Forlængelse

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
kormak_dk
Indlæg: 2
Tilmeldt: 27.06.2022 12:29:41

Forlængelse

Indlæg af kormak_dk » 27.06.2022 12:38:51

Hej Forum,

Jeg er dansk, gift med en kvinde fra Colombia (2011), som nu har haft midlertidigt ophold med forlængelser siden 2013. Jeg har et særbarn, som fylder 18 år i 2023. Sammen har vi også et barn på 3 år.
Min kone har fået forlænget sine midlertidige opholdstilladelser på baggrund af jeg har et særbarn. Kravet om bolig og økonomisk sikkerhedsstillelse blev der dispenseret fra.
Min kone har netop søgt om forlængelse af sin opholdstilladelse, og fået den forlænget med 1 år. Jeg tænker det skyldes at mit særbarn fylder 18 næste år.
Mit spørgsmål er nu:
1. Om der gives dispensation/tages hensyn til vi har et fælles barn i forbindelse med den nye ansøgning om forlængelse af midlertidig opholdstilladelse?
2. Om jeg i givet fald skal opfylde de to krav, der blev dispenseret fra (krav egen bolig+sikkerheddsstillelse) i forbindelse med indgivelse af den nye ansøgning om forlængelse af midlertidig opholdstilladelse?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Forlængelse

Indlæg af mh1 » 27.06.2022 15:00:18

1) Nej. Det barn er jo netop ikke særbarn.

2) Ja, du må forvente at I skal stille sikkerhed, og at boligkravet skal opfyldes.

Reglerne for sikkerhedsstillelse var før 2017 at den kunne ophæves efter 5 år, siden da er perioden 10 år.

Jeg har tidligere forgæves ledt efter oplysninger om praksis mht. sikkerhedsstillelse i lignende tilfælde. Selv ville jeg argumentere for at kravet ikke kan stilles, fordi det på tidspunktet for fs og dermed kravets opståen kun gjaldt i fem år OG at det i alle tilfælde heller ikke kan stilles, når ægtefællen har haft opholdstilladelse i 10 år, når særbarnet bliver 18. Der bør være mening med galskaben. Men som skrevet: jeg kan ikke finde noget om praksis.

PS: har din ægtefælle bestået div. danskprøver? De giver jo bl.a. grund til nedsættelse af sikkerhedsstillelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

kormak_dk
Indlæg: 2
Tilmeldt: 27.06.2022 12:29:41

Re: Forlængelse

Indlæg af kormak_dk » 24.07.2022 15:56:10

Hej mh,

Tak for informationen og argumentationen for at kravene ikke kan stilles. Angående danskfærdigheder har min ægtefælle både taget taget studentereksamen (Gymnasiet for Indvandrere og Flygtninge i Hvidovre) og blev på dén baggrund optaget og gennemførte en dansk kandidatuddannelse på Københavns Universitet.

Besvar