Søger råd og hjælp

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Valimont

Søger råd og hjælp

Indlæg af Valimont » 02.01.2009 18:17:51

Hej alle sammen!
Søger efter lidt råd og hjælp.
Jeg har en kæreste i Colombia, hun er 23 og fylder 24 1.nov 2009. Hun har været på visum-besøg i Danmark i 2 mdr. fra sep. til nov. 2008, som blev søgt af hendes fætter som også er colombianer og gift med en dansker.
Jeg har lært hende at kende gennem hendes fætter og skrevet sammen med hende siden feb. 2008 over internettet inden hun kom på besøg. Vi blev kærester under hendes ophold her i Danmark. Nu vil vi godt søge om visum igen her til sommer 2009.
Skal jeg stille noget bankgaranti og hvad hvis vi vælger at gifte os? Skal jeg så søge om familiesamføring når hun er her og kan hun blive i landet mens sagen bliver behandlet, selvom hun ikke er 24 endnu? Hvad skal vi gøre hvis vi gifter os her i Danmark?
Jeg er selv 32, har fast arbejde og lejlighed på ca 60 kvm.
Ved ikke om I kan bruge det til noget og om jeg formuleret mig godt nok, men håber I kan hjælpe lidt.
På forhånd tak

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 03.01.2009 13:53:06

Hej Valimont.
Da Columbia går under turistlandegruppen skal du ikke stillebankgaranti for at din kæreste kan få visum. Du skal skrive en invitation for din kæreste, som hun skal sende med i sin ansøgning til den danske ambassade. Det er en god ide at melde klart ud I er kærester. Skriv evt. i invitationen, at du vil financere kærestens rejse og ophold, og at I vil sørge for at hun får tegnet den påkrævede rejseforsikring (se kravene til forsikringen her http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... _visum.htm.
Det er også rigtig godt, hvis din kæreste i ansøgningen kan dokumentere, at hun har studie eller arbejde at vende tilbage til efter sit ophold i DK - dermed har US nemlig ingen mistanke om at hun vil tage ophold i DK og give afslag på ansøgning om visum. Men det er ikke noget krav. Hvis hun ikke kan dokumentere dette skal I selvfølgelig bare søge visum alligevel; det kan sagtens lade sig gøre.

I kan godt blive gift mens hun er her på visum, så længe det er inden for visums gyldighed. Sørg for i forvejen at kontakte vielseskontoret hos din bopælskommune for at høre, hvilke dokumenter din kæreste skal medbringe fra Columbia for at kunne blive gift i DK.
Når I er blevet gift kan I indlevere ansøgningen om FS hos US eller hos det lokale politi hvis du ikke bor i Kbh - ligeledes inden visum udløber. Hun vil så få processuelt ophold, hvilket betyder hun har ret til at blive i landet mens ansøgningen behandles. Dog må hun i denne periode ikke arbejde og kan heller ikke modtage gratis danskundervisning på sprogskolen. Så det kan for nogen være en noget lang ventetid!

Din kærestes alder taget i betragtning er det en god ide at planlægge hendes besøg mv. således at hun er minimum 23½, når I indleverer ansøgningen om FS. Herved undgår I at skulle opfylde krav om 24-års reglen. Dog skal I være opmærksomme på, at I først vil blive meddelt FS, efter hun har rundet de 24 år. Så hvis I indgiver ansøgningen lad os sige 1. juli, så vil sagsbehandlingstiden være minimum 4 måneder.

En sidste ting. Da alderforskellen mellem jer er mere end 8 år kan I risikere at US sætter jer under lup pga. proforma mistanke. Derfor gem så meget dokumentation som muligt for jeres forhold - breve, mails, billeder osv.

Håber det var svar nok. Al mulig held og lykke.

Valimont

Tak

Indlæg af Valimont » 03.01.2009 23:10:41

Hej!

Mange tak for det hurtige svar og gode råd til os.
Det er til stor hjælp. Det kan nemlig godt virke lidt uoverskueligt det hele nogle gange.
Men igen mange tak og måske vender jeg tilbage om flere råd.

Besvar