Familiesammenføring muligt når både min kone og jeg er pensionister?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
tristani

Familiesammenføring muligt når både min kone og jeg er pensionister?

Indlæg af tristani » 02.02.2022 13:33:57

Hej
Er det muligt at søge om familiesammenføring når både min kone(udlandsk statsborger) og jeg er pensionister?
Har søgt efter svar og evt regler, men har ikke kunne finde noget der omhandler dette.
Jeg kan tilføje at vi begge har gode pensioner og ønsker bare at tilbringe vores otium i Dk i nærheden af børn og børnebørn, men det lader til at dette ikke er muligt, kan det være rigtigt?
Mvh
Tristan

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring muligt når både min kone og jeg er pensionister?

Indlæg af mh1 » 08.02.2022 10:21:10

Jo, det er muligt. Det KAN dog være at den letteste vej vil være at benytte EU-reglerne, dvs. tage et ophold på mindst tre, og hellere fire måneder i et andet EU-land, hvor først og fremmest du bliver registreret som fastboende. Jeg går ud fra, at din kone ikke er statsborger i et EU-/EØS-land eller Schweiz?

Du kan kigge på reglerne her: https://www.aegteskabudengraenser.dk/fa ... eureglerne

Det kan være en hjælp at printe vejledningen ud, så du/I kan sætte mærker ved det, I evt. føler behov for at spørge nærmere om.
mh
Rådgiver for ÆUG

tristani

Indlæg af tristani » 09.02.2022 11:04:22

Tak for hjælpen og jeg vil kigge nærmere på EU reglerne, det lyder som den nemmeste måde at søge om fs.
Mvh
Tristan

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 21.05.2022 20:18:39

I en situation som denne, er familiesammenføring efter udlændingelovens regler muligt. Det du konkret spørger til, er beskæftigelseskravet i integrationskravet. Her er det rigtigt, at hvis man læser den, som den står, opfylder man ikke kravet. Men Udlændingestyrelsens praksis er, at når man er pensionist (uanset om man er førtids- eller alderspensionist), tæller hvert år på pension som ét arbejdsår. Det vil sige, at hvis du har været pensionist i mindst 5 år, opfylder du med sikkerhed beskæftigelseskravet.

Det samme gælder principalt for din ægtefælle. Har denne været pensionist de seneste 3 år, tæller dette som at hun har været i beskæftigelse i 3 ud af de seneste 5 år.

Det er længe siden, at du har stillet dit spørgsmål. Det er jeg helt bevidst om. Men svaret her kan sikkert komme andre i en tilsvarende situation til gavn.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar