Dansk repræsentation i Filippinerne? Eller hvor?
Dansk repræsentation i Filippinerne? Eller hvor?
Hvis vi vil indgive ansøgning om familiesammenføring så skal det gøres til en dansk repræsentation i Filippinerne, da min ægtefælle stadig er der.
Men hvor? Når jeg kigger på udenrigsministeriets hjemmeside, så figurerer filippinerne slet ikke på listen over repræsentationer.
Hvis nogen kender svaret, eller endda har erfaring med det, så vil jeg blive glad.
Men hvor? Når jeg kigger på udenrigsministeriets hjemmeside, så figurerer filippinerne slet ikke på listen over repræsentationer.
Hvis nogen kender svaret, eller endda har erfaring med det, så vil jeg blive glad.
Hun skal indlevere ansøgningen på den Norske Ambassade i Makati (eller Cebu, som vist er at foretrække efter hvad jeg har hørt)
Danmark har ikke nogen ambassade der, kun et konsulat der varetages af Mærsk, men de tager sig ikke af visa/familiesammenføringer. Norge har overtaget den post for os gennem noget samarbejde.
Danmark har ikke nogen ambassade der, kun et konsulat der varetages af Mærsk, men de tager sig ikke af visa/familiesammenføringer. Norge har overtaget den post for os gennem noget samarbejde.
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Adskillige indlæg på Filippinerne Forum www.filippinerne.dk dokumentere til overflod, at man skal gå i en stor bue udenom den norske ambasseade i Makati, og i stedet, så vidt det overhovedet er muligt, at gå til det norske konsulat i Cebu.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
Har selv lidt samme "problem" mht. ambassade valg. Problemet er at det ikke kun er én gang konen skal hen til ambassaden, men op til flere gange. Nu er det så kun for et alm. visa i mit tilfælde.
1. gang afleveres papir og der aftales en tid og dato for interview.
2. gang er det interview og andet de ellers finder på.
3. gang for at hente visa.
Så omkostninger kan godt løbe lidt op mht. transport til Cebu. Er dog lige ved at undersøge om ikke hun har noget familie i nærheden hun kan bo ved sålænge processen foregår.
1. gang afleveres papir og der aftales en tid og dato for interview.
2. gang er det interview og andet de ellers finder på.
3. gang for at hente visa.
Så omkostninger kan godt løbe lidt op mht. transport til Cebu. Er dog lige ved at undersøge om ikke hun har noget familie i nærheden hun kan bo ved sålænge processen foregår.
-
fundiver199
Hvis konen bor tæt på Manila, så er det nok bedst bare at bide i det sure æble og aflevere ansøgningen der. Så slemt er det trods alt heller ikke, at det er værd at ofre adskillige flybilletter på sagen, bare for at kunne bruge konsulatet i Cebu.
Men konen bør rent følelsesmæssigt iføre sig både rustning og hjelm, før hun tager hen på ambassaden. Det kan ikke nytte noget, at hun er sart, og tager den dårlige behandling som noget personligt.
Men konen bør rent følelsesmæssigt iføre sig både rustning og hjelm, før hun tager hen på ambassaden. Det kan ikke nytte noget, at hun er sart, og tager den dårlige behandling som noget personligt.
Nu har jeg lige læst den gode nyhed postet andet steds here på forum, den med at bank garantien ikke frafalder hvis man gifter sig når ægtefællen er her på turist visum.
viewtopic.php?p=13375#13375
Nu er vi allerede gift, men den post fik mig til at tænke.. Hvorfor får jeg hende ikke bare til Danmark på turist visum og så søge familiesammenføring på den lokale politistation når hun er ankommet? Så slipper hun vel for at skulle på ambassade osv?
Eller er det nødvendigt at tage på ambassaden for turist visum også?
(lyder sådan ifølge sysop)
Samtidig kan vi så være sammen mens hun er her på processuelt ophold, efter vi har ansøgt her i landet, går jeg ud fra?
Jeg har til hensigt at søge efter de almindelige danske regler, hvis det har noget at sige med hensyn til det.
Takker for alle tilbagemeldingerne indtil nu!
viewtopic.php?p=13375#13375
Nu er vi allerede gift, men den post fik mig til at tænke.. Hvorfor får jeg hende ikke bare til Danmark på turist visum og så søge familiesammenføring på den lokale politistation når hun er ankommet? Så slipper hun vel for at skulle på ambassade osv?
Samtidig kan vi så være sammen mens hun er her på processuelt ophold, efter vi har ansøgt her i landet, går jeg ud fra?
Jeg har til hensigt at søge efter de almindelige danske regler, hvis det har noget at sige med hensyn til det.
Takker for alle tilbagemeldingerne indtil nu!
Det er en mulighed, hvis man gerne vil se sin partner hurtigst muligt. Det kræver dog stadig visum selv om det er familie/ferie visa men du undgår at skulle stille de 60.011,- i garanti.
Og ja, hun skal stadig hen på ambassaden for at få turist visum desværre.
Når I så søger FS senere, skal garantien dog stilles når sagen er gennemført og godkendt.
Så man udskyder såmænd blot "problemerne", men kan være behændigt med lidt ekstra tid til at få orden i sagerne, og man kan være sammen imens det hele kører
Og ja, hun skal stadig hen på ambassaden for at få turist visum desværre.
Når I så søger FS senere, skal garantien dog stilles når sagen er gennemført og godkendt.
Så man udskyder såmænd blot "problemerne", men kan være behændigt med lidt ekstra tid til at få orden i sagerne, og man kan være sammen imens det hele kører
-
Kim P. Nyberg
- Kontakt:
Det faktum, at I allerede ER gift, gør, at der slet ikke må stilles krav om bankgaranti for visum. Nyheden, som du læste i den anden tråd handler primært om når man får kæresten herop på visum, som man så udnytter til at blive gift og derefter søge FS.
Ja, uanset om I søger om visum først, eller går direkte efter FS, skal hun ind omkring ambassaden for at få et sticker sat i sit pas. Ellers er døren til Danmark ikke åben for hende.
Du skal være opmærksom på, at hvis hun kommer herop på visum, og I efterfølgende søger om FS, så må hun ikke påtage sig hverken lønnet eller ulønnet arbejde før der er kommet svar på FS. Bliver svaret positivt, er arbejdstilladelsen indbygget i opholdstilladelsen.
Ja, uanset om I søger om visum først, eller går direkte efter FS, skal hun ind omkring ambassaden for at få et sticker sat i sit pas. Ellers er døren til Danmark ikke åben for hende.
Du skal være opmærksom på, at hvis hun kommer herop på visum, og I efterfølgende søger om FS, så må hun ikke påtage sig hverken lønnet eller ulønnet arbejde før der er kommet svar på FS. Bliver svaret positivt, er arbejdstilladelsen indbygget i opholdstilladelsen.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
Hvad angår hvilke regler du kan/skal søge FS under, så prøv at søg lidt herinde på poster.
Ved at fundiver og Kim har skrevet kilometervis omkring EU regler vs danske regler, samt mange andre love så du kan få et overblik af muligheder. Ellers kig ind på http://www.filippinerne.dk hvor du finder endnu flere svar på specifikke ting omkring Filippinerne.
Ved at fundiver og Kim har skrevet kilometervis omkring EU regler vs danske regler, samt mange andre love så du kan få et overblik af muligheder. Ellers kig ind på http://www.filippinerne.dk hvor du finder endnu flere svar på specifikke ting omkring Filippinerne.
-
Kim P. Nyberg
- Kontakt:
-
fundiver199
Ja det er muligt at søge om visum først og så vente med at søge om FS, til konen er i Danmark på turistvisum. Men det er ikke ubetinget nogen god idè at gøre det på den måde. Der sker jo nemlig det, at US så skal behandle 2 i stedet for 1 ansøgning, og dermed trækker det også tilsvarende længere ud, før tilladelsen til FS er i hus.zzenn skrev:Nu er vi allerede gift, men den post fik mig til at tænke.. Hvorfor får jeg hende ikke bare til Danmark på turist visum og så søge familiesammenføring på den lokale politistation når hun er ankommet? Så slipper hun vel for at skulle på ambassade osv?
Og det er slet ikke sikkert, at det er hurtigere at få et visum end at få tillladelse til FS. For de såkaldte "simple" sager er det faktisk mit indtryk, at US er ret omhyggelig med at behandle disse inden for den vejledende tidsfrist på 3 måneder. Og p.t. hører vi om eksempler på folk, som har måttet vente både 5 og 6 måneder på et visum. Ganske vist ikke fra Filippinerne men fra Tyrkiet, men alligevel.
Kan man svare ja til følgende spørgsmål, så bliver ens sag betragtet som "simpel" af udlændingeservice, og så er der næppe nogen grund til at søge om visum i stedet for FS:
* Der er højest 8 års aldersforskel på en selv og ens ægtefælle
* Der er ingen tvivl om, at man opfylder tilknytningskravet
* Hverken en selv eller ægtefællen har børn fra tidligere forhold
* Man har ikke selv tidligere været gift med en person fra samme land
* Ægtefællen har ikke tidligere været gift med en dansker
* Man har ikke giftet sig med et nærtstående familiemedlem
Må man svare "nej" til noget af et ovenstående, så vil ens sag sandsynligvis blive betragtet som kompliceret og dermed havne i "7-måneders bunken". Og i den situation kan det så være en overvejelse værd at søge om visum, hvis det er vigtigere hurtigt at få lov til at være sammen i Danmark end at få OT i hus så hurtigt som muligt.
Men ellers vil jeg ærlig talt anbefale, at man bare søger om FS fra hjemlandet, og så sørger for at fremme sin ansøgning ved at sikre sig, at alle de nødvendige papirer bliver vedlagt ansøgningen med det samme.
Tak for de meget grundige svar. Det hjælper meget!
Nu er jeg netop 9 år ældre end hende, så muligvis er vi en kompliceret sag. De andre krav falder alle under simpel sag.
Nu må jeg så lige spørge.. Hvordan er processen for at søge turist visum?
Jeg skal invitere hende, da hun er fra Filippinerne, men er det en process som jeg begynder i Danmark eller en process hun begynder i Filippinerne? Hvornår kommer invitationen ind i billedet?
Hvilken blanket skal jeg evt udfylde i DK? Og hvad skal hun spørge efter på ambassaden i Makati?
Det hjælper nok at være så forberedt som muligt hvis de er ude på at gøre livet svært for ansøgere.
Jeg må indrømme jeg ikke har helt styr på forløbet.
+++++++++++++++
Edit: Har jeg forstået det ret, at det er således:
Min kone søger i Filippinerne om turist visum. Den norske ambassade sender så ansøgningen til US der så sender et spørgeskema til mig. Det skal jeg så udfylde og samtidig vedhæfte en invitation?
Hvis det er således, hvilken blanket skal hun udfylde og give til ambassaden for at begynde sagen?
Nu er jeg netop 9 år ældre end hende, så muligvis er vi en kompliceret sag. De andre krav falder alle under simpel sag.
Nu må jeg så lige spørge.. Hvordan er processen for at søge turist visum?
Jeg skal invitere hende, da hun er fra Filippinerne, men er det en process som jeg begynder i Danmark eller en process hun begynder i Filippinerne? Hvornår kommer invitationen ind i billedet?
Hvilken blanket skal jeg evt udfylde i DK? Og hvad skal hun spørge efter på ambassaden i Makati?
Det hjælper nok at være så forberedt som muligt hvis de er ude på at gøre livet svært for ansøgere.
Jeg må indrømme jeg ikke har helt styr på forløbet.
+++++++++++++++
Edit: Har jeg forstået det ret, at det er således:
Min kone søger i Filippinerne om turist visum. Den norske ambassade sender så ansøgningen til US der så sender et spørgeskema til mig. Det skal jeg så udfylde og samtidig vedhæfte en invitation?
Hvis det er således, hvilken blanket skal hun udfylde og give til ambassaden for at begynde sagen?
-
fundiver199
Hvis I vil søge om at turistvisum, så skal du først skrive et invationsbrev eller "letter of support" og sende det ned til din kone sammen med en kopi af dit pas, din seneste årsopgørelse og dine seneste lønsedler.
Herefter skal din kone udfylde ikke mindre end 4 forskellige ansøgningsskemaer på tilsammen mindst 117 A4-sider, og aflevere hele dynen på den norske ambassade sammen med 2 pasfotos, en kopi af sit eget pas foruden de ting, som jeg sikkert har glemt.
Diverse ansøgningsblanketter kan downloades fra ambassadens hjemmeside, hvor du også kan læse om diverse "requirements":
http://www.norway.ph/
Når Udlændingeservice så engang når til at behandle jeres sag, så vil de sende dig et spørgeskema, som minder om den ene af de 4 blanketter, som din kone har udfyldt. Sådan bare for at checke, om I nu kan finde ud af at skrive de samme ting omkring, hvornår I mødtes, hvad I fik at spise den aften, og hvilke farve dine underbukser havde.
Dette spørgeskema bliver automatisk sendt til din danske bopæl, så skulle du driste dig til at opholde dig på Filippinerne for at være sammen med din kone, indtil hun kan komme med til Danmark, så bliver du nødt til at få nogen til jævnligt at checke din post og herefter sende det ned til dig.
Herefter skal din kone udfylde ikke mindre end 4 forskellige ansøgningsskemaer på tilsammen mindst 117 A4-sider, og aflevere hele dynen på den norske ambassade sammen med 2 pasfotos, en kopi af sit eget pas foruden de ting, som jeg sikkert har glemt.
Diverse ansøgningsblanketter kan downloades fra ambassadens hjemmeside, hvor du også kan læse om diverse "requirements":
http://www.norway.ph/
Når Udlændingeservice så engang når til at behandle jeres sag, så vil de sende dig et spørgeskema, som minder om den ene af de 4 blanketter, som din kone har udfyldt. Sådan bare for at checke, om I nu kan finde ud af at skrive de samme ting omkring, hvornår I mødtes, hvad I fik at spise den aften, og hvilke farve dine underbukser havde.
Dette spørgeskema bliver automatisk sendt til din danske bopæl, så skulle du driste dig til at opholde dig på Filippinerne for at være sammen med din kone, indtil hun kan komme med til Danmark, så bliver du nødt til at få nogen til jævnligt at checke din post og herefter sende det ned til dig.
Du tager en kopi af dit pas.
Du tager en kopi, eller udskrift, af din seneste årsopgørelse.
Du skriver en invitation til hende.
I invitationen skriver du at du betaler for hendes evt. rejseudgifter og udgifter iht. ophold her. Du skal også lige nævne hvor længe invitationen gælder.
Det nemmeste er nok at du udfylder visa ansøgnigen for hende, således hun blot skal sætte dato og underskrift på den. Til Schengen visa ansøgningen er der tilhørende en ekstra ansøgning, der skal udfyldes.
Alt dette putter du i en konvolut og sender til hende.
Når hun har disse dokumenter (som du selvfølgelig har kopieret i 2 eksemplarer til hende), så skal hun have 2 pasbilleder som hun klistrer på visa ansøgningen.
Hun får isamme hug også lige lavet 2 kopier af den 1 side i hendes pas, samt eventuelle andre schengen visa's hun før har fået.
Hvis I er gift, skal hun også have lavet 2 kopier af jeres marriage certificate, og hun skal medbringe den originale.
Har hun arbejde, bliver det lidt mere kompliceret, da hun så skal medbringe dokumentation for at hun har arbejde, samt at det er ok at hun rejser og kan vende tilbage til jobbet efter ferien.
Alt dette afleverer hun personligt på den norske ambassade, hvor hun så får en tid og dato for evt. interview.
Når alt det er i orden og visa er givet, så møder hun op igen medbringende sin billet + kopi af samme (retur og non-refundable) samt en rejseforsikring, som dækker minimum €30,000.
Hint: tjek PhilAm Insurance, hvor sådan en kan laves for PhP 6800 (dækker 2,5M pesos, 90 dage, alle schengenlande)
Hun skal også have lavet en Manager's Check på PhP 3,600 udstedt til The Royal Norwegian Embassy. De tager ikke kontant betaling.
Alt ovenstående er med forbehold selvfølgelig
Ingen ved hvad de kan finde på i den ambassade.
Du tager en kopi, eller udskrift, af din seneste årsopgørelse.
Du skriver en invitation til hende.
I invitationen skriver du at du betaler for hendes evt. rejseudgifter og udgifter iht. ophold her. Du skal også lige nævne hvor længe invitationen gælder.
Det nemmeste er nok at du udfylder visa ansøgnigen for hende, således hun blot skal sætte dato og underskrift på den. Til Schengen visa ansøgningen er der tilhørende en ekstra ansøgning, der skal udfyldes.
Alt dette putter du i en konvolut og sender til hende.
Når hun har disse dokumenter (som du selvfølgelig har kopieret i 2 eksemplarer til hende), så skal hun have 2 pasbilleder som hun klistrer på visa ansøgningen.
Hun får isamme hug også lige lavet 2 kopier af den 1 side i hendes pas, samt eventuelle andre schengen visa's hun før har fået.
Hvis I er gift, skal hun også have lavet 2 kopier af jeres marriage certificate, og hun skal medbringe den originale.
Har hun arbejde, bliver det lidt mere kompliceret, da hun så skal medbringe dokumentation for at hun har arbejde, samt at det er ok at hun rejser og kan vende tilbage til jobbet efter ferien.
Alt dette afleverer hun personligt på den norske ambassade, hvor hun så får en tid og dato for evt. interview.
Når alt det er i orden og visa er givet, så møder hun op igen medbringende sin billet + kopi af samme (retur og non-refundable) samt en rejseforsikring, som dækker minimum €30,000.
Hint: tjek PhilAm Insurance, hvor sådan en kan laves for PhP 6800 (dækker 2,5M pesos, 90 dage, alle schengenlande)
Hun skal også have lavet en Manager's Check på PhP 3,600 udstedt til The Royal Norwegian Embassy. De tager ikke kontant betaling.
Alt ovenstående er med forbehold selvfølgelig
Ingen ved hvad de kan finde på i den ambassade.