Timing i forhold til Familiesammenføring

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
JesperA
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23.01.2023 09:31:21

Timing i forhold til Familiesammenføring

Indlæg af JesperA » 09.03.2023 12:40:41

Hej ÆUG

Min kæreste (der er filipinsk au pair) og jeg har netop modtaget prøvelsesattest fra Familieretshuset, og vi planlægger derfor at gifte os indenfor de næste 4 måneder. Så langt så godt..

Nu melder sig en masse spørgsmål :lol:

Eksempelvis:
Hvornår efter vielsen skal vi søge familiesammenføring? Da hendes opholdstilladelse jo er betinget af, at hun er au pair, og man som au pair skal være ugift, bortfalder opholdstilladelsen så det sekund vi gifter os? Hun vil også gerne opfylde sin kontrakt med sin værtsfamilie, og hun er derfor ikke interreseret i, at hun ikke må arbejde, som jo er en konsekvens, når vi ansøger om familiesammenføring.
Skal ansøgningen afleveres fysisk eller digitalt Når man ser på nyidanmark ser det ud som om, at man kan sende den digitalt med MitID underskrift, men skal man samtidig møde op på Udelændingestyrelsens Borgerservice?

Kravene ifm. familiesammenføringen bør være let nok at opfylde, da jeg har 2 særbør, som har bopæl hos mig - det er mere processen, jeg er usikker på.

Mvh
Jesper

mhg
Indlæg: 275
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Timing i forhold til Familiesammenføring

Indlæg af mhg » 11.03.2023 11:18:31

I princippet bortfalder hendes aupair-baserede opholdsret når hun skriver under på vielsesattesten, men først skal vielsen indberettes, og der vil være nogen dages, evt. ugers procestid. For at være helt sikker på ikke at komme i konflikt med regler, herunder at påføre værtsfamilien problemer, bør hun dog ophøre med arbejdet hos dem straks efter vielsen.

Din ægtefælle skal ikke nødvendigvis aflevere ansøgningen personligt, MEN under alle omstændigheder have optaget biometri i forbindelse med ansøgningsprocessen, og det kan evt. gøres når hun afleverer sin ansøgning:

"Hvis du indgiver din ansøgning ved at møde personligt op ... i Borgerservice hos Udlændingestyrelsen eller i en af Styrelsen for International Rekruttering og Integrations (SIRI) afdelinger, skal du ved samme lejlighed have optaget biometri (ansigtsfoto og fingeraftryk) og afgive din underskrift. Hvis du ikke vil afgive ansigtsfoto og fingeraftryk i forbindelse med indgivelsen af ansøgningen, vil ansøgningen blive afvist af Udlændingestyrelsen eller Styrelsen for International Rekruttering og Integration, dvs. den vil ikke blive behandlet."
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar