Hej alle,
Min kone og jeg har brug for lidt hjælp til at forstå reglerne omkring processuelt ophold.
Vi indleverede ansøgningen om familiesammenføring online den 09.06.2025. Min kone er i Danmark på visum, som udløber i slutningen af juli.
Vi modtog en kvittering umiddelbart efter den online ansøgning, og den tog vi med til biometri-optagelsen den 25.06.2025.
I kvitteringen står der ikke noget om processuelt ophold, og vi er lidt forvirrede over, om hun har ret til at blive i Danmark, mens ansøgningen behandles.
Vi har talt med Udlændingestyrelsen (UG), og de sagde, at de først skal vurdere, om ansøgningen er lovligt indgivet, og om den kan behandles, før vi får svar på, om hun har ret til processuelt ophold. Først derefter skulle vi modtage en mail om dette.
Vi forstår ikke helt, hvad det betyder – hvad indebærer denne “første vurdering”? Er det normalt, at man ikke får bekræftelse på processuelt ophold med det samme? Og hvad sker der, hvis hendes visum udløber, før vi får svar?
Hvis nogen har erfaring med dette eller ved, hvordan det normalt forløber, vil vi være meget taknemmelige for jeres hjælp.
På forhånd mange tak!
Spørgsmål om processuelt ophold ved online ansøgning om familiesammenføring
Re: Spørgsmål om processuelt ophold ved online ansøgning om familiesammenføring
Hvis ansøgningen er indleveret mens hun har befundet sig lovligt i danmark og i har betalt gebyr, så har hun processuelt ophold.
Det første brev du har fået er blot en kvittering for modtagelse af ansøgningen. Den nævner ikke processuelt ophold da der først tages stilling til det når en sagsbehandler har kigget på sagen. Der kan godt gå en til flere måneder før i får brev nr 2. I det brev vil der står de har startet sagsbehandlingen, den forventede behandlingstid og at personen har processuelt ophold. Man kan ikke få den bekræftelse på andre måder. Personalet i telefonen vil / må ikke sige man har processuelt ophold, fordi hvis de gør det så sagsbehandler de, og det må det ikke. Men som sagt, er ansøgningen indleveret korrekt under lovligt ophold i danmark, så har hun processuelt ophold. Også selvom hun ikke har fået det at vide endnu.
Det første brev du har fået er blot en kvittering for modtagelse af ansøgningen. Den nævner ikke processuelt ophold da der først tages stilling til det når en sagsbehandler har kigget på sagen. Der kan godt gå en til flere måneder før i får brev nr 2. I det brev vil der står de har startet sagsbehandlingen, den forventede behandlingstid og at personen har processuelt ophold. Man kan ikke få den bekræftelse på andre måder. Personalet i telefonen vil / må ikke sige man har processuelt ophold, fordi hvis de gør det så sagsbehandler de, og det må det ikke. Men som sagt, er ansøgningen indleveret korrekt under lovligt ophold i danmark, så har hun processuelt ophold. Også selvom hun ikke har fået det at vide endnu.
Re: Spørgsmål om processuelt ophold ved online ansøgning om familiesammenføring
Hej,
Mange tak skal du have.
Mange tak skal du have.