Arbejdsløs i fleksjob og familiesammenføring

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Fleksjobber
Indlæg: 11
Tilmeldt: 28.02.2023 21:18:28

Arbejdsløs i fleksjob og familiesammenføring

Indlæg af Fleksjobber » 28.02.2023 21:30:46

Fik tilkendt fleksjob for nogle år siden. Blev så syg i nogle måneder og fik det som sikkert hedder ledighedsydelse. Får desuden hver måned erstatning for tab af arbejdsevne. Regner med snart at få et nyt fleksjob igen. Vil det være et problem at få en evt. udenlandsk hustru til danmark (er pt. Ikke gift)? På forhånd tak for alle svar 🙂

tomsr
Indlæg: 11
Tilmeldt: 20.03.2020 08:35:12

Re: Arbejdsløs i fleksjob og familiesammenføring

Indlæg af tomsr » 30.03.2023 17:20:00

Når du søger familiesammenføring, er et af kravene at du har haft sammenlagt 5 års arbejde, bedst dokumenteret med lønsedler.
Det er derimod ikke et krav at du har arbejde nu, vist ej heller at du overhovedet har haft arbejde de seneste x antal år.

NB! bemærk at dette krav dog er et af de "valgfrie" krav. Der er et system hvor man skal opfylde 4 ud af 6 krav.

Fleksjobber
Indlæg: 11
Tilmeldt: 28.02.2023 21:18:28

Re: Arbejdsløs i fleksjob og familiesammenføring

Indlæg af Fleksjobber » 18.04.2023 10:54:30

Hej tomsr og andre. Tak for svar. Som jeg kan forstå det så falder det hele sammen, hvis man i perioden (de sidste 3 år) hvor man har været fleksjobberretiget har fået ledighedsydelse (hvilket man typisk får når man er ledig og søger fleksjob). Ved du/andre om dette er korrekt?

tomsr
Indlæg: 11
Tilmeldt: 20.03.2020 08:35:12

Re: Arbejdsløs i fleksjob og familiesammenføring

Indlæg af tomsr » 19.04.2023 09:45:08

Nej, ledighedsydelse som fleksjobber er netop ikke anset som "social ydelse".
Jeg har selv været på ledighedsydelse inden for de seneste år og det var ingen hindring.

Fleksjobber
Indlæg: 11
Tilmeldt: 28.02.2023 21:18:28

Re: Arbejdsløs i fleksjob og familiesammenføring

Indlæg af Fleksjobber » 19.04.2023 21:11:22

Tak for svar, tomsr. Jeg har fået følgende skriv fra US: "Det er ikke muligt på forhånd at få en bindende tilkendegivelse af (mig: det bad jeg heller ikke om), om du er fritaget for kravene i en sag om familiesammenføring, da det ved hver ansøgning er en samlet og konkret vurdering af de omstændigheder, der oplyses. Som generel vejledning kan det oplyses, at fleksjob kan indgå som opfyldelse af beskæftigelseskravet, hvis der har været 5 års fuldtidsbeskæftigelse tidligere, og hvis man ikke har modtaget ydelser efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven inden for de seneste 3 år. Som generel vejledning kan det yderligere oplyses, at det kan få en betydning, hvis man som herboende har mindreårige hjemmeboende børn eller hvis man har del i forældremyndigheden over et mindreårigt barn, som man har samvær med." Og når jeg ringer til kommunen siger de at ledighedsydelse som fleksjobberettiget HØRER under "aktiv socialpolitik", skulle vist hører under noget kapitel 7. Hvis man læser om beslægtet emne her: https://uim.dk/arbejdsomraader/statsbor ... soergelse/, står der "Det betyder også, at man i de seneste 5 år ikke må have modtaget hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven i en periode på sammenlagt mere end 4 måneder. De ydelser, som man ikke må have modtaget i de omtalte perioder, er bl.a. kontanthjælp, uddannelseshjælp, revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse, ledighedsydelse og integrationsydelse. Man må dog godt have modtaget hjælp i form af enkeltstående ydelser af mindre beløbsmæssig størrelse, der ikke er direkte relateret til forsørgelse, eller ydelser, der må sidestilles med eller træder i stedet for løn eller pension.". Jeg synes forvirringen er total :-/

Fleksjobber
Indlæg: 11
Tilmeldt: 28.02.2023 21:18:28

Re: Arbejdsløs i fleksjob og familiesammenføring

Indlæg af Fleksjobber » 19.04.2023 21:15:28

Det må være det her, de henviste til: https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2022/9267 "Retten til ledighedsydelse fremgår af kapitel 7 i lov om aktiv socialpolitik." Og her er så Aktivloven kapitel 7 - lov om aktiv socialpolitik: https://www.elov.dk/aktivloven/kapitel/7/ Jeg synes desværre det lader til at være umuligt. :-/

tomsr
Indlæg: 11
Tilmeldt: 20.03.2020 08:35:12

Re: Arbejdsløs i fleksjob og familiesammenføring

Indlæg af tomsr » 20.04.2023 09:34:47

Jeg huskede at jeg havde fundet på Nyidanmarks side at ledighedsydelse ikke er en hindring.

Men det der præcist står er at ledighedsydelse ikke er en hindring hvis man er visiteret til fleksjob først. Nu er jeg lidt i tvivl om de hermed bare mener at man er fleksjob-berettiget, eller om man skal have haft en ansættelse som fleksjobber først.
I min verden betyder "visiteret" blot at man er godkendt til at kunne være fleksjobber.

Læs selv, nederst på denne side:
https://www.nyidanmark.dk/da/Ord-og-beg ... t-ophold)/

Fleksjobber
Indlæg: 11
Tilmeldt: 28.02.2023 21:18:28

Re: Arbejdsløs i fleksjob og familiesammenføring

Indlæg af Fleksjobber » 20.04.2023 17:14:32

Hej tomsr

Tak for diskussion :-). Ja, jeg har fundet nøjagtig det samme om fleksjob på deres side, som du har. Og i forgårs skrev jeg tilbage på deres svar og skrev at jeg ikke synes det harmonerer med hvad der står på deres hjemmeside (som de selv henviser til flere gange). Jeg sidder lidt og tænker på om der måske er sket noget ny lovgivning indenfor de sidste par år. For jeg kan også huske tidligere at have tænkt det som du skriver med at det ikke er en social ydelse, men nu snakker man i stedet for om lov om aktiv socialpolitik. Og så kan det fx være at de bare ikke har fået opdateret deres hjemmeside. Hvis det er sådan, kan det være farligt at kommuner direkte anbefaler fleksjobbere til ikke længere at betale til A-kasse, for kunne man i stedet for få dagpenge, havde man ikke problemet. Med andre ord bliver fleksjobbere sat unfair situation i forhold til normalt lønnede, hvis lovgivningen er sådan (nu).

jonas_dude13
Indlæg: 1
Tilmeldt: 13.11.2023 12:04:07

Re: Arbejdsløs i fleksjob og familiesammenføring

Indlæg af jonas_dude13 » 13.11.2023 12:17:52

Ved ikke om tråden stadig er aktiv.

Jeg har samme spørgsmål, jeg er visiteret til fleksjob og modtager ledighedsyddelse. Jeg er 22 år gammel, og har indtil videre ikke været ansat i et fleksjob endnu. Hvis jeg nu havde forelsket mig i en udenlandsk kvinde udenfor EU, ville jeg så kunne få ægtefællesammenføring med hende (efter jeg er blevet 24 minimum selvfølgelig, da dette står til at være et af kravene)

Eller er det et nødvendigt krav at man har været ansat i et fleksjob i minimum 5 år før man er berettiget til familiesammenføring?

Besvar