Er der en rigtig måde at ansøge om familiesammenføring på ?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Noehardt
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16.01.2023 19:21:57

Er der en rigtig måde at ansøge om familiesammenføring på ?

Indlæg af Noehardt » 27.02.2023 13:34:15

Hej ÆUG

Jeg drømmer om at blive familiesammenført i Danmark med min kone.
Jeg skriver for at spørge efter jeres råd og vejledning til den bedste måde at få dette til at lykkes.

Jeg beklager, hvis der allerede er svaret på dette i flere tråde. Jeg har henvendt mig et par steder og fået lidt forskellige svar og er derfor en smule nervøs for ikke at gøre det helt rigtigt.

Vores oplysninger er følgende:

Min kone er fra Iran og jeg er fra Danmark.

Vi har været sammen i 7½ måned.
Vi har set hinanden (fysisk) 4 gange – sammenlagt ca. 48 dage.
Vi har for nylig giftet os i Georgien og vielsesattesten er Apostille påtegnet og oversat til engelsk.

Min kone er 40 år og har ingen børn.
Hun har en bachelor i Compuer Engineering og en Kandidatgrad i Human Motor Behaviour
Hun taler farsi, tysk, fransk, engelsk og faktisk allerede en lille smule dansk.
For 10 år siden læste hun koreografi, dans mv. i Tyskland i 11 mdr.
Hun arbejder freelance som underviser i tysk, yoga mv. og lever delvist af sine ejendomsinvesteringer dvs. ingen fast indkomst de seneste 3 år.

Jeg er 49 år, udmærket uddannet og har en god stilling i det offentlige med en løn over middel.
Jeg bor i en ejerlejlighed på 80 m2 i et godt kvarter i centrum af Aarhus.
Jeg har 2 voksne børn fra mit tidligere ægteskab.
Jeg har en ren straffeattest (hvis det overhovedet er vigtigt)

Jeg glæder mig til at høre fra jer.

gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Er der en rigtig måde at ansøge om familiesammenføring på ?

Indlæg af gambler » 27.02.2023 15:05:53

https://nyidanmark.dk/da/Du-vil-ans%C3% ... t-samlever

der kan du læse det hele, samt læse lidt i de forskellige tråde her i forum

mhg
Indlæg: 275
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Er der en rigtig måde at ansøge om familiesammenføring på ?

Indlæg af mhg » 02.03.2023 10:02:55

Er din udmærkede uddannelse en af dem, som er på positivlisten? I givet fald kan I nemlig benytte de regler til fs (og skulle din forlovede gå hen og få et jobtilbud, dobbelt op):

https://www.nyidanmark.dk/da/Du-vil-ans ... uddannelse
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

mhg
Indlæg: 275
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Er der en rigtig måde at ansøge om familiesammenføring på ?

Indlæg af mhg » 06.03.2023 12:23:48

@ Jens P. Kloster, medmindre reglerne er lavet om siden 2014, så kan danske statsborgere også benytte reglerne, altså ægtefæller kan også få fs, hvis den danske ægtefælle har et job på positivlisten.

https://www.ombudsmanden.dk/find/nyhede ... /#cp-title
"Ministeren for Flygtninge, Indvandrere og Integration indførte i august 2005 en praksisændring på familiesammenføringsområdet hvorefter der under visse nærmere angivne betingelser kunne ske en lempelse af 24-årsreglen (udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1) og tilknytningskravet (udlændingelovens § 9, stk. 7) i sager hvor den herboende ægtefælle eller samlever fulgte en uddannelse der kvalificerede til beskæftigelse omfattet af den såkaldte Positivliste. Praksisændringen fremgår af ministeriets praksisnotat af 19. august 2005."

Og ved modsætningsslutning kommer man ved læsning af følgende frem til at det også gjaldt i 2014:
https://www.udln.dk/da/Praksis/Aegtefae ... M_2014_225
"Udlændingenævnet fandt, at det forhold, at den herboende ægtefælle drev et IT-konsulent firma, ikke kunne føre til, at han var omfattet af Positivlisten, som er en liste over en række stillingsbetegnelser inden for forskellige erhvervsområder, hvor der er mangel på kvalificeret arbejdskraft, og at ansøgeren ikke kunne meddeles opholdstilladelse på denne baggrund. Udlændingenævnet lagde vægt på, at den herboende ægtefælle ikke sås at have gennemført tre års relevant IT-uddannelse, som blandt andet er et krav førend en stilling som IT-konsulent kan anses for omfattet af Positivlisten."

Der dispenseres ikke for alle krav, hvis man benytter positivlisten, men det burde lette processen.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Noehardt
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16.01.2023 19:21:57

Re: Er der en rigtig måde at ansøge om familiesammenføring på ?

Indlæg af Noehardt » 06.03.2023 13:55:55

Tak for svar fra jer begge/alle.

Det ligner for mig, at vi skal søge om turistvisum først og herefter sammenføring.
Jeg kan ikke lige gennemskue, hvad det vil kræve ift. at bruge postivlisten, men igen mange tak for svar. Det er dejligt, at I vil tage jer tid til at give råd og vejledning videre.

mhg
Indlæg: 275
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Er der en rigtig måde at ansøge om familiesammenføring på ?

Indlæg af mhg » 07.03.2023 10:53:38

Har din ægtefælle bevis for at have bestået en af de anerkendte engelskprøver? Ellers kan hun evt. tage en sådan prøve, hvis hun endnu ikke er der, hvor hun vil kunne bestå en af de anerkendte danskprøver.

https://nyidanmark.dk/da/Ord-og-begrebe ... F93D8AB88F

https://nyidanmark.dk/da/Ord-og-begrebe ... 2603084A91
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Noehardt
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16.01.2023 19:21:57

Re: Er der en rigtig måde at ansøge om familiesammenføring på ?

Indlæg af Noehardt » 10.03.2023 07:57:28

Ja hun har bevis for det og hendes uddannelse er på positivlisten. Så du tænker at jobsøgning måske er den letteste vej til at leve sammen i DK?

mhg
Indlæg: 275
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Er der en rigtig måde at ansøge om familiesammenføring på ?

Indlæg af mhg » 11.03.2023 11:06:38

@Jens P. Kloster, udmærket, at andre rådgivere også har været inde over det, for det er nemlig yderst vanskeligt at finde noget om praksis af nyere dato. Tilbage i tiden var der en 'hemmelig' praksis, hvor positivlisten nærmest automatisk blev anvendt på den danske part, hvor relevant; det kom så for ombudsmanden, og blev offentlig kendt, men derpå kort efter afskaffet - dog kun fsv. angår automatikken. Altså en af de regler, hvor der har været slingrekurs, formodentlig pga. 'stram kurs-politikken'. Hvilket så ikke giver mening, eftersom formålet med positivlisten er at tiltrække OG fastholde kvalificeret arbejdskraft, så den burde også gælde for ældre danske borgere, og ikke kun for dem, som kommer i klemme mht. 24-årsreglen. Der er mig bekendt ingen aldersgrænse for at udenlandske statsborgere kan benytte positivlisten til at få såvel egen opholdstilladelse, som opholdstilladelse til ægtefæller og børn.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar