunne dokumentere på anden vis, at I har "baseret jeres liv" i Tyskland. Det kan I f.eks. gøre ved at indmelde din kones børn i tysk skole og ved at fremvise lejekontrakt og huslejekvitteringer fra jeres tyske bolig.

Hvis dit job ligger meget langt fra grænsen, så ville jeg personligt også sørge for at gemme en form for dokumentation for min transport frem og tilbage, så jeg kunne bevise, at jeg ikke havde opholdt mig i Danmark hele tiden.

Men i princippet kan du sagtens være bosat i Tyskland, men have så langt til dit job, at det er helt rimeligt, at du overnatter et andet sted end i dit hjem på nogle eller alle hverdage. Jeg har f.eks. selv engang haft bopæl i København sammen med min kæreste, men arbejdet i Vestjylland. Og her overnattede jeg naturligvis heller ikke i mit hjem i København hver nat. Den slags er fuldkommen legalt.

I det hele taget findes der af gode grunde ingen "regler" for, hvordan man kan bevise, at en flytning ikke var proforma. Så din egen sunde fornuft er lige så god som min. Det centrale er, at har du faktisk boet i Tyskland, jamen så er det vel heller ikke noget større problem at dokumentere dette. Kvitteringer for brug af dit Visakort i "Hansi Minimarked", overførsel af midler til din tyske bankkonto, alt kan bruges som dokumentation.

Omkring opholdskort til dine familiemedlemmer, så vil I i givet fald skulle søge om dette både i Tyskland og senere, når I flytter tilbage til Danmark.

Vi forestiller os jo således, at I først har søgt FS efter de danske regler, men fået afslag for det ene eller begge børnene. Og i den situation vil din kone og børnene jo ikke have noget gyldigt visum, de vil alene være på "processuelt ophold" i Danmark. Og derfor vil I også være nødt til at henvende jer til de tyske myndigheder, faktisk allerede inden de rejser ind i landet, idet de vil skulle have udstedt et visum.

Hvis I derimod "frivilligt" flytter til Tyskland, lige så snart de er ankommet til Danmark, eller hvis du er flyttet derned, allerede inden de kommer hertil, så er det ikke nødvendigt at søge om et opholdskort til dem i Tyskland, hvis I blot når at flytte tilbage til Danmark, inden deres visum udløber.

Det er således kun nødvendigt at søge om opholdskort til dine familiemedlemmer i Tyskland, hvis de skal være sammen med dig i Tyskland, og ikke har et gyldigt Schengenvisum.

Men jævnfør Kims referat at mødet med Henrik Gunnet fra US i Herning, så kigger Udlændingeservice alene på, om du som EU-borger har været "reelt etableret" i et andet EU-/EØS-land, og ikke på hvad din familie har foretaget sig, eller hvor de har opholdt sig.

Det er derfor principielt muligt, at du flytter til Tyskland alene og efter et par måneder rejser på ferie til Filippinerne og gifter dig med din kæreste. Herefter kan du så bede de tyske myndigheder om at udstede et visum til din nye kone og hendes to børn "uden unødigt ophold".

Og når du så har boet 10 uger i Tyskland i alt, og konen og børnene er ankommet til Tyskland, så kan I flytte til Danmark dagen efter og bede om opholdskort efter EU-reglerne.

Det er således ikke nødvendigt at etablere hele familie i Tyskland for at kunne benytte EU-reglerne i Danmark. Det er alt rigeligt, at du selv har været etableret i Tyskland. Det er nemlig dig, der har rettigheder som EU-borger, og ikke din kone eller hendes børn.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 04.04.2009 18:04:15

Referatet fra det møde fundiver henviser til, kan læses her:

viewtopic.php?t=2876

Selve referatet er på side 2 i tråden.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Thalamus

Indlæg af Thalamus » 17.05.2009 20:18:43

Hej igen - vi er nu kommet lidt nærmere realiseringen af vores fælles drømme, men trods jeres hjælp og megen læsning, er der alligevel dukket et par spørgsmål op.

Min forhåbentlig tilkommende bor og arbejder jo i Filippinerne, og har som sagt 2 børn, som hun har den fulde forældremyndighed over. Hun har sendt mig en kopi af hendes "annulment" af hendes tidligere ægteskab, jeg antager så at det er gyldigt, som bevis for hendes status som enlig. Hun er netop ved at få sit pas ændret, så det lyder på hendes pigenavn igen, med status som enlig.

Vores plan var så egentlig, at hun skal til Danmark uden børnene i første omgang, dels for at vi kan se hinanden an, men også som jeg insisterer på, at hun ser hvad det er for forhold, hun er ved at bygge resten af hendes og børnenes liv på. Problemerne her er så, at vi er meget i tvivl om hun kan få et turist visum. Jeg har invilget i at betale hendes billet, men som jeg læser reglerne, skal hun kunne dokumentere at hun har tilstrækkelige midler, til at klare sig i Danmark, trods det at hun skal bo hos mig. Hun har arbejdet som jordmoder i 15 år, men tjener ikke så meget at hun har så mange penge til rådighed. Jeg forstår at rådighedsbeløbet er ca.350,- pr dag hun er her, og hun har faktisk mulighed for at være her 2-3 måneder. Det vil sige at det rundt regnet svarer til hele hendes årsløn. Vi er begge enige om, at jeg ikke skal sende penge eller sætte nogle ind på hendes konto, da det vil være alt for åbenlyst, at det drejer sig om "show money". Vi vil ikke begynde det hele, med at lave noget, som kan bringe kludder i sammenføringen.

Jeg har forstået at Filippinerne hører til turistlande gruppen, men hvis ikke hun har de fornødne midler selv, så hopper kæden jo af allerede der.

Hun taler om et "fiancee" visa, men jeg mener selv at have forstået det således, at hun skal ansøge om et Schengen visa, hvor hun jo kan angive hvem "host" er, i dette tilfælde altså mig. Der kan også angives at jeg betaler for rejsen og opholdet, så det virker korrekt for mig.

I nævner en anden mulighed man skal have i mente, nemlig den at søge visa til et andet Schengen land, hvorefter hun kan besøge mig lovligt i 3 måneder. Det vil jo give os rigeligt med tid, til at lære hinanden at kende, det vil formindske mistanken om arrangeret ægteskab (hun er 35 og jeg er 50), og sidst men ikke mindst, nævner I så muligheden for at vi kan gifte os i Danmark, uden at miste en eventuel garanti sum, som jeg ellers ikke mener er nødvendig ved turist visum.
Sagen er at hun har en tante i Tyskland, og der er jo legalt at hun besøger hende. Ved senere familiesammenføring, kan der så naturligvis dukke relevante spørgsmål op, om hvorledes vi lærte hinanden at kende, når jeg sidder i Danmark, og hun besøger sin tante i Tyskland.

Nå - det fremgår vist tydeligt, at jeg er lidt forvirret over mulighederne, og også kravene til visa.

Er vejen frem at hun udfylder skemaet til Schengen visa, og angiver mig som "sponsor", eller skal vi forsøge med tanten i Tyskland?
Hvis jeg læser på www.nyidanmark.dk om de visa i Tyskland, der giver ret til frit at rejse til Danmark, så kan jeg ikke få øje på turist visum. Så måske det slet ikke er en løsning alligevel?

Et andet spørgsmål som jeg mener er meget vigtigt, uden dog at vide noget om det. Børnene bor jo hos hende, og hendes eksmand er åbenbart en ikke særlig faderlig type, han har ikke betalt noget til børnenes underhold overhovedet. Hun har hele forældremyndigheden, men spørgsmålet er jo så alligevel, om eksmanden kan stille sig i vejen for familiesammenførelsen, så det kan ende med at de slet ikke kan komme til Danmark, når der skal søges om familiesammenføring?

Åh jo - et lille ekstra spørgsmål. Jeg har godt nok forstået, at med Slegsvigs løsningen, skal enten familien og jeg, eller jeg alene bosætte os/mig i Tyskland, og så søge om opholdskort dernede.
Hvis jeg læser om EU-løsningen, så formulerer de fælt, at ved reelt ophold forstås der, at jeg er arbejdstager i landet, og ikke ejer bolig i Danmark. Det er jo ikke til at holde ud, for mit faste arbejde i Danmark er den eneste indkomst vi har til den tid, og huset er vores fundament, samtidig med at min søn jo bor der. Ham kan jeg jo ikke tage ud af handelsskolen, og flytte til Tyskland.
Jeg er nødt til lige at spørge igen, om det er nødvendigt at sælge huset, sige op herhjemme og søge arbejde dernede?

Jeg forstod på de første svar jeg fik, at dokumentation for f.eks en lejlighed, samt bilag og kvitteringer fra Tyskland, vil klare den del af "flytningen", mens at jeg med hensyn til mit arbejde i Danmark måtte klare det ved at køre den lange vej.
Jeg antager også at flytningen naturligvis går ud på, at jeg på folkeregistret meddeler, at min adresse nu er i Tyskland?

Åh jo - lige en lille ting mere vedrørende garantisummen. hvis det ender med at den skal stilles. Jeg forstod i dit tidligere svar, at efter den 1/3-09 er reglen, at den vil blive frigivet, hvis vi søger om FS, mens hun er her på besøgsvisum. Det forekommer mig underligt, at garantisummen bliver inddraget hvis vi gifter os, men ikke hvis vi søger om FS? Der er da ikke megen reson i at søge FS, hvis ikke man vil gifte sig?

Jeg vil takke endnu engang for hjælpen, det havde været et mareridt, med alle de faldgruber og paragraffer, hvis ikke det havde været for jeres hjælp.
Tusinde tak for det.

Mvh. Jan

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 17.05.2009 21:12:12

Hvis du seriøst overvejer at flytte til Tyskland og gøre brug af EU-reglerne, var det måske smartest, at hun søgte om et tysk visum og ikke et dansk, således at I ikke kommer i karambolage med de tyske myndigheder, når I senere bliver gift og søger om et tysk EU-opholdsbevis. Det er nemlig kommet frem her på forum, at tyske myndigheder ikke accepterer, at man søger om et tysk opholdsbevis, hvis man er rejst ind på et dansk Schengen-visum.

Ang. dansk visum så er det dig, der skal dokumentere, at du er i stand til at forsørge hende og betale alle hendes udgifter, når du inviterer hende og lover at indestå for alle udgifter. Så hun selv behøver altså ikke råder over 350 kr. om dagen.

sysop
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af sysop » 17.05.2009 23:29:19

Der ud over er det nu også muligt, at invitere hende (og evt. børnene) hertil uden den famøse garanti (i.h.t. at Filippinerne nu er i turistgruppen).

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.05.2009 00:44:02

Kære Jan

Det er et meget langt indlæg, du fik skrevet der, og du blander alle mulige emner sammen, så lad os for overskuelighedens skyld dele det lidt op igen.

* Visum

Som du allerede har fået at vide af andre, så er ingen som helst problemer med, at din kæreste kan få et visum til Danmark. Du inviterer hende og skriver under på, at du vil dække hendes udgifter under opholdet, og det er så det.

* FS efter danske regler

Her kan der desværre godt blive problemer med at få hendes børn med til Danmark, og især hvis I først søger om det efter, at hun er flyttet til Danmark. Dels skal børnenes far give sit samtykke, hvis han har en del af forældremyndigheden, og dels kan de danske myndigheder finde på at vurdere, at børnene "ikke vil kunne integreres i Danmark", fordi de er for gamle.

* EU-regler

Det er en misforståelse, at du skal arbejde i det EU-land, hvor du bosætter dig, og at du ikke må eje et hus i Danmark. Ingen af delene er gældende.

Thalamus

Re: Er familiesammenføring et spil i lotteriet?

Indlæg af Thalamus » 19.11.2009 17:29:40

Kære forum

Nu er der kommet lidt mere gang i sagerne, min kæreste har endelig fået sit turistvisum godkendt, og jeg skulle ikke stille nogen bank garanti.

Min kæreste og jeg har snakket sammen på skype næsten hver dag, og er meget sikre på hinanden, så vi har allerede planlagt, at efter hun har besøgt mig, mine venner og familie, og set hvordan Danmark er, så rejser hun hjem igen, og jeg tager så derned i foråret, så vi kan gifte os dernede.
Dernæst rejser jeg hjem alene, og planen er så (især efter den ny indvandreprøve bliver oblikatorisk inden FS kan gives) at jeg må flytte til Tyskland, og bosætte mig der, sålænge der er nødvendigt. Når min del af flytningen er på plads, skal min kæreste(hustru) og hendes datter flytte herop.
Hendes søn når næsten at blive 14, inden vi kommer så vidt, og set i lyset af at han ikke er begejstret for at flytte, bliver slutresultatet at det kun er min kæreste og hendes datter på 10 år, som flytter hertil.
Så langt så godt.

Jeg har jo tidligere i denne lange tråd fået oplyst, at jeg kan beholde mit hus i Danmark (min søn bliver boende der imens jeg er i Tyskland). Ligeledes har jeg forstået at jeg kan beholde mit arbejde i Danmark (hvilket er en nødvendighed), og således bo i Tyskland som en "person med tilstrækkelige midler", altså grænsegænger.

Tidligere i denne tråd har Skånebo svaret, at hvis jeg planlægger at benytte slesvig-modellen, så vil det være en fordel om min kæreste kom hertil på et tysk visum og ikke et dansk, fordi tyske myndigheder ikke accepterer, at man søger om et tysk opholdsbevis, hvis man er rejst ind på et dansk Schengen-visum.

fundiver199 skriver i en anden tråd bla. "men tyskerne kan godt være ret så tunge at danse med nogle gange"

Med baggrund i ovenstående svar fra skånebo og fundiver, vil jeg så gerne spørge:

1. Når min kæreste nu kommer hertil på et dansk visum, har jeg så skudt mig selv i foden, hvis jeg vil benytte slesvig-modellen?

2. Jeg forstår det således, at efter jeg har boet i Tyskland i 10 uger, så kan min kone og hendes datter komme på besøg, og i besøgsperioden søger vi så om opholdskort til hende. Er det korrekt?

Et mindre væsentligt spørgsmål er, hvis jeg har et arbejde, hvor jeg er offshore i 2 uger, og hjemme (i Tyskland) i 3 uger, vil de 3 måneder så stadig gælde som tilstrækkelig længe?

Jeg vil igen sige mange tak til alle. Uden dette forum tror jeg, at mange ellers ville opgive.

Mvh. Jan

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.11.2009 22:42:32

"1. Når min kæreste nu kommer hertil på et dansk visum, har jeg så skudt mig selv i foden, hvis jeg vil benytte slesvig-modellen?"

Nej for planen er jo, at hun rejser hjem igen, inden hendes danske visum udløber. Problemerne med de tyske myndigheder vil kun opstå, hvis I gifter jer i Danmark og du flytter til Tyskland, medens hun er her på et dansk visum, og ønsker at tage hende med.

"2. Jeg forstår det således, at efter jeg har boet i Tyskland i 10 uger, så kan min kone og hendes datter komme på besøg, og i besøgsperioden søger vi så om opholdskort til hende. Er det korrekt?"

Du blander forskellige ting sammen her. Lige så snart du har bosat dig i Tyskland, og I er blevet gift, så har din kone krav på at få udstedt et gratis visum til Tyskland i løbet af højest 4 uger og efter de særlige EU-regler. De 10 uger er derimod den tid, du mindst skal have boet i Tyskland for senere at kunne tage din kone med dig til Danmark efter EU-reglerne.

"Et mindre væsentligt spørgsmål er, hvis jeg har et arbejde, hvor jeg er offshore i 2 uger, og hjemme (i Tyskland) i 3 uger, vil de 3 måneder så stadig gælde som tilstrækkelig længe?"

Ja for i så fald lever du jo bare på den måde, som er normal inden for dit fag.

Som en afsluttende kommentar bør I måske overveje, om det er nødvendigt at søge efter EU-reglerne, hvis I på forhånd har opgivet at få den 14-årige med hertil.

Hvis det alene er indvandringsprøven, der skræmmer, så er det måske at tage sorgerne lidt på forskud, idet ingen af os reelt ved, hvornår denne prøve vil træde i kraft i praksis, eller hvor svær den bliver.

Der er jo mange forskellige fordele og ulemper ved at vælge den ene eller anden løsning, så det bør tænkes grundigt igennem, inden man træffer en beslutning, og hvad der er det rigtige for den ene, er det ikke nødvendigvis for den anden.

Thalamus

Indlæg af Thalamus » 20.11.2009 19:36:15

Mange tak for det hurtige svar, det var dejligt, og jeg er da også glad for selve svaret.

Mht. valget af Slesvig løsningen (EU), så er det faktisk en kombination af flere ting.
En væsentlig grund er naturligvis den indvandrerprøve, men der har du allerede beroliget mig.
En anden grund er at jeg er 51 nu mens min kæreste kun er 36, og en tredie grund er, at da jeg i forbindelse med køb af helbredsforsikringen gennem Indvandrerådgivningen fik at vide bla.
Citat "Som jeg vist har skrevet før, vil jeg anbefale, at familiesammenføringen skal foretages båpde for moderen og barnet på en gang. Både af hensyn til indvandreringsprøven fra april/maj, men også fordi barnet når den alder, hvor det er særdels svært at gennemføre en familiesammenføring. Afslaget sker p.g.a. barnet er for gammel til at integrere. " citat slut.

Jeg troede ikke et barn på 10 ansås som for gammelt?

Der udover er alt med tilstrækkelig bolig, økonomi osv. på plads.

Vil du trods mine 3 bevæggrunde stadig mene, at jeg godt kan "afprøve" at søge efter de danske regler?

Jeg er tidligere blevet oplyst, at selvom vi får afslag efter de danske regler, så er der stadig muligheden for Slesvig løsningen efterfølgende.
Min bekymring med den løsning går lidt på tidsplanen. Hvis jeg tager til Filippinerne og vi bliver gift dernede f.eks i Marts 2010, skal min kone og hendes datter så rejse med mig hjem med det samme, eller skal de komme på besøg senere, hvor vi så søger om FS mens de er her? Så er det jo at US beholder garantisummen.
Hvis vi forestiller os, at jeg rejser hjem alene, og vi så søger FS mens de stadig er på Filippinerne, risikerer vi så ikke at de strander dernede, sålænge behandlingen foregår, måske 7 måneder?

Jeg er meget glad for den hjælp jeg får, det er virkelig et svært valg med den ene eller den anden metode for FS. Min kæreste er allerede godt igang med det danske, og jeg har også sendt et sprogkursus ned til hende, som vi øver næsten hver dag, så måske danskprøven ikke er så afskrækkende. Det er nok mest aldersforskellen som bekymrer mig, og så uvisheden om datteren bliver afvist.

Endnu engang mange tak for hjælpen, jeg håber andre har lige så stor glæde af svarene.

Mvh. Jan

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.11.2009 20:50:01

Thalamus skrev:Jeg troede ikke et barn på 10 ansås som for gammelt?
Det kommer også bag på mig, at det skulle være tilfældet. Tror du ikke, at de har tænkt på den 14-årige og ikke den 10-årige? Rådet om, at mor og barn skal søge samtidig, tror jeg dog ubetinget, at I skal følge. Har de først været adskilt i en længere periode, så er det meget let for myndighederne at sige, at så kan barnet jo lige så godt blive, hvor det er.
Thalamus skrev:Vil du trods mine 3 bevæggrunde stadig mene, at jeg godt kan "afprøve" at søge efter de danske regler?
Ja det vil jeg mene, men jeg kan selvsagt ikke garantere dig et postitivt resultat af ansøgningen, så det er en vurdering, du i sidste ende selv må foretage. Risikoen er jo, at det hele kommer til at trække ud i længere tid, hvis I får afslag efter de danske regler.

Umiddelbart kan jeg dog ikke se, hvorfor hverken indvandringsprøve, 15 års aldersforskel eller et 10-årigt barn skulle føre til afslag. Aldersforskellen kan føre til mistanke om proforma, men den mistanke kan jo let tilbagevises, hvis jeres forhold er reelt.
Thalamus skrev:Jeg er tidligere blevet oplyst, at selvom vi får afslag efter de danske regler, så er der stadig muligheden for Slesvig løsningen efterfølgende.
Ja det er korrekt.
Thalamus skrev:Min bekymring med den løsning går lidt på tidsplanen. Hvis jeg tager til Filippinerne og vi bliver gift dernede f.eks i Marts 2010, skal min kone og hendes datter så rejse med mig hjem med det samme, eller skal de komme på besøg senere, hvor vi så søger om FS mens de er her?
Det er helt op til jer. Men det tager jo noget tid at få et visum (op til 4 måneder), så I skal planlægge i god tid, hvornår de rejser til Danmark.
Thalamus skrev:Så er det jo at US beholder garantisummen?
Nej det er ikke tilfældet af 3 forskellige grunde:

1) Praksis på området blev ændret pr. 1/4 2009, så en bankgaranti ikke længere mistes, hvis visumindehaveren søger om en anden form for lovligt ophold under sit visumophold.

2) Der skal aldrig stilles bankgaranti for en ægtefælle eller et barn.

3) Der skal aldrig stilles bankgaranti ved invitation af en filippinsk statsborger, idet landet er kommet i turistlandegruppen.
Thalamus skrev:Hvis vi forestiller os, at jeg rejser hjem alene, og vi så søger FS mens de stadig er på Filippinerne, risikerer vi så ikke at de strander dernede, sålænge behandlingen foregår, måske 7 måneder?
Det er helt korrekt.
Thalamus skrev:Jeg er meget glad for den hjælp jeg får, det er virkelig et svært valg med den ene eller den anden metode for FS. Min kæreste er allerede godt igang med det danske, og jeg har også sendt et sprogkursus ned til hende, som vi øver næsten hver dag, så måske danskprøven ikke er så afskrækkende. Det er nok mest aldersforskellen som bekymrer mig, og så uvisheden om datteren bliver afvist.
Det er givet, at EU-løsningen giver det sikreste og formentlig også det hurtigste resultat. Så hvis du kan overskue alt det praktiske med at flytte til Tyskland og tilbage igen, og hvis det ikke vil medføre urimelige udgifter for dig, så er det da en fin idé at gå efter den.

Og med et offshore job, så er det transportmæssige vel ikke del helt store problem for dig, da du jo alligevel kun skal gennemføre transporten til og fra arbejde èn gang hver 5. uge. Så du kunne jo i princippet bosætte dig hvor som helst i Europa, du har lyst til det, selv fra Grækenland eller Portugal ville transporten til og fra arbejde være en overkommelig ting.

Tilbage er derfor i hovedsagen de økonomiske ulemper, da du kommer til at betale husleje i et andet EU-land, uden at spare noget i Danmark, da din søn stadig vil bo i dit hus. Og der vil sandsynligvis være en vis brugerbetaling for din kone, når hun skal deltage i danskundervisning i Danmark.

Omvendt sparer I 3.000 kroner til en indvandringsprøve samt udgiften til at stille bankgaranti i 7 år, og hvis det hele kommer til at gå hurtigere, så kan din kone også komme hurtigere igang med at arbejde og tjene penge i Danmark.

Som skribenten Krikris har skrevet, så er det også den mest værdige løsning for den udenlandske ægtefælle, og det kan man jo også lade være udslagsgivende.

Besvar