Integrationskravet - hendes uddannelse

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
JensLyn1
Indlæg: 13
Tilmeldt: 13.11.2022 13:59:41

Integrationskravet - hendes uddannelse

Indlæg af JensLyn1 » 02.02.2023 22:05:05

Vi planlægger at søge ægtefællesammenføring, hun er ikke fra Europa.
Jeg opfylder alle mine tre krav i integrationskravet, så hun skal som jeg forstår det kun opfylde et enkelt krav.
Mht hendes uddannelse har hun en universitetsgrad og et fint eksamensbevis som tydeligt angiver at det er bachelor niveau og at der var krav om gymnasiel uddannelse for at komme ind.
Det er vel nok at hun bare vedhæfter dette, og dermed ikke gymnasielt eksamensbevis? Det må vel være nok med højeste niveau?
Skal uddannelsen godkendes her i landet? Eller er det nok med legalisering/apostille?

Jeg blev lidt nervøs da jeg læste krav om godkendelse i nedenstående tråd:
https://forum.aegteskabudengraenser.dk/ ... hp?t=23129

Jeg kan ikke se på nyidanmark.dk at uddannelsen skal godkendes af ufm, så hvad gør vi?

mhg
Indlæg: 275
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Integrationskravet - hendes uddannelse

Indlæg af mhg » 03.02.2023 16:10:34

https://nyidanmark.dk/da/Du-vil-ansøge/ ... t-samlever

"Uddannelsesforløbet skal kunne sidestilles med en dansk erhvervsuddannelse eller en videregående uddannelse."

Dette skal naturligvis kunne dokumenteres, og det klares ved at man indsender uddannelsesbevis til bedømmelse. Da hun har en bacheloruddannelse, vil det være relevant at bede om vurdering, som om hun søger optagelse på en kandidatuddannelse (det er IKKE nødvendigt at hun rent faktisk søger), og dertil går I ind på denne side, og følger vejledningen:
https://ufm.dk/uddannelse/anerkendelse- ... -vurdering

Der er ingen som helst grund til at være nervøs af den grund, da der næppe findes en eneste bacheloruddannelse, som IKKE vil opfylde kravet om mindst ét års uddannelse ud over gymnasielt niveau.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

JensLyn1
Indlæg: 13
Tilmeldt: 13.11.2022 13:59:41

Re: Integrationskravet - hendes uddannelse

Indlæg af JensLyn1 » 05.02.2023 17:21:20

Tak for svaret.

Uddannelse
Hvordan bliver uddannelsen vurderet hos UFM? Hun har læst offentlig administration, hvilket jeg antager ikke er direkte adgangsgivende til det danske arbejdsmarked da det offentlige nok kører meget forskelligt...men er det niveau eller anvendelighed som UFM vurderer?

Engelsk kundskaber
Jeg ser desuden at UFM vil svare indenfor 2 måneder. Vi havde håbet at sende ansøgning om ægtefællesammenføring denne måned, så det er desværre en uventet forsinkelse. Jeg overvejer derfor om det i stedet vil være lettere at lade hende tage en engelsk eksamen (B1) for at opfylde sprogkravet. Skal en sådan prøve legaliseres/apostille, eller vil den være fin som den er?

mhg
Indlæg: 275
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Integrationskravet - hendes uddannelse

Indlæg af mhg » 05.02.2023 20:57:57

Du lader til kun at læse det, som er negativt i forhold til opfyldelse af kravet, og ikke se dette:

https://nyidanmark.dk/da/Du-vil-ansøge/ ... t-samlever

"Det er en betingelse, at der er tale om et offentlig anerkendt uddannelsesforløb. Det betyder bl.a. at uddannelsen giver erhvervs- og uddannelsesmæssige rettigheder :!: i det land, hvor du har taget den :!: , og at uddannelsen er kvalitetssikret gennem landets lovgivning."

" :!: Der er ikke krav om, at uddannelsen er afsluttet, så længe uddannelsesforløbet af mindst 1 års varighed – fx første år af en 3-årig bacheloruddannelse – er bestået. :!: "

En engelskeksamen kan vel næppe heller tages efter behag, hvis det er en fra en offentlig kursusudbyder, og en fra en privat udbyder kan næppe legaliseres, men fx en TOEFL-test kan verificeres (altså af de danske myndigheder), så legalisering er næppe et krav.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

JensLyn1
Indlæg: 13
Tilmeldt: 13.11.2022 13:59:41

Re: Integrationskravet - hendes uddannelse

Indlæg af JensLyn1 » 05.02.2023 22:25:13

Slet ikke, jeg er bare meget grundlig med at sikre at ansøgningen bliver "skudsikker" :lol:

Jeg har dog lidt svært ved at se hvad ufm så har at byde ind med, ift til et eksamensbevis som tydeligt siger bachelor... og jeg har nu set at FA1 ansøgningsskemaet i 2023 siger: "Du skal vedlægge dokumentation for din uddannelse, hvis du ønsker at opfylde integrationsbetingelsen om uddannelse af mindst 1 års varighed. Dokumentationen kan fx være et eksamensbevis eller en udtalelse fra uddannelsesinstitution, der
angiver den periode, hvor du har været optaget på institutionen. Det kan også være verificerede karakterudskrifter.
Dokumentationen skal være i kopi med autoriseret oversættelse til dansk eller engelsk". Dvs der nævnes ikke at man skal gennem ufm!

Ligeledes har min kone heller ikke en ansættelseskontrakt men kun en udtalelse fra arbejdsgiver (det offentlige) om at hun har arbejdet i mange år. Jeg har flere steder på dette forum set at et skriv fra arbejdsgiver ikke kan bruges, men FA1 skriver da eksplicit: "Hvis ja, skal du vedlægge dokumentation for dit arbejde, hvis du ønsker at opfylde integrationsbetingelsen om arbejde i mindst 3 af de seneste 5 år. Dokumentationen kan fx være en ansættelseskontrakt, en arbejdsgivererklæring, lønsedler mv. Det kan også være skatteopgørelser fra andre landes myndigheder. Dokumentationen skal være i kopi med autoriseret oversættelse til dansk eller engelsk". Dvs hun opfylder i mine øjne 2 krav!

Jeg er ikke meget for at modsætte mig dette kompetente forum (og jeg er ikke sarkastisk), men min umiddelbare mavefornemmelse er at hun opfylder 2 krav og ikke nul.

mhg
Indlæg: 275
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Integrationskravet - hendes uddannelse

Indlæg af mhg » 06.02.2023 15:23:42

Der er vel heller ikke nogen, som mener at hun ikke opfylder nogen krav?

Personligt ville jeg gå med livrem og seler og få uddannelsen vurderet af UFM, også fordi det kunne være, jeg ville prøve at få lov at videreuddanne mig i mit nye land, men hvis det ikke er målet, og SIRI selv angiver at ville være tilfreds med en autoriseret oversættelse, så vil de være det. En ækvivalensvurdering fra UFM kan man jo så få senere.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

JensLyn1
Indlæg: 13
Tilmeldt: 13.11.2022 13:59:41

Re: Integrationskravet - hendes uddannelse

Indlæg af JensLyn1 » 07.02.2023 21:02:53

Tak for input, og jeg er meget enig i det I begge siger.
Jeg synes dog ikke man bør blande ansøgning om ægtefællesammenføring sammen med alle mulige andre motiver.

Planen er at min hustru venter i sit hjemland, da hun har et godt arbejde og der er trods alt altid er en risiko for afslag, samt man må jo hverken arbejde eller lære dansk hvis man venter her... rimelig kedeligt og demotiverende.
Hvis vi skulle tage hendes eksamensbevis via UFM kræver det iflg deres hjemmeside også gymnasie eksamen som ekstra bilag, som min hustru vil skulle fremskaffe fra sin hjemby samt oversættelse og legalisering, i alt ca 1 måned. Herefter skriver UFM at vurderingen vil tage op til 2 måneder. Dvs. 3 måneder yderligere fraskilt.

Så hvis målet er ægtefællesammenføring først og uddannelse og karriere i Danmark efter, må jeg jo vurdere om det er *tilstrækkeligt* at eksamensbeviset er oversat og legaliseret for at komme igennem ægtefællesammenføringen.

Så mit spørgsmål er om man kommer igennem nøglehullet uden UFM?

Besvar