Flytte hjem med gravid kone og lille barn

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Lars85
Indlæg: 11
Tilmeldt: 09.03.2022 01:59:11

Flytte hjem med gravid kone og lille barn

Indlæg af Lars85 » 15.06.2022 03:28:11

Hej

Jeg planlægger at flytte hjem til DK med min Kinesiske kone og vores dreng på ca. 1.5 år til December. Jeg starter på en vidergående uddannelse i Februar.

Vores plan er at søge om familiesammenføring iht. danske regler og derfor skal min kone selvfølgelig starte på sprogskole så hurtigt som muligt.

situationen er imiddelertidig den at min kone er blevet gravid igen, og fødslen er sat til sidst i Januar 2023. Derfor vil jeg høre om der er nogen der har erfaring med at få hjælp under graviditet, jordmoder, og fødsel når nu min kone endnu ikke har CPR nummer? Er det et problem?

En anden bekymring jeg har er om det bliver et problem at hun ikke kan gå i skole et godt stykke tid efter fødsel. Jeg tænker på at dansk 1 skal bestås indenfor 6 måneder? Kan man evt. sætte den på standby en rum tid pga. barsel?

Er det evt. andre ting jeg skal være opmærksom på mht. at søge familiesammenføring med en højgravid kone, så er jeg meget interesseret i at høre jeres erfaringer.

Mvh

Lars

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytte hjem med gravid kone og lille barn

Indlæg af mh1 » 16.06.2022 09:44:55

I henhold til Bekendtgørelse om ret til sygehusbehandling mv. af 1. juli 2019 gælder følgende:

"Uddrag fra ministeriets vejledning vedrørende gravide kvinder fra tredjelande:
4.1.1 Ret til akut og fortsat sygehusbehandling
Alle gravide har adgang til hjælp til akut fødsel, dvs. fødsel uden for termin. Efter praksis betragtes en fød-sel som til termin, når den finder sted fra uge 37 + 0 til uge 41 + 6.
Kvinder, som ikke har bopæl i Danmark, har dog ret til fødselshjælp, hvis de kommer til et sygehus og er i fødsel, selvom fødslen finder sted til planlagt tid.
De gravide, som har en herboende ægtefælle, registreret partner eller fast samlever, og som har søgt om familiesammenføring, og som føder her i landet, inden der er truffet afgørelse om, hvorvidt der kan meddeles opholdstilladelse, har ret til vederlagsfri fødselshjælp – også til termin – under forudsætning af, at den pågæl-dende har ret til at være i landet under sagens behandling, dvs. er meddelt processuelt ophold.
De gravide skal som dokumentation over for sygehusene forevise det kvitteringsbrev, som Udlændingesty-relsen udarbejder efter modtagelsen af en ansøgning om familiesammenføring. Hvis ansøgningen om familie-sammenføring er indgivet i Danmark, vil det fremgå af kvitteringsbrevet, at den pågældende har ret til at blive her i landet på processuelt ophold, indtil styrelsen har truffet afgørelse i sagen."

Du har styr på sikkerhedsstillelse, og opfylder kravene til dig selv?
Har tænker jeg bl.a. på dette: "Du har været i fuldtidsarbejde i Danmark i mindst 5 år" - det behøver IKKE være umiddelbart før I søger, men det SKAL være i Danmark.

Og læs her:
https://www.nyidanmark.dk/da/Du-vil-ans ... t-samlever
mh
Rådgiver for ÆUG

Lars85
Indlæg: 11
Tilmeldt: 09.03.2022 01:59:11

Re: Flytte hjem med gravid kone og lille barn

Indlæg af Lars85 » 17.06.2022 01:38:48

Mange tak for svar

Vi ansøger om FS umiddelbart efter ankomst til DK, så hun vil højst sandsyneligt være under processuelt ophold når hun skal føde.

Nu bliver jeg helt nervøs omkring integrationskravet, men jeg tror vi opfylder det. Ingen af os kan opfylde kravet om 3 af 5 års arbejde, men vi opfylder begge kravet om uddannelse og sprogkravene hhv. dansk/engelsk b1. Altså 2 ud af 3 hver, samlet 4 ud af 6. Som jeg forstår det er det nok til at ansøge? Eller har jeg forstået det forkert?

Sikkerhedsstillelse planlægger jeg enten at gøre kontant af opsparing, eller bede en bank om at hjælpe, evt. med familie som kautionist hvis de kræver kreditvurdering. Nogen erfaring med denne løsning?

Mhv
Lars

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytte hjem med gravid kone og lille barn

Indlæg af mh1 » 24.06.2022 06:22:21

Du har forstået det rigtigt:
"3 af betingelserne vedrører dig, som ansøger, og de 3 øvrige betingelser vedrører din ægtefælle/samlever i Danmark. Den ene af betingelserne, der vedrører din ægtefælle/samlever, skal altid opfyldes. Derudover skal I tilsammen opfylde 3 af de 5 øvrige betingelser.

… 3 af betingelserne vedrører dig (den danske ægtefælle), og de 3 øvrige betingelser vedrører ansøgeren. Hvis ansøgeren fx opfylder alle sine 3 betingelser, er det kun nødvendigt, at du opfylder 1 af dine betingelser. Opfylder ansøgeren derimod kun 1 af sine betingelser, skal du opfylde alle dine 3 betingelser."

Jeg ville blot gøre dig opmærksom på dem, da der fx er en, som trods høj uddannelse og rigelig indkomst ikke kan få fs, fordi den danske part ikke har sin gymnasiale og øvrige videre uddannelse fra DK, og aldrig har arbejdet i DK forud for ansøgning.

Din plan mht. sikkerhedsstillelse er gangbar på begge måder.

I øvrigt mht. barsel og danskprøve: "Udsættelse af frister for bestået danskprøve

Fristerne for bestå danskprøven på A1-niveau eller A2-niveau kan udsættes, hvis du kan dokumentere, at du er forhindret i at aflægge prøverne på grund af:

barsel,
din eller dit mindreårige barns sygdom, eller
ekstraordinære uforudsete transportproblemer.
Hvis du ønsker, at fristerne skal udsættes, skal du selv henvende dig til Udlændingestyrelsen hurtigst muligt og indsende dokumentation for, hvorfor du er forhindret i at aflægge prøven inden for fristen.

Fristerne for at bestå prøverne løber frem til, at Udlændingestyrelsen modtager din anmodning om at få udsat fristen. Udlændingestyrelsen vil på baggrund af de din indsendte dokumentation vurdere, om fristen kan udsættes. Indtil Udlændingestyrelsen har udmeldt en ny frist på baggrund af udsættelsen, skal du rette dig efter den først udmeldte frist."
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar