Hej alle sammen
Jeg spørg lige her da hele det her emne er meget forvirrende hvis du spørg mig
Min kæreste er fra filippinerne, hun bor og arbejder lige nu på Cypern og har gjort det i 6 år. Vi har været sammen i omkring 1 år, jeg har været på Cypern 3 gange og vi har lige været i filippinerne sammen i 14 dage. Vi vil gerne bo sammen her i DK, men jeg er meget forvirret over hvordan man lige gør. Vi har forsøgt at få hende her op bare på besøg, men da Cypern ikke er med i Schengen, skal hun have visum og vi har ikke en ambassade på Cypern, man skal åbenbart søge igennem den tyske og de har aldrig ledige tider. Alternativet er at søge om Schengen visum til Grækenland, men hvis jeg læser reglerne rigtigt vil det give adgang til Schengen men man skal søge i det land man vil bruge mest tid i.
Hvis vi bliver gift, hvordan rent praktisk gør vi? Skal vi gifte os på Cypern og så ansøge om sammenføringen senere? vil i anbefale at få et Schengen visum og så blive gift her og så søge om ophold?
Al erfaring vil jeg virkelig sætte pris på
Filipinsk kæreste der bor og arbejder på Cypern, vil bo sammen.
Re: Filipinsk kæreste der bor og arbejder på Cypern, vil bo sammen.
Man bør lande i det land, man har søgt visum til, men jeg har ikke hørt at der skulle være nogen regel om at man skal blive der i størstedelen af den tid, ens visum gælder. Et Schengen-visum giver adgang til hele Schengen, så ja, hun vil kunne komme til DK på et Schengen-visum udstedt af Grækenland, og I vil kunne blive gift, mens hendes visum gælder.
Tænk dog på at det tager tid (uger) at få papirarbejdet på plads og få bestilt tid til vielse, når prøvelsesattesten er i hænde, så hvis hun kan få et 90-dages visum, vil det være det sikreste.
Kig her på, hvad I skal gøre for at blive viet i DK:
https://familieretshuset.dk/proevelsese ... egteskaber
Tænk dog på at det tager tid (uger) at få papirarbejdet på plads og få bestilt tid til vielse, når prøvelsesattesten er i hænde, så hvis hun kan få et 90-dages visum, vil det være det sikreste.
Kig her på, hvad I skal gøre for at blive viet i DK:
https://familieretshuset.dk/proevelsese ... egteskaber
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG
Juniorrådgiver for ÆUG
Re: Filipinsk kæreste der bor og arbejder på Cypern, vil bo sammen.
Mange tak for svar. Får man automatisk forlænget sine 90 dages visum når man søger om sammenføring? Eller skal vi blive gift, søge om forlængelse og søge om sammenføring seperat?
Kan man forlade Danmark og komme tilbage imens man søger?
Her tænker jeg mest på at hun har et arbejde på Cypern, bopæl osv. Så det er mere om alt det skal stoppes inden hun kommer her eller om vi kan blive gift, søge om sammenføring og hun kan tage tilbage og opsige diverse ting og komme tilbage til mig.
Kan man forlade Danmark og komme tilbage imens man søger?
Her tænker jeg mest på at hun har et arbejde på Cypern, bopæl osv. Så det er mere om alt det skal stoppes inden hun kommer her eller om vi kan blive gift, søge om sammenføring og hun kan tage tilbage og opsige diverse ting og komme tilbage til mig.