Legalisering af eksamensbevis og ansættelseskontrakt?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
JensLyn1
Indlæg: 13
Tilmeldt: 13.11.2022 13:59:41

Legalisering af eksamensbevis og ansættelseskontrakt?

Indlæg af JensLyn1 » 02.01.2023 17:18:08

Hej,
Bør eksamensbevis og ansættelseskontrakt legaliseres for at søge ægtefællesammenføring efter danske regler?
Jeg tænker jo at det er ret vigtige dokumenter for at opfylde integrationskravet.

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2961
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Legalisering af eksamensbevis og ansættelseskontrakt?

Indlæg af Kim P. Nyberg » 03.01.2023 06:24:24

Alle dokumenter udstedt af et land udenfor EU/EØS, skal enten legaliseres eller Apostillestemples. Det afgørende her er, om det pågældende land er med i Apostille-konventionen eller ej. Dokumenterne skal oversættes til minimum engelsk, hvis de ikke allerede er det, og både originalen og oversættelsen skal turen igennem. Man får det foretaget først i Udenrigsministeriet i det udstedende land, og efterfølgende på den danske repræsentation (typisk ambassade eller generalkonsulat) samme sted.

Alle dokumenter udstedt af et EU/EØS-land, skal blot være oversat til dansk eller engelsk.

Man må ikke selv lave oversættelserne. De skal foretages af en autoriseret translatør.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

JensLyn1
Indlæg: 13
Tilmeldt: 13.11.2022 13:59:41

Re: Legalisering af eksamensbevis og ansættelseskontrakt?

Indlæg af JensLyn1 » 03.01.2023 15:25:30

Tak.
Så dvs ifm ægtefællesammenføring er det ALLE hendes dokumenter som skal gennem møllen?
Thailand er ikke med i apostilleordningen, så det er den lange vej for os.
Og er det virkelig stadig udenrigsministeriet som skal legalisere denne type dokumenter? Jeg troede at legalisering var med henblik på at verificere officielle underskrifter på dokumenter udstedt af stat og kommune, og dermed ikke kan bruges i det private?

JensLyn1
Indlæg: 13
Tilmeldt: 13.11.2022 13:59:41

Re: Legalisering af eksamensbevis og ansættelseskontrakt?

Indlæg af JensLyn1 » 08.01.2023 23:18:54

Er det reelt selve dokumentet som legaliseres eller er det oversættelsen man legaliserer?
Min forlovede har fået et engelsk eksamensbevis af universitetet, så det skal ikke oversættes. Men skal det så heller ikke legaliseres?

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2961
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Legalisering af eksamensbevis og ansættelseskontrakt?

Indlæg af Kim P. Nyberg » 09.01.2023 11:51:49

JensLyn1 skrev:
08.01.2023 23:18:54
Er det reelt selve dokumentet som legaliseres eller er det oversættelsen man legaliserer?
Min forlovede har fået et engelsk eksamensbevis af universitetet, så det skal ikke oversættes. Men skal det så heller ikke legaliseres?
Hvis det er et dokument fra Storbritannien, skal det hverken oversættes eller legaliseres/apotillestemples.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar