Familiesammenføring uden at være gift

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Masa
Geografisk sted: Færøerne

Familiesammenføring uden at være gift

Indlæg af Masa » 04.02.2009 21:11:09

Ok, er helt ny her på siden, efter som jeg kan se, at i er gode til at hjælpe hinanden her med spørgsmål, ville jeg også lette mine bekymringer lidt.
Jeg har barn med en tunesisk mand, har kendt ham mere end 3 år. Han er 29 og jeg 28. Jeg kommer selv fra Færøerne, er i øjeblikket i DK for at tage min uddannelse. Han har haft arbejds og opholdstilladelse der oppe i ca. 6 år.
Vi kunne godt tænke os at få et live sammen her i Danmark. Midt spørgsmål er så, hvilken muligheder vi har for at få en fremtid sammen. Vi er ikke gift, som jeg kan forstå, er det muligvis nemmere bliver man gift at håbe på en fremtid sammen. Men hvad med bankgaranti? Har ikke penge til at stille nogen garanti skal det være. Boligkrav og alt det der? Jeg bor i en lille kollegielejlighed i øjeblikket, med vores datter. Studerer, bliver færdig i sommer med skolen hvor jeg skal forsætte med praktik 3 år, men med de tider som vi har nu er jeg ikke så optimistisk.
Vi vil gerne håbe på en fremtid sammen, men vi er meget "bange" om det overhoved kan lade sig gøre.
Hvordan griber man det best an ? Håber det er nogen kloge hoveder her der har nogen forslag.
Har læst og læst om reglerne hos nyidanmark hjemmesiden, men syntes ikke at jeg bliver meget klogere af det.

P.S. Tunesien er i turistgruppen.

Masa

Indlæg af Masa » 06.02.2009 13:57:12

Ingen bud ?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.02.2009 14:37:47

Undskyld min uvidenhed, men hvilket statsborgerskab har du som færing?

Hvis dansk statsborgerskab:

Flyt til Sverige eller Tyskland i 10 uger og brug EU-reglerne, når I flytter tilbage til Danmark. Så slipper I bl.a. for bankgarantien (læs mit svar til BZ).

Hvis færøsk statsborgerskab og Færøerne regnes som en del af EU:

Bliv boende, hvor du bor, og søg efter EU-reglerne.

Hvis færøsk statsborgerskab og Færøerne ikke regnes som en del af EU:

Så må I søge efter de nationale danske regler. Har du ikke råd til at stille bankgaranti, fordi du er studerende, så må I ganske enkelt vente, til du er blevet færdig og har fået et job. Og dermed også større kreditværdighed i banken. Måske er dette under alle omstændigheder den bedste løsning, da det er ret svært at leve 2 voksne og 1 barn af 1 persons indkomst som studerende.

I alle tilfælde bliver I nødt til at gifte jer først, hvis I ikke kan dokumentere mindst 18 måneders samliv på Færøerne eller andet steds. Det er således ikke nok, at I har et barn sammen. I skal også kunne dokumentere, at I har levet sammen tidligere.

Hint: Det er meget nemmere bare at gifte sig, og man kan jo altså i princippet blive skilt igen, hvis det ikke går.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 06.02.2009 18:54:35

Færinger er generelt danske statsborgere, men Færøerne er ikke medlem af EU
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Masa

Indlæg af Masa » 07.02.2009 15:22:57

Det er rigtigt som Kim siger, vi er danske statsborgere, da vi hører under Danmark, men Færøerne er ikke medlem af EU.
Det er nok også bedst at vente, intil jeg er færdig med min skole til sommer.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.02.2009 16:27:56

Ja når I har kendt hinanden i 3 år allerede, din mand har arbejde på færøerne, og du kun mangler 1 semester af din uddannelse, så var det måske smartest eller i hvert fald enklest at vente med FS, til du er blevet færdig.

Du kan jo heller ikke blive boende i kollegielejligheden, og skal derfor også ud og finde en ny bolig.

Med mindre du altså skal i 3 års praktik efter endt skolegang? Er det tilfældet, så er det jo meget lang tid at vente.

Alternativt kunne din kæreste komme til Danmark på ferie og se, om han kan finde en arbejdsgiver i enten Danmark eller Sverige, som gerne vil ansætte ham, og herefter søge om et greencard i stedet for at søge FS med dig. Om dette i praksis er muligt afhænger dog af, hvilken uddannelse han har.

Endelig er der den mulighed, at du flytter til Sverige og bliver boende i Sverige. Så kan I søge FS efter de svenske regler, og her stilles der ikke endnu noget forsørgelseskrav. D.v.s. det er i teorien muligt, at din mand vil kunne få svensk bistandshjælp, eller hvad det nu hedder, hvis din indkomst ikke er høj nok til, at I begge kan leve af den, indtil han finder sig et job i Sverige.

Jeg håber, at I finder en løsning på det hele.

manman

Indlæg af manman » 09.02.2009 11:13:02

Kan din kæreste på en måde blive Færøsk statsborger? - det ville jo gøre det nemmere hvis man ellers kan blive Færøsk statsborger.

Husk at det nædvendigvis ikke behøver at koste en bondegård at lave en bankgaranti. Det er som sagt en garanti og koster et månedlig beløb. Kan selvfølgelig være at bankerne er blevet forsigtige i disse tider.

Noget andet er selvfølgelig boligkravet, men hvis du ellers får en nogenlunde praktikløn og bosætter sig uden for københavn så skulle det også være til at løse.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.02.2009 12:03:22

manman skrev:Husk at det nædvendigvis ikke behøver at koste en bondegård at lave en bankgaranti. Det er som sagt en garanti og koster et månedlig beløb. Kan selvfølgelig være at bankerne er blevet forsigtige i disse tider.
Jeg har faktisk hørt, at praksis er blevet ændret, så bankgarantien nu kun kan stilles ved, at man deponerer beløbet på en spærret konto. Og det ændrer altså noget på sagen, for i så fald skal man jo betale rente af hele beløbet til banken, hvilket givetvis langt overstiger en evt. rentetilskrivning på den spærrede konto.

Det kunne være interessant at høre fra folk, som har søgt FS efter de danske regler for nylig,

1) Om dette er rigtigt.

2) Hvad det så rent faktisk koster at stille en bankgaranti i form for renteforskel mellem lånet og den spærrede konto.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.02.2009 12:11:24

Uanset hvad er det givet, at banken foretager en kreditvurdering, inden den bevilger enten lån eller garantistillelse.

Og man kunne godt forestille sig, at bankerne også her måske ser med lidt mere kritiske øjne på en persons økonomi nu end de gjorde under de sorgløse boom-år fra 2003-2007, hvor alle stort set kunne gå på vandet.

F.eks. kunne man forestille sig, at banken i dag ville foretrække, at ansøger havde et job og var forsikret i A-kasse. Men det er sikkert meget forskelligt fra bank til bank og afhænger givetvis også af, hvor godt banken kender en i forvejen, samt om man hidtil har haft styr på sin økonomi.

Så SKAL man søge efter danske regler i stedet for EU-regler, så er det da bare med at tage en snak med sin bankrådgiver i stedet for at opgive på forhånd.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 09.02.2009 12:29:42

Pengene skal deponeres i ét hug. Rentetilskrivningen afhænger vel lidt af %-satserne i den enkelte bank. Men jeg tror man må gå ud fra, at renteudgifterne generelt må være større end renteindtægterne. Samtidig er der også det skattemæssige aspekt, idet at jo større gældsposter du har, desto større rentefradrag får du på skattekortet.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

manman

Indlæg af manman » 09.02.2009 23:01:39

De nævner stadig at man kan stille garantien enten ved en anfordringsgaranti eller en deponeringskonto:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... istics.htm

For mig virker det altså til at det stadig kan lade sig gøre med en garanti uden at pengene skal være der. Så det afhænger måske meget af det forhold man har til sin bank.

Andre der har erfaring?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.02.2009 23:31:45

Ja det er nok bankerne, eller nogen af dem, som ikke længere ønsker at stille anfordringsgarantier. Men som hellere vil give folk et lån, fordi det tjener de mere på.

Det problem kan jo i så fald muligvis løses ved at skifte bank.

Masa

Indlæg af Masa » 11.02.2009 12:23:54

Kan din kæreste på en måde blive Færøsk statsborger? - det ville jo gøre det nemmere hvis man ellers kan blive Færøsk statsborger
Han kan jo ikke blive Færøsk statsborgere, da vi er danske statsborgere på Færøerne.
Men det kunne være at han kan blive dansk statsborger gennem Færøerne. Han har boet og arbejdet der i ca, 6 år. Venter nu på ny arbejds og opholdstilladelse, da han har fået ny arbejde.

Besvar