Hvad er en anfordringsgaranti præcist?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
rahbek23
Indlæg: 3
Tilmeldt: 02.03.2023 10:38:04

Hvad er en anfordringsgaranti præcist?

Indlæg af rahbek23 » 02.03.2023 10:58:21

Hej,

Jeg føler lidt at jeg tager crazy pills. Jeg havde forstået en anfordringsgaranti som om at jeg betaler banken et eller andet beløb per periode imod at de garanterer over for staten at den kan få sine penge, hvis det er. Rimeligt simpelt.

Min bank fortæller mig at nej, jeg skal indsætte 75.000 på en deponeringskonto og så garanterer de beløbet, det er en anfordringsgaranti. Det er i skrivende stund også lidt uklart om de mener at de så garanterer alle ~110.000 eller hun bare (igen!) har glemt hvilket beløb jeg faktisk efterspørger, mod at jeg stiller 75000 i garanti for dem. Uagtet hvor mange tusind jeg selv skal indebetale synes jeg dog ikke helt jeg ser fidusen mod at bare få lavet en deponeringskonto uden deres "garanti".

Så er jeg bare helt galt på den eller er min bank"rådgiver"?

Jeg håber nogen kan skære det helt ud i pap for mig hvad en anfordringsgaranti faktisk er.

Mvh
Rahbek

gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Hvad er en anfordringsgaranti præcist?

Indlæg af gambler » 02.03.2023 14:02:07

man kan stille garanti på 2 måder

a) du deponerer hele beløbet i form af indestående fra en anden af dine konti, og du kan så ikke hæve eller disponere beløbet
før den er udløbet (eller selvf. hvis den bliver frigivet, eller reduceret - dog skal det følge de regler og § der nu engang er)

b) man aftaler med banken at ''de'' garanterer beløbet, og så betaler man en aftalt ydelse pr måned eller år

derudover skal der udfyldes et formular hvor dels banken, samt evt. vidner bekræfter, som så sendes til godkendelse til kommunen,
som så giver udl. styrelsen besked om at økonomisk sikkerhed er stillet og godkendt

se evt på https://nyidanmark.dk/da/Du-vil-ans%C3% ... -i-Danmark

En anfordringsgaranti er en garanti, som dit pengeinstitut stiller overfor kommunalbestyrelsen i bopælskommunen. Hvis kommunen har haft udgifter til fx kontanthjælp til ansøgeren, vil kommunen kræve udgifterne dækket af garantien.

En deponeringskonto er en konto i et pengeinstitut, som du indsætter beløbet på, og som kommunalbestyrelsen i bopælskommunen har pant i. Det betyder, at det kun er kommunen, som har adgang til kontoen. Hvis kommunen har haft udgifter til fx kontanthjælp til ansøgeren, vil kommunen kræve udgifterne dækket af beløbet på deponeringskontoen.

Du skal først stille sikkerheden, når Udlændingestyrelsen anmoder det.

rahbek23
Indlæg: 3
Tilmeldt: 02.03.2023 10:38:04

Re: Hvad er en anfordringsgaranti præcist?

Indlæg af rahbek23 » 02.03.2023 16:00:26

Mange tak for dit svar!

Det er præcis sådan jeg også havde forstået det, men jeg har nu på tredje samtale ikke kunne overbevise min bankrådgiver om at jeg efterspørger b, som jeg netop har læst i på nyidanmark.dk at det kaldes (i det du citerer). Ikke han hun siger de ikke tilbyder det (det er jo som det er), men hun forstår simpelthen ikke hvad jeg efterspørger og jeg troede næsten at jeg må have misforstået noget efter de tre samtaler.

Mvh
Rahbek

rahbek23
Indlæg: 3
Tilmeldt: 02.03.2023 10:38:04

Re: Hvad er en anfordringsgaranti præcist?

Indlæg af rahbek23 » 03.03.2023 10:16:07

Er der forøvrigt andre der kan anbefale en bank til dette formål?

kurthansen
Indlæg: 19
Tilmeldt: 26.05.2012 06:04:34

Re: Hvad er en anfordringsgaranti præcist?

Indlæg af kurthansen » 03.03.2023 14:37:03

Hvis banken skal stille garantien, uden du har deponeret et tilsvarende beløb hos banken, svarer det fra bankens synspunkt til at "låne" dig pengene og banken vil i den forbindelse lave en almindelig kreditvurdering af dig.

Det er nemmeste hvis du bruger den bank du normalt bruger, det er nok svært at find en bank der vil stille garanti, med eller uden deponering, hvis du ikke har andet hos dem.

Besvar