Udrejse før processuelt ophold

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
firkant9
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29.09.2023 20:03:27

Udrejse før processuelt ophold

Indlæg af firkant9 » 29.09.2023 21:06:26

Hej, jeg håber nogen ved noget om dette, selvom det er meget specifikt.

Min kone (fra Japan) og jeg har indsendt en ansøgning om familiesammenføring her i slutningen af september. Vi er lige nu begge i Danmark, og bor sammen i min lejlighed.
Hendes turistvisum udløber om få dage, og hun har købt flybillet til at rejse tilbage.
Vores problem er, at vi ikke ser nogen måde hun hurtigt får tilladelse til at komme tilbage til Danmark. Hun vil optimalt gerne tilbage efter en måned.
Hun forsøgte at ansøge om tilbagerejsetilladelse, men fik besked om, at hun først kan gøre det efter de har givet besked om, at de begynder at kigge på sagen.
Og jeg kan læse mig frem til, at det kan tage mindst en måned før vi får besked omkring ansøgningen.

1. Kan man virkelig ansøge om tilbagerejsetilladelse mens hun befinder sig i udlandet?
2. Har hun stadig ret til processuelt ophold, når hun kommer tilbage til Danmark, efter ansøgningen bliver behandlet?
3. Hvad er den hurtigste måde hun kan få lov til at opholde sig i Danmark igen?
4. Kan hun stadig rejse tilbage på turistvisum efter 90 dage?

Tak for hjælpen

Kenneth-N
Indlæg: 22
Tilmeldt: 30.10.2022 20:25:14

Re: Udrejse før processuelt ophold

Indlæg af Kenneth-N » 30.09.2023 07:03:06

Hej begge to,

Jeg er ikke så kvalificeret til at svare, som alle de dygtige frivillige vi har herinde, men jeg kan svare ud fra de erfaringer min kone og jeg har :-)

Vi søgte familiesammenføring i april i år, og vores store hovedpine var om min kone kunne blive her, mens sagen blev behandlet. Jeg ringede flere gange og snakkede med US flere gange om det, og svaret kort er, ja. "Problemet" er, at det brev (kvittering på at de har modtaget sagen, og de vil behandle den) hvori der står sort på hvidt, at din kone HAR processuelt ophold imens de behandler din sag, det kan godt være 1-2 måneder undervejs. Det var vores, så vi var usikre, da vi ikke havde det på skrift. Men det er altså rigtigt nok. Når man har søgt om FS imens ens partner befinder sig lovligt i DK, og der er søgt fra DK, så har man processuelt ophold fra den dag man har indsendt ansøgningen.

Dvs i har ikke brug for at tænke på alle jeres spørgsmål om at skulle rejse ud og så tilbage til DK :-)

Dog skal i være opmærksomme på, at når din kone er her på processuelt ophold, så er hun her stadig "som turist". Forstået på den måde at hun har de samme rettigheder, altså hun må ikke arbejde, hverken frivilligt eller lønnet, hun må ikke studere og hun har kun ret til lægehjælp i nødstilfælde.
Så en god ide er at tegne/forlænge en eventuelt rejseforsikring.

Læs eventuelt mere her: https://nyidanmark.dk/da/Ord-og-begrebe ... elt-ophold

Jeg håber det var svar på jeres spørgsmål, ellers er der andre herinde der ved meget mere om emnet :-D

Held og lykke til jer begge :-)

Mvh Kenneth

firkant9
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29.09.2023 20:03:27

Re: Udrejse før processuelt ophold

Indlæg af firkant9 » 30.09.2023 13:43:43

Hej Kenneth,

Tak for svaret, og dine erfaringer!
Dvs i har ikke brug for at tænke på alle jeres spørgsmål om at skulle rejse ud og så tilbage til DK :-)
Hun skal til sin vens bryllup i Japan i den kommende måned, så rejsen var allerede planlagt. Men nu tvivler jeg på, at det er en god idé at tage af sted.

Vi har, for nogle dage siden, sendt en masse spørgsmål til udlændingestyrelsen, men har ikke fået noget svar endnu.

Min kone forestiller sig også, at fordi vi har startet processen om at få et visa, kan hun ikke længere rejse til Danmark på turistvisum efter de normale 90 dage (jeg håber du kan bekræfte, at det ikke er sandt).

Kenneth-N
Indlæg: 22
Tilmeldt: 30.10.2022 20:25:14

Re: Udrejse før processuelt ophold

Indlæg af Kenneth-N » 30.09.2023 16:46:49

firkant9 skrev:
30.09.2023 13:43:43
Hej Kenneth,

Tak for svaret, og dine erfaringer!
Dvs i har ikke brug for at tænke på alle jeres spørgsmål om at skulle rejse ud og så tilbage til DK :-)
Hun skal til sin vens bryllup i Japan i den kommende måned, så rejsen var allerede planlagt. Men nu tvivler jeg på, at det er en god idé at tage af sted.

Vi har, for nogle dage siden, sendt en masse spørgsmål til udlændingestyrelsen, men har ikke fået noget svar endnu.

Min kone forestiller sig også, at fordi vi har startet processen om at få et visa, kan hun ikke længere rejse til Danmark på turistvisum efter de normale 90 dage (jeg håber du kan bekræfte, at det ikke er sandt).
Jeg er ikke sikker, men jeg tror at hvis hun rejser hjem nu, og har haft 90 visa dage her, så skal hun vente yderligere 90 dage før hun kan komme ind i DK igen. Jeg ville foreslå at vente med at tage hjem, og så blive her nu på processuelt ophold.
Hun har også muligheden for at søge om en tilbagerejsetilladelse, mens hun opholder sig i Danmark på processuelt ophold, og der kan jeg ikke forstå de har sagt hun ikke kan søge det, før de har påbegyndt sagen, men vi har desværre ikke egne erfaringer med det..
Nedenstående er sakset fra linket tidligere:

Hvis du rejser ud af Danmark
Hvis du har processuelt ophold, og rejser ud af Danmark, bortfalder dit processuelle ophold. Din ansøgning bortfalder dog ikke, og den bliver derfor fortsat behandlet. Det er derfor vigtigt, at du orienterer os om, hvor du opholder dig, eller hvortil afgørelsen skal sendes.

Du har fortsat processuelt ophold i Danmark, hvis du er meddelt visum eller er visumfri og rejser ud af Danmark og er tilbage igen, inden dit visumophold udløber.

Hvis dit visum eller din visumfrie periode er udløbet og du har behov for at rejse ud af Danmark og tilbage igen, inden din sag bliver afgjort, kan du ansøge om en tilbagerejsetilladelse.


Men har i prøvet at ringe til udlændingestyrelsen? Vi har kun gode erfaringer med at tale med dem i telefonen. Så længe man er rolig og høflig, så tror jeg de er ret flinke og hjælpsomme :D

gambler
Indlæg: 423
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Udrejse før processuelt ophold

Indlæg af gambler » 30.09.2023 19:17:36

@firkant

nej du kan ikke få tilbagerejse tilladelse (som er det samme son et schengen visum, blot udstedet i dk) i udlandet
den for man på et af de 4 udl. borgerservice, og ja det kræver kvitteringsbrev

systemet tager ikke højde for at man lige er kommet, og så straks skal rejse igen, så kunne man jo ligesågodt have søgt fra hjemlandet

har man først en ansøgning kørende, så for man ej heller udstedt et alm. schengen visum

god ide at undlade at rejse ud, medmindre i for et andet og skriftligt svar fra udl.styrelsen, telefonisk svar skal man holde sig fra
man kan få svar på alt i øst og vest og i alle retninger, det ikke samme kompetence som svarer dig på tlf som på mail, og sidst
men ikke mindst ; hvad hvis du har fået et forkert svar, hvordan vil du bevise det og senere bruge i evt. klage, det kan man derimod
på skriftlige svar

firkant9
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29.09.2023 20:03:27

Re: Udrejse før processuelt ophold

Indlæg af firkant9 » 06.10.2023 15:49:35

Kenneth-N skrev:
30.09.2023 16:46:49
Men har i prøvet at ringe til udlændingestyrelsen? Vi har kun gode erfaringer med at tale med dem i telefonen. Så længe man er rolig og høflig, så tror jeg de er ret flinke og hjælpsomme :D
Nu har jeg snakket med Udlændingestyrelsen. Jeg fik at vide, at hun må indrejse i Danmark igen på turistvisum efter 90 dage, og at vi skal ansøge om processuelt ophold, straks når hun er tilbage i Danmark.
Jeg fik at vide, at man ikke kan ansøge om tilbagerejsetilladelse fra Japan.
Og jeg afventer stadig det skriftlige svar, men jeg regner med at det kommer til at stemme overens med det telefoniske svar.
Så nu må vi bare vente nogle måneder...

Besvar