Økonomisk friplads og penge tilbage fra skat

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Dreamstar
Indlæg: 34
Tilmeldt: 03.04.2016 20:47:54

Økonomisk friplads og penge tilbage fra skat

Indlæg af Dreamstar » 29.12.2022 09:30:03

Hej

Vi har fået bevilget 42% økonomisk friplads for vores datter som går i børnehave, eftersom vi har ansøgt om dette da vores indkomst ikke er så stor eftersom konen er på su og under uddannelse.

Når man ansøger om sådan noget spørger de ind til indkomsten?

Jeg ved jeg får penge tilbage fra skat hver år, fordi jeg betaler mere i skat end normalt. Er det noget man også skal oplyse? Er overskydende skat en del af indkomsten?


Jeg vil nødig stå i en situation, hvor jeg skal betale fripladsen tilbage nemlig 🙂

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2879
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Økonomisk friplads og penge tilbage fra skat

Indlæg af Kim P. Nyberg » 03.01.2023 06:32:17

Nej, det behøver du ikke oplyse. De skal blot kende bruttoindkomsten for husstanden, altså hvad du og din ægtefælle har før skat om året, da det er det grundlag, som beregningen af friplads er udregnet på baggrund af. Hvad I har netto, er sagen uvedkommende.

Og til andre, som måtte læse med, og som er nervøse for, om ydelser som friplads og boligtilskud påvirker opholdstilladelsen, kan jeg berolige med, at det gør det ikke. Man må gerne modtage disse ydelser som familiesammenført. Det samme gælder for overskydende skat og børnepenge.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar