EU Borger i Danmark: Danske regler gælder ikke?
EU Borger i Danmark: Danske regler gælder ikke?
Hej allesammen!
Jeg er EU borger oprindeligt fra Nederlandene, som fik permanent opholdstilladelse for cirka 20 år siden. Jeg har været gift med en dansker og har 3 (danske) børn her. Jeg blev skilt for lidt over 3 år siden.
Nu har jeg fundet mit livs nye kærlighed i Kenya, vi er smaskforelskede i hinanden og vil gerne starte et nyt liv sammen.
Er det ikke rigtigt, at jeg, som ikke-dansker, får det en del lettere med familiesammenføringen, da der hovedsagligt vil køres efter EU-regler for mig og ikke de (tossede) danske regler?
Jeg er EU borger oprindeligt fra Nederlandene, som fik permanent opholdstilladelse for cirka 20 år siden. Jeg har været gift med en dansker og har 3 (danske) børn her. Jeg blev skilt for lidt over 3 år siden.
Nu har jeg fundet mit livs nye kærlighed i Kenya, vi er smaskforelskede i hinanden og vil gerne starte et nyt liv sammen.
Er det ikke rigtigt, at jeg, som ikke-dansker, får det en del lettere med familiesammenføringen, da der hovedsagligt vil køres efter EU-regler for mig og ikke de (tossede) danske regler?
Re: EU Borger i Danmark: Danske regler gælder ikke?
Jo, så absolut. Læs vejledningen her:
https://www.nyidanmark.dk/da/Du-vil-ans ... U-reglerne
https://www.nyidanmark.dk/da/Applying/R ... EU-citizen
Jeg går ud fra, at du har mødt hende i det virkelige liv og ikke kun online.
https://www.nyidanmark.dk/da/Du-vil-ans ... U-reglerne
https://www.nyidanmark.dk/da/Applying/R ... EU-citizen
Jeg går ud fra, at du har mødt hende i det virkelige liv og ikke kun online.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG
Juniorrådgiver for ÆUG
Tak for svar! Det ser lovende ud, men hvor er det trælst at forelskede danskere skal plages så meget.
Men, ja, jeg har besøgt hende to gange i Kenya nu og vi har sammenlagt været sammen i en måneds tid. Derudover fik vi endelig godkendt hendes visum på min invitation, så hun kommer og besøger mig her til sommer.
Forstår jeg det desuden rigtigt, at hvis vi vælger at blive gift, mens hun er her (muligvis i Nederlandene, som nok er nemmere), så kan hun få lov til at blive længere end de 21 dage hendes visum varer som værende mit familiemedlem? Og hvis vi starter proceduren for ægtefællesammenføring, så kan hun blive her i hvert fald helt indtil de har taget en beslutning?
Det er sådan som jeg læser det men skal lige have det bekræftet da det lyder næsten for nemt...
Men, ja, jeg har besøgt hende to gange i Kenya nu og vi har sammenlagt været sammen i en måneds tid. Derudover fik vi endelig godkendt hendes visum på min invitation, så hun kommer og besøger mig her til sommer.
Forstår jeg det desuden rigtigt, at hvis vi vælger at blive gift, mens hun er her (muligvis i Nederlandene, som nok er nemmere), så kan hun få lov til at blive længere end de 21 dage hendes visum varer som værende mit familiemedlem? Og hvis vi starter proceduren for ægtefællesammenføring, så kan hun blive her i hvert fald helt indtil de har taget en beslutning?
Det er sådan som jeg læser det men skal lige have det bekræftet da det lyder næsten for nemt...
Ja, når I er gift og hun ansøger om dansk EU-opholdskort kan hun lovligt blive uanset om hendes visum udløber. HUSK endelig at få kvittering, som hun kan fremvise sammen med pas som bevis.
Og ja, hvis I bliver gift i Nederlandene sparer du sikkert noget oversættelse af dine papirer, men myndighederne der vil nu nok have at du som bosiddende i DK fremlægger dokumentation fra DK også, herunder en civilstandsattest. Den burde du kunne få på engelsk, og den behøver ikke apostille:
https://europa.eu/youreurope/citizens/f ... dex_da.htm
Og på samme grundlag burde du ikke behøve apostille på vielsesattesten, som du formodentlig også kan få på engelsk, så de danske myndigheder kan forstå den.
Og ja, hvis I bliver gift i Nederlandene sparer du sikkert noget oversættelse af dine papirer, men myndighederne der vil nu nok have at du som bosiddende i DK fremlægger dokumentation fra DK også, herunder en civilstandsattest. Den burde du kunne få på engelsk, og den behøver ikke apostille:
https://europa.eu/youreurope/citizens/f ... dex_da.htm
Og på samme grundlag burde du ikke behøve apostille på vielsesattesten, som du formodentlig også kan få på engelsk, så de danske myndigheder kan forstå den.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG
Juniorrådgiver for ÆUG
Hej igen! Det bliver alligevel ikke så ligetil at blive gift i Nederlandene, hvorfor jeg forsøger her i Danmark. Jeg har påbegyndt en prøveansøgning på familieretshuset og undrer mig over visse spørgsmål.
About the relationship - Part 1 Do you live together/Have you previously lived together?
How did you meet?
- The internet
- Other
How and how often have you had contact?
Where and for what periods have you lived together? (We need information on the days you have lived together, not including holidays and visits)
Vi har mødt hinanden online, og jeg har kun besøgt hende et par gange. Ville dette være et problem? Vil vi blive bedømt negativt med visse svar? Hvilke faldgruber er der?
Hun kommer i Juli og jeg bliver bekymret om vi kan nå at blive gift denne omgang...
About the relationship - Part 1 Do you live together/Have you previously lived together?
How did you meet?
- The internet
- Other
How and how often have you had contact?
Where and for what periods have you lived together? (We need information on the days you have lived together, not including holidays and visits)
Vi har mødt hinanden online, og jeg har kun besøgt hende et par gange. Ville dette være et problem? Vil vi blive bedømt negativt med visse svar? Hvilke faldgruber er der?
Hun kommer i Juli og jeg bliver bekymret om vi kan nå at blive gift denne omgang...
Begrundelsen for spørgsmålene ligger i det, Familieretshuset skriver under emnet Internationale ægteskaber:
"På grund af forbuddet mod proformaægteskaber vil vi spørge til jeres personlige forhold, fx hvor længe I har kendt hinanden, hvor I har mødt hinanden, om I har fælles børn, om I bor eller tidligere har boet sammen og lignende.
Det kan også være, at vi under behandlingen af jeres ansøgning vil kontakte jer, hvis vi har spørgsmål eller har brug for yderligere oplysninger. Vi kan også invitere jer til en samtale, hvis vi mener, at der er et behov for det."
Det er rigtig godt, at din kæreste har fået visum, for Familieretshuset kan finde på at forlange, at hun kommer til interview, før de vil udstede attesten - der er en, som har oplevet sådan et krav, nemlig at kæresten skal komme fra fjernøsten for interview, selvom parret vil giftes i kærestens hjemland, og kæresten i øvrigt ikke uden videre kan få visum til DK!
Svar ærligt og redeligt såvel i ansøgningen, som i et eventuelt interview, og der er altså IKKE noget krav om at I skal have boet sammen, før I kan få prøvelsesattest.
"På grund af forbuddet mod proformaægteskaber vil vi spørge til jeres personlige forhold, fx hvor længe I har kendt hinanden, hvor I har mødt hinanden, om I har fælles børn, om I bor eller tidligere har boet sammen og lignende.
Det kan også være, at vi under behandlingen af jeres ansøgning vil kontakte jer, hvis vi har spørgsmål eller har brug for yderligere oplysninger. Vi kan også invitere jer til en samtale, hvis vi mener, at der er et behov for det."
Det er rigtig godt, at din kæreste har fået visum, for Familieretshuset kan finde på at forlange, at hun kommer til interview, før de vil udstede attesten - der er en, som har oplevet sådan et krav, nemlig at kæresten skal komme fra fjernøsten for interview, selvom parret vil giftes i kærestens hjemland, og kæresten i øvrigt ikke uden videre kan få visum til DK!
Svar ærligt og redeligt såvel i ansøgningen, som i et eventuelt interview, og der er altså IKKE noget krav om at I skal have boet sammen, før I kan få prøvelsesattest.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG
Juniorrådgiver for ÆUG
Tak! Endnu en ting...
Vedr Kindly attach picture documentation for your relationship:
Står der forklaringen:
Vedr Kindly attach picture documentation for your relationship:
Står der forklaringen:
Jeg har uploadet alle billeder med os to sammen på, men hvad kunne ellers være nyttigt? Der er nemt nok at vedhæfte et udskrift af hele WhatsApp correspondancen, men det er lige lovligt personligt. Måske kan jeg tage nogle udpluk fra det? Er det overhovedet nødvendigt eller en god idé?Here you can attach documentation for your relationship. Fx Pictures, correspondence or other relevant documentation.
Jeg gør det bare... Fandt nogle gode udpluk...fedoras skrev: ↑27.05.2024 09:13:35Jeg har uploadet alle billeder med os to sammen på, men hvad kunne ellers være nyttigt? Der er nemt nok at vedhæfte et udskrift af hele WhatsApp correspondancen, men det er lige lovligt personligt. Måske kan jeg tage nogle udpluk fra det? Er det overhovedet nødvendigt eller en god idé?
Ellers noget der kunne være relevant?
En ting jeg ikke forstod er at vi skal underskrive den der "Erklæring efter ægteskabslovens § 11 b om kendskab til udlændingelovens regler om ægtefællesammenføring", som dækker over der (tossede) danske regler, som måske slet ikke er af relevans. Men jeg ringede med familieretshuset og de sagde at det ikke betyder noget om de regler er af betydning, bare at vi kender til dem.
Det lyder fint, og jeg tror du skal tage en dyb indånding, og få skuldrene lidt ned. Du/I har gjort, hvad I kan på forhånd, og I har jo alt på det rene, din kæreste har visum, og hvis det bliver aktuelt, kan I få opklaret evt. tvivl under et interview, hvis I bliver indkaldt til et.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG
Juniorrådgiver for ÆUG
Mange tak! Man bliver godt nok nervøse og rundtossede med alle disse regler og granskninger... Og bare fordi man er forelsket... Vi er lidt bange for at blive bedømt på at vi kun har kendt hinanden i under et år og der er en betydelig aldersforskel... Det er så træls at der skulle stilles spørgsmåltegn ved ens forhold hele tiden! Det var en kamp alene at få hende et visum...
Så når endelig vi er gift, forstår jeg at det vil åbne en masse muligheder. Det vil fx være nemmere at få hende et visum og så vil hun kunne blive op til 3 måneder ad gangen uden videre. Og allervigtigst: Når vi er gift, så vil vi kunne søge om at hun kan få permanent opholdstilladelse, mens hun er her!
Krydser fingrene!
Så når endelig vi er gift, forstår jeg at det vil åbne en masse muligheder. Det vil fx være nemmere at få hende et visum og så vil hun kunne blive op til 3 måneder ad gangen uden videre. Og allervigtigst: Når vi er gift, så vil vi kunne søge om at hun kan få permanent opholdstilladelse, mens hun er her!
Krydser fingrene!
Hvis din kæreste ellers er klar til at rykke teltpælene op, kan I søge om EU-opholdskort til hende, så snart I er blevet gift, og opholdskortet vil hun kunne bruge som visum sammen med sit pas, hvis hun skulle have brug for at rejse hjem for at ordne forskelligt, før hun flytter permanent.
Når I er blevet gift, har hun lovligt EU-ophold fra og med at hun indleverer ansøgning om opholdskort, dvs. hun kan blive længere end de dage, hendes visum gælder. Hun skal så dog helst vente med at rejse ud og tilbage, indtil hun har fået opholdskortet, for ikke at gøre tingene for indviklede.
Når I er blevet gift, har hun lovligt EU-ophold fra og med at hun indleverer ansøgning om opholdskort, dvs. hun kan blive længere end de dage, hendes visum gælder. Hun skal så dog helst vente med at rejse ud og tilbage, indtil hun har fået opholdskortet, for ikke at gøre tingene for indviklede.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG
Juniorrådgiver for ÆUG
Tak for yderligelige forklaring!
Det er nogle svære vælg vi skal tænke over.
Ja, det er lige det... Oprindeligt var det planen at hun skulle blive her for bestandigt, hvis vi når at blive gift her, for så kunne vi sætte processen for EU-opholdskortet i gang. Men hun har måske brug for lidt mere tid alligevel af forskellige grunde bl.a. familie og arbejde m.fl. Så den nye plan er at hun vender tilbage efter de 3 uger hendes visum varer. Problemet er blot at hun får en karantæneperiode på 180 dage ved tilbagekomst i Kenya inden hun kan få nyt visum for at komme til Danmark/Schengen igen, som jeg forstår det. Jeg kan selvfølgelig besøge hende igen i den mellemliggende periode, men alligevel...mhg skrev: ↑30.05.2024 12:23:39Hvis din kæreste ellers er klar til at rykke teltpælene op, kan I søge om EU-opholdskort til hende, så snart I er blevet gift, og opholdskortet vil hun kunne bruge som visum sammen med sit pas, hvis hun skulle have brug for at rejse hjem for at ordne forskelligt, før hun flytter permanent.
Det er nogle svære vælg vi skal tænke over.
Og det vil gøre det indviklet, hvis de skulle finde på at ville invitere hende til en personlig samtale eller lignende?
Uhh, tre uger, det er godt nok meget kort tid, I har sat af til at kunne blive viet! Der er vist ingen steder det kan klares på mindre end tre uger.
Men nej, hun får da ikke karantæne, hvis hun rejser hjem senest på den sidste dag i hendes 21 dages visum. HUSK HUSK HUSK at både indrejse- og udrejsedag skal tælles med i de 21 dage, uanset hvor sent man ankommer, hhv. tidligt udrejser, så tæller de som to hele dage.
Schengenvisum gives for maksimalt 90 dage indenfor en periode på 180 dage, men hvis man kun har brugt 21 dage indenfor den de 180-dages periode, kan man godt få et nyt visum på op til 69 dage. Man må bare endelig ikke overskride det første visums 21 dage, for så kan man få karantæne.
Men nej, hun får da ikke karantæne, hvis hun rejser hjem senest på den sidste dag i hendes 21 dages visum. HUSK HUSK HUSK at både indrejse- og udrejsedag skal tælles med i de 21 dage, uanset hvor sent man ankommer, hhv. tidligt udrejser, så tæller de som to hele dage.
Schengenvisum gives for maksimalt 90 dage indenfor en periode på 180 dage, men hvis man kun har brugt 21 dage indenfor den de 180-dages periode, kan man godt få et nyt visum på op til 69 dage. Man må bare endelig ikke overskride det første visums 21 dage, for så kan man få karantæne.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG
Juniorrådgiver for ÆUG
Nååå, så har jeg misforstået reglerne lidt... Så så længe hun ikke får opbrugt sine 90 dage behøver hun ikke vente 180 dage igen. Karantænen eller karenstiden gælder så kun hvis hun overskrider de 21 dage. Og ja tak! Hun lander den 30. juni om morgenen og afgangsflyet letter den 20. juli om formiddagen. Det vil lige akkurat passe, dog ved jeg ikke om vi skal være bekymret for evt forsinkelser. Måske skulle vi rykke afgangen med én dag tilbage for en sikkerheds skyld? Hun flyver via Amsterdam... Hendes fly lander i Nairobi samme dag kl 21:00.mhg skrev: ↑31.05.2024 06:59:41Men nej, hun får da ikke karantæne, hvis hun rejser hjem senest på den sidste dag i hendes 21 dages visum. HUSK HUSK HUSK at både indrejse- og udrejsedag skal tælles med i de 21 dage, uanset hvor sent man ankommer, hhv. tidligt udrejser, så tæller de som to hele dage.
Er det fordi hun skal møde op personligt for at sætte gang i processen? Kan jeg ikke booke en tid til vielsen på forhånd, så snart vi ville få godkendelsen fra familieretshuset?
Og, ja, 3 uger er godt nok korte. Det var betinget af, at hun kunne få fri fra sit arbejde, som allesammen skulle dokumenteres. Vi har klart indtryk af, at hvis ikke hun havde et arbejde at vende tilbage til efter opholdet, så vil det gøre det sværere at få visum godkendt, da det ville se suspekt ud og blive negativt vurderet. Den første gang vi søgte visum var på 3 måneder, fordi kontrakten af hendes tidligere job var ved at udløbe alligevel. Men det visum blev afvist bl.a. pga at "vi ikke har været længe nok sammen" (en uge på det tidspunkt).
Det er godt nok et puslespil hver gang og man er meget afhængig af, hvordan en person i den anden ende vurderer alting...
Senest rettet af fedoras 31.05.2024 12:26:56, rettet i alt 1 gang.