Danske regler eller EU regler?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kaj
Indlæg: 11
Tilmeldt: 28.07.2014 09:40:58

Danske regler eller EU regler?

Indlæg af Kaj » 11.12.2021 08:28:43

Hej alle sammen,

jeg søger råd fordi jeg er en smule forvirret som mange af os sikkert er når vi starter ud på denne rejse.
Jeg bor i DK og min kone er fra Filippinerne, vi har været sammen i 10 år men har kun været gift i lidt over 1 år, vi har ingen børn hverken mig eller hende.

Når jeg kigger på de krav der er gældende for at vi søger FS i DK føler jeg at det slet ikke kan lade sig gøre for os, og tænker at vi måske skal til Tyskland eller Sverige først. Jeg kan endda se at andre i vores situation får afslag på besøgsvisum, at en ægtefælle muligvis ikke engang kan besøge en her, er det virkelig sådan det er?

Er her nogle som måske kan hjælpe os med hvilken vej vi skal gå for at have mulighed for at bo i DK?

Min kone er 32 år og jeg er 36 år.
Hun har ingen uddannelse og har ikke haft et rigtigt arbejde før.
Jeg har fast job i DK og det eneste uddannelse jeg har er 1 år i hæren-konstabel, med en udsendelse.
Vi har som sagt ingen børn.
Bankgarantien kan jeg godt stille, men jeg er ikke rig eller har mange penge.
Jeg har ikke modtaget sociale ydelser.

Jeg sidder med den forståelse nu at vi godt kan glemme at søge efter de danske regler, er det korrekt forstået?

Lige nu ved jeg ikke om jeg skal søge alligevel efter danske regler, eller flytte til et andet EU land, eller om jeg skal flytte til Filippinerne.
Vi ønsker gerne at flytte her til DK men når jeg læser om mulighederne på diverse forums og Facebook så virker det næsten umuligt for os.

Har du et råd til os? Det vil vi sætte meget pris på!

Ha en rigtig go dag,

Mvh. Kaj

p.f.t

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Danske regler eller EU regler?

Indlæg af skaanebo » 11.12.2021 10:49:42

Hvorfor er det, du mener, det kan være svært for jer at opfylde de danske krav? Umiddelbart lyder det da ikke, som om de skulle være et problem for jer.

Nå, men med hensyn til EU-regler, så er de ganske rigtigt forholdsvis lette at opfylde, hvis du fx bor nær en grænse og kan blive grænsegænger, eller hvis du er parat til at få dig et arbejde i et andet EU/EØS-land i en periode, førend I så kan flytte sammen til DK.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Danske regler eller EU regler?

Indlæg af mh1 » 11.12.2021 11:17:52

Et besøgsvisum er næppe noget problem, når I både har mødt hinanden i virkeligheden før og nu er gift, men jeg går ud fra, at du har tjekket kravene som står her: https://www.nyidanmark.dk/da/Du-vil-ans ... t-samlever
og er kommet frem til at din ægtefælle ikke opfylder sin del af integrationskravene?

Det er det ene i forhold til valg af regler, noget andet er at ved brug af EU-reglerne skal din ægtefælle ikke opfylde andet og mere end at være en almindelig borger, som ikke på nogen måde er samfundsfarlig, og der skal ikke stilles garanti, dvs. man skal ikke binde en større formue i årevis.

Du finder ÆUGs vejledning til EU-reglerne her:
https://www.aegteskabudengraenser.dk/fa ... eureglerne

Print gerne ud, så du kan læse og lave notater, og så overveje om du har mulighed for at benytte dem til en relativ let familiesammenføring.
mh
Rådgiver for ÆUG

Kaj
Indlæg: 11
Tilmeldt: 28.07.2014 09:40:58

Re: Danske regler eller EU regler?

Indlæg af Kaj » 12.12.2021 17:05:12

skaanebo skrev:
11.12.2021 10:49:42
Hvorfor er det, du mener, det kan være svært for jer at opfylde de danske krav? Umiddelbart lyder det da ikke, som om de skulle være et problem for jer.

Nå, men med hensyn til EU-regler, så er de ganske rigtigt forholdsvis lette at opfylde, hvis du fx bor nær en grænse og kan blive grænsegænger, eller hvis du er parat til at få dig et arbejde i et andet EU/EØS-land i en periode, førend I så kan flytte sammen til DK.

Hej Skaanebo,

tak for svar.

Grunden til at jeg tvivler på at vi kan opnå FS ifølge danske regler er fordi at min kone kun kan opfylde 1 af de integrationskrav der er, og det ville så være dansk eller engelsk prøven.

Jeg kan kun opfylde 2 af kravene, at jeg samlet har haft 5 års arbejde i DK og mon ikke jeg kan opfylde dansk prøven. Som jeg kan læse mig frem til er det ikke nok, hvis min kone kun opfylder 1 krav skal jeg opfylde 3 krav, er det korrekt forstået?

Jeg ønsker selvfølgelig gerne at søge de danske regler så vi ikke skal flytte men hvis det bliver nødvendigt kan jeg godt pendle fra sverige(malmø og omegn) til mit job her i DK.

Mange tak for svar! Det hjælper virkelig!

Kaj
Indlæg: 11
Tilmeldt: 28.07.2014 09:40:58

Re: Danske regler eller EU regler?

Indlæg af Kaj » 12.12.2021 17:11:35

mh skrev:
11.12.2021 11:17:52
Et besøgsvisum er næppe noget problem, når I både har mødt hinanden i virkeligheden før og nu er gift, men jeg går ud fra, at du har tjekket kravene som står her: https://www.nyidanmark.dk/da/Du-vil-ans ... t-samlever
og er kommet frem til at din ægtefælle ikke opfylder sin del af integrationskravene?

Det er det ene i forhold til valg af regler, noget andet er at ved brug af EU-reglerne skal din ægtefælle ikke opfylde andet og mere end at være en almindelig borger, som ikke på nogen måde er samfundsfarlig, og der skal ikke stilles garanti, dvs. man skal ikke binde en større formue i årevis.

Du finder ÆUGs vejledning til EU-reglerne her:
https://www.aegteskabudengraenser.dk/fa ... eureglerne

Print gerne ud, så du kan læse og lave notater, og så overveje om du har mulighed for at benytte dem til en relativ let familiesammenføring.
Hej Mh,

tak for svar!

Ja det er korrekt, min kone opfylder kun 1 af kravene og jeg kan opfylde 2 af kravene, og som jeg forstår er det ikke godt nok, er det korrekt forstået?

Jeg har muligheden for at pendle til mit job i DK hvis vi finder en bolig i Sverige som ikke ligger så langt fra broen, ønskede helst at det ikke er nødvendigt at flytte til udlandet, men hvis det er det der skal til så må jeg gøre det :)

Tak for din respons, det er en stor hjælp!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Danske regler eller EU regler?

Indlæg af mh1 » 12.12.2021 22:03:26

Mht. kravene, så skal I tilsammen opfylde 4 af 6 krav, så ja, tre krav er for lidt.

Flytning til et andet EU-land behøver jo ikke at være for mere end 3-4 mdr. (helst mere end de tre, når du er grænsegænger), så det er overskueligt.

Husk at sætte dig grundigt ind i proceduren, så I ikke laver fodfejl og flytningen bliver forgæves. Når det gælder familiesammenføring er hastværk i den grad lastværk.
mh
Rådgiver for ÆUG

Kaj
Indlæg: 11
Tilmeldt: 28.07.2014 09:40:58

Re: Danske regler eller EU regler?

Indlæg af Kaj » 14.12.2021 18:37:10

mh skrev:
12.12.2021 22:03:26
Mht. kravene, så skal I tilsammen opfylde 4 af 6 krav, så ja, tre krav er for lidt.

Flytning til et andet EU-land behøver jo ikke at være for mere end 3-4 mdr. (helst mere end de tre, når du er grænsegænger), så det er overskueligt.

Husk at sætte dig grundigt ind i proceduren, så I ikke laver fodfejl og flytningen bliver forgæves. Når det gælder familiesammenføring er hastværk i den grad lastværk.

Jeg tænker at Sverige nok er vejen frem for os, og tak for rådet om ikke at haste for meget med det så der er styr på det hele når vi rykker til DK, Sverige er jo heller ikke et skidt sted og bo, så længe vi kan være sammen.

Mange tak igen, nu vil jeg gå i krig med at finde ud af hvad det så indebære at rykke til Sverige

deradler
Indlæg: 29
Tilmeldt: 28.02.2020 08:20:19

Re: Danske regler eller EU regler?

Indlæg af deradler » 19.12.2021 16:15:29

En ting er at få det første ophold i dk, men der skal løbende søges om forlængelse af ophold hvor visse regler skal overholdes. Eksempelvis så får din kone ophold i 2 år, derefter i 5 år, når de 5år så er gået der er der visse krav til hvor meget hun skal have arbejdet med videre (kan ikke huske hvornår man kan få permanent ophold efter dk regler). Tager du EU regler får hun ophold 5 år, og derefter permanent ophold, dette er hovedårsagen til vi har valgt EU regler. Da vi så tager et år ud af kalenderen, men derefter burde tingene så være meget lettere.

Besvar