studerende + kvinde fra panama - har jeg en chance for FS?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
panama

studerende + kvinde fra panama - har jeg en chance for FS?

Indlæg af panama » 05.03.2009 22:42:42

Hej ÆUG-medlemmer

Jeg har mødt en utrolig sød kvinde fra Panama og vi vil gerne tage skridtet fuldt ud, og leve sammen.

Jeg har været ovre og besøge hende 2 gang i Panama - første gang 3 uger og anden gang 5 uger. Hun har endnu ikke været i Danmark men kommer herover, så snart hun har færdiggjort sin bachelor uddanelse (i marketing og design). Vi har tænkt os at blive gift mens hun er her i landet (hun kan være her 3 måneder uden at skulle søge visum), for at det vil ser bedre ud på vores ansøgning om famile-sammenføring.

Hun er 31 og jeg er 27, så der er ikke noget problem med 24 års reglen.

Jeg er kandidatstuderende (it), med lidt under 2 år tilbage. Jeg bor i øjeblikket på kollegie, men har fået et dobbeltværelse, så der er både plads og mulighed for at hun kan bo her - fra kollegiets side altså.

Men er et kollegieværelse en passende bolig og opfylder det kravende fra UdlændingeService (US)?

Jeg er i øjeblikket på SU, med SU-lån, og her er jeg i tvivl om det er nok for US med hensyn til forsøger-krav, med mm. ?

Er der nogen af jer der ved, hvordan de regner tilknyttningskravet ud ? Og hvordan tror I at vi står i denne situation?

Mens hun er her, på ferie visum, skal hun så ha' en sundhedsforsikring eller er hun dækket af det danske sundhedsvæsen?

Håber der er nogen af jer der har lyst til at dele jeres erfaringer med mig :)

mvh
Mikkel

fundiver199

Re: studerende + kvinde fra panama - har jeg en chance for F

Indlæg af fundiver199 » 05.03.2009 23:39:54

panama skrev:Vi har tænkt os at blive gift mens hun er her i landet (hun kan være her 3 måneder uden at skulle søge visum), for at det vil ser bedre ud på vores ansøgning om famile-sammenføring.
Ja det bliver I nødt til, da I ikke har boet 18 måneder på samme adresse, og dermed ikke kan anerkendes som et fast par, medmindre I gifter jer. I kan derfor slet ikke søge om familiesammenføring (FS), med mindre I gifter jer.
panama skrev:Men er et kollegieværelse en passende bolig og opfylder det kravende fra UdlændingeService (US)?
Der er intet problem i, at I bor på et kollegieværelse. Jeg er dog lidt i tvivl, om det kan være et problem, hvis du snart er færdig med studiet. For det er et generelt krav, at man skal have mindst 3 års lejekontrakt på den bolig, man bor i. Og det kan man vel ikke siges at have på et kollegieværelse, hvis man f.eks. er færdig med at læse om 12 måneder. Men måske har man lavet en undtagelse for at tage hensyn til dette.

Jeg håber, at andre kan supplere min viden her, og ellers må du simpelthen ringe til Udlændingeservice og spørge dem. De bider normalt ikke.
panama skrev:Jeg er i øjeblikket på SU, med SU-lån, og her er jeg i tvivl om det er nok for US med hensyn til forsøger-krav, med mm. ?
Det er der intet problem i, da forsørgelseskravet i Danmark reelt er reduceret til et krav om, at du ikke i 12 måneder må have modtaget ydelser efter lov om aktiv socialpolitik, d.v.s. bistandshjælp, revalidering etc. Noget andet er så, om I kan leve 2 personer af 1 SU + studielån? Der skal nok noget erhvervsarbejde til ved siden af, vil jeg gætte på.
panama skrev:Er der nogen af jer der ved, hvordan de regner tilknyttningskravet ud ? Og hvordan tror I at vi står i denne situation?
Tilknytningskravet stilles slet ikke, hvis du har været dansk statsborger i 28 år.
panama skrev:Mens hun er her, på ferie visum, skal hun så ha' en sundhedsforsikring eller er hun dækket af det danske sundhedsvæsen?/

Den danske sygesikring dækker kun folk, som bor i Danmark, ikke turister. Hun skal derfor have en ganske almindelig rejse(syge)forsikring, som kan tegnes hos talrige forsikringsselskaber over hele Verden. I behøver således ikke at begrænse jer til at bruge dem, der er kendt i Danmark, hvis I f.eks. kan få et bedre tilbud fra et amerikansk selskab.

Du kan bruge dette selskab som et referencepunkt og herefter se, om du selv kan finde noget bedre eller billigere:

www.mnui.com

panama

Indlæg af panama » 08.03.2009 15:12:31

hej fundiver,
tak for din hjælp.

mvh

Mikkel

Besvar