Familiesammenføring/hvilke regler

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
obr
Indlæg: 7
Tilmeldt: 10.06.2023 16:07:23

Familiesammenføring/hvilke regler

Indlæg af obr » 17.06.2023 11:28:57

Hej allesammen
Jeg er nyt medlem her i ÆUG forum. Jeg har nogle spørgsmål angående familiesammenføring og hvordan proceduren bør forløbe og der har åbenbart været en EU-dom siden sidst jeg kiggede ind i det, det var lige før corona og nedlukning. Jeg ridser op i korte træk.
1. Min kone og jeg har været gift i snart 12 år. Jeg er dansker og hun er indonesisk.
2. Vi har i gennem årene boet i Indonesien, hun har været i Danmark en enkelt gang, men ellers haft passet sit job som rejseleder og jeg har rejst imellem Danmark-Indonesien
3. I 2019 får vi vores søn og i 2021 får han sit første Danske pas der igen blev fornyet i starten af 2023
4. I 2020 kort før vi har planlagt afrejse til Danmark (familiesammenføring) lukker det hele ned og flybilletter bliver aflyst en efter en. Vi slår koldt vand i blodet og beslutter os for at vente på bedre tider
5. 2022 jeg tager afsted til Danmark som fortrop, ressourcerne er ved at slippe op og min mor er blevet alvorligt syg. Jeg begynder at arbejde.
6. For 1 uge siden ankommer min kone og søn til Danmark/ min kone har et 90 dages turistvisum og vi planlægger ansøge familiesammenføring og få sat processen igang hurtigt muligt.
7. Vi har eget hus og jeg er i arbejde
8. I den kommende uge skal vi en tur til Borgerservice og have vores søn registreret

Input og erfaringer til opstart af processen så det bliver gjort korrekt fra begyndelsen vil være fantastisk, har læst og hørt enormt meget forskelligt uden rigtig at finde den røde tråd i forløbet og er nået til et sted hvor rådgivning er blevet presserende nødvendig!

gambler
Indlæg: 423
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Familiesammenføring/hvilke regler

Indlæg af gambler » 17.06.2023 14:58:30

det skulle jo være nemt, fordi der kommet ny § om forældre til et barn der dansk statsborger :

https://nyidanmark.dk/da/Du-vil-ans%C3% ... anyouapply

obr
Indlæg: 7
Tilmeldt: 10.06.2023 16:07:23

Re: Familiesammenføring/hvilke regler

Indlæg af obr » 18.06.2023 12:53:47

Ja det ser unægteligt meget nemmere ud
End sidste gang jeg kiggede ind i det og tænkte at det må være gale menneskers værk. Tak

obr
Indlæg: 7
Tilmeldt: 10.06.2023 16:07:23

Re: Familiesammenføring/hvilke regler

Indlæg af obr » 20.06.2023 22:22:32

I dag var vores lille familie en tur forbi borgerservice og vores søn blev tilmeldt folkeregisteret, jeg spurgte sagsbehandleren om jeg nu kunne søge om cpr nummer og bevis for at han er dansk statsborger. Både statsborgerbevis og CPR skal bruges som dokumentation i min kones AO1 ansøgning, Sagsbehandleren sagde blot de ville ringe hvis der skulle opstå nogle problemer, så her er jeg lidt blank igen, er der nogle derude der har været turen igennem og erindrer hvordan og hvorledes processen var/er ? idet jeg ikke forestiller mig det kører automatisk igennem som sagsbehandleren gav indtryk af

Edit

OK det gik hurtigt igennem, han har nu et cpr nummer !

obr
Indlæg: 7
Tilmeldt: 10.06.2023 16:07:23

Re: Familiesammenføring/hvilke regler

Indlæg af obr » 22.06.2023 15:14:50

Har downloaded filen til indfødsretsbevis der endvidere skal bruges til min kones ansøgning
De skriver på hjemmesiden svartid til værende 3-4 måneder, min kones visum udløber om 10 uger så jeg tænker/håber der kan søges om forlængelse
yderligere 90 dage indtil dette bevis kan vedlægges hendes ansøgning ?

Selve ansøgningen til indfødsretsbeviset er mig noget forvirrende, er der nogle derude der har været igennem det
eller kan linke til yderligere information

gambler
Indlæg: 423
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Familiesammenføring/hvilke regler

Indlæg af gambler » 23.06.2023 11:07:07

du/i kan ikke forlænge visum, men har i søgt FS så får hun procedult ophold i samme øjeblik i har et sags nummer
og det uanset hvor lang tid det tager

ps : husk at det kun er servicemål de oplyser, kan gå hurtigere/langsommere

obr
Indlæg: 7
Tilmeldt: 10.06.2023 16:07:23

Re: Familiesammenføring/hvilke regler

Indlæg af obr » 10.07.2023 15:36:58

Nogen i forummet der har erfaring med hvor lang tid der går før man modtager kvittering af ansøgning fra Udlændingestyrelsen. I det her tilfælde er det en printet version/lagt i postkassen i Næstved

Kenneth-N
Indlæg: 22
Tilmeldt: 30.10.2022 20:25:14

Re: Familiesammenføring/hvilke regler

Indlæg af Kenneth-N » 11.07.2023 16:12:18

obr skrev:
10.07.2023 15:36:58
Nogen i forummet der har erfaring med hvor lang tid der går før man modtager kvittering af ansøgning fra Udlændingestyrelsen. I det her tilfælde er det en printet version/lagt i postkassen i Næstved
Min kone og jeg søgte om familiesammenførring den 24. april, og har dags dato stadig ikke modtaget en "officiel" email, der bekræfter at de har modtaget ansøgningen og at de behandler den OG at hun har processuelt ophold. Vi har kun fået et autosvar da vi sendte ansøgningen elektronisk.
Vi har til gengæld fået bekræftet flere gange per telefon at hun har processuelt ophold. Og i dag har vi selv opdaget at status på vores sag nu er ændret fra "modtaget" til "under behandling". Men stadig ingen email...
Så vi venter stadig...

obr
Indlæg: 7
Tilmeldt: 10.06.2023 16:07:23

Re: Familiesammenføring/hvilke regler

Indlæg af obr » 18.07.2023 09:49:27

Hej og tak for svar !
Vi fik igår kvittering sendt digitalt og de vil nu vurdere om sagen kan behandles.
Skal vi foretage os noget yderligere turistvisum etc. nu hvor jeg formoder hun er her på processuelt ophold ?

gambler
Indlæg: 423
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Familiesammenføring/hvilke regler

Indlæg af gambler » 18.07.2023 10:36:56

nej intet foretage sig, sagen går sin gang - og din kvittering er gældende for procedult ophold (dog kan i ikke bruge den til rejser ud af dk)

Kenneth-N
Indlæg: 22
Tilmeldt: 30.10.2022 20:25:14

Re: Familiesammenføring/hvilke regler

Indlæg af Kenneth-N » 18.07.2023 17:03:10

Kenneth-N skrev:
11.07.2023 16:12:18
obr skrev:
10.07.2023 15:36:58
Nogen i forummet der har erfaring med hvor lang tid der går før man modtager kvittering af ansøgning fra Udlændingestyrelsen. I det her tilfælde er det en printet version/lagt i postkassen i Næstved
Min kone og jeg søgte om familiesammenførring den 24. april, og har dags dato stadig ikke modtaget en "officiel" email, der bekræfter at de har modtaget ansøgningen og at de behandler den OG at hun har processuelt ophold. Vi har kun fået et autosvar da vi sendte ansøgningen elektronisk.
Vi har til gengæld fået bekræftet flere gange per telefon at hun har processuelt ophold. Og i dag har vi selv opdaget at status på vores sag nu er ændret fra "modtaget" til "under behandling". Men stadig ingen email...
Så vi venter stadig...
Sjovt nok fik vi dagen efter jeg skrev dette, besked/kvittering på at de havde modtaget vores ansøgning, og at de nu ville behandle vores sag. Og at min kone har processuelt ophold imens, etc.. Mailen vi har ventet på i 2½ måned.
I dag, fik jeg så besked om at jeg skal stille bankgaranti, dvs vores sag er godkendt og vi nu er i den sidste del af ansøgningsprocessen. Det lader til at de ligesom "springer" en del over, og så lige pludselig er man næsten i mål.

Jeg håber det bedste for jeres sag!

obr
Indlæg: 7
Tilmeldt: 10.06.2023 16:07:23

Re: Familiesammenføring/hvilke regler

Indlæg af obr » 19.08.2023 10:30:33

Tak allesammen!
Har et spørgsmål angående overskridelse af frist for Biometri.
Vi fik 14 juli en kvittering for ansøgning hvor sagen venter på egentlig godkendelse. Min kone har først tid til biometri den 23 august, kan/vil dette få indflydelse på sagsbehandlingen at tidsfrist er udløbet ?
Jeg har lige skrevet til Siri at tid er bestilt !

Besvar