Jeg har en kæreste, som kommer fra Kenya, men studere i Italien via et studievisa.
Hun taler flydende engelsk ligesom mig og vores kommunikation er derfor legende let.
Vi søger dog muligheden for at kunne leve i Danmark, hvilket tydeligt rejser en del spørgsmål.
Vi kan umiddelbart ikke finde nogle udfordringer i henhold til at det skulle kunne lade sig gøre, andet end papirarbejde, ventetid og at hun skal lære dansk.
Vi har tænkt på følgende:
Jeg flytter til Italien og finder et andet job, lever der med hende og giver hende EU rettigheder via mig og et ægteskab i Italien - flytter så tilbage når reglerne tillader det.
Hun forslog selv Sverige, fordi sproget er langt lettere for os begge ( de taler klart bedre engelsk der end i Italien) og hun har allerede en veninde derovre og jeg har kan nemt komme til min familie og venner, ved blot at smutte over broen.
Men Danmark er også en mulighed. Jeg har 3 minutter til mit nuværende job på cykel med en 4 dages arbejdsuge og jeg har de 107.000kr som garanti og har familie og venner inden for rækkevidde, som alle støtter vores planer.
Så mine spørgsmål er:
Hvor lang er behandlingstiden fra at vi bliver gift til hun må arbejde her i landet?
Hvis hun bliver gravid, hvilke rettigheder har barnet - hvis/før/efter vores ægteskab er godkendt?
Får man gradvist de 107.000kr tilbage, i takt med at man gennemføre de forskellige integrationstrin, som f.eks dansk undervisning osv.?
Er der noget åbenlyst jeg har overset i mine tanker omkring vores planer?
På forhånd tak for enhver hjælp nogen kan bidrage med. Jeg har aldrig prøvet dette før og tænker at små skridt ad gangen, kan lede til en langt mindre stresset proces, med mere plads til kærlighed og nydelse af livet.