Dispensation fra kravet om ikke at have modtaget offentlige ydelser inden for 3 år

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Dansker1001
Indlæg: 8
Tilmeldt: 03.08.2017 13:12:41

Dispensation fra kravet om ikke at have modtaget offentlige ydelser inden for 3 år

Indlæg af Dansker1001 » 16.11.2023 04:02:18

Hej allesammen, jeg søger nogle erfaringer eller råd i en lidt kompleks situation.

Jeg overvejer at indgå ægteskab med en yngre kvinde fra Philippinerne, og er interesseret i at forstå alle aspekter af familiesammenføring i Danmark.
Jeg var på kontanthjælp nogle år indtil for to år siden, men siden da er jeg overgået til seniorpension + får udbetalt privat arbejdsmarkedspension oveni, og jeg er nu fuldstændig selvforsørgende - Jeg forventer således ikke at skulle bruge offentlige ydelser resten af mit liv.

Jeg spekulerer primært på, om dette vil påvirke myndighedernes overvejelser omkring selvforsørgelseskravet under udlændingeloven §9, stk. 1, nr. 1, jf. § 9, stk. 5. Hvis man har været på kontanthjælp inden for de seneste 3 år, kan det være vanskeligt at opfylde kravet om selvforsørgelse. Imidlertid kan der være særlige omstændigheder, der gør, at man kan få dispensation fra kravet.

Er der nogen her, som har været i en lignende situation eller har en god forståelse af lovgivningen omkring dette? Enhver indsigt, erfaringer, eller anbefalinger ville være meget værdsat.

mhg
Indlæg: 306
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Dispensation fra kravet om ikke at have modtaget offentlige ydelser inden for 3 år

Indlæg af mhg » 22.11.2023 10:41:07

Du kan her læse nogle afgørelser om dispensation. Da du ikke fortæller noget om, hvorfor du var på kontanthjælp, er det jo svært at vurdere om du kan få dispensation, men du kan selv se, om nogen af de omtalte begrundelser for dispensation passer på dig:

https://www.udln.dk/da/Praksis/Aegtefae ... lseskravet
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar