Jeg blev gift med min kæreste tilbage i oktober 2024. Det foregik i Bangkok - hun er thai.
Omtrent samtidig bliver min kone så gravid. Siden har jeg været i kontakt med min advokat og vi har forsøgt at få min kone til danmark på et besøgsvisum. Planen har så været at søge opholdstilladelse når hun er i danmark. Det skal siges at jeg har et barn fra tidligere forhold, som jeg også har forældremyndighed over på 9 år. Dette barn har sin adresse registreret hos mig.
Min kone er desværre først rejst tilbage til Thailand for ca. 1 år siden, efter at hendes visum (udstedt til frankrig) var udløbet. Så da vi nu søger om nyt visum, så har hun fået afslag fra ambassaden som har sendt sagsbehandlingen videre til udlændingestyrrelsen = mere sagsbehandlingstid, ca 6 uger. Det værste er jo risikoen for et afslag - det vil være et grimt slag i ansigtet.
Min advokat siger, at hvis vi søger om familiesammenføring nu, så vil visum ansøgningen falde væk. Sagsbehandlingstiden på familiesammenføring er ca 7 måneder. Med lidt hovedregning, skal mit barn altså fødes og leve nogle måneder i Thailand.. SÅ findes NOGET vi kan gøre for at få min kone til danmark inden for de næste 2-3 måneder (så træder rejseforbud for gravide nemlig i kraft) ?
Det bliver vel nok mægtig dyrt at skulle betale for kejsersnit (hun kan ikke føde af medicinske grunde), supportere min kone og kommende barn et halvt års tid i Thailand, hvor hun ikke kan arbejde (hun har ingen familie dernede til at passe barnet eller hende). Så må jeg arbejde noget mere. Alternativet er vel at jeg udvandre og efterlader min 9 årige i danmark ?