Ansættelse under ansøgning af forlængelse

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
BNS82
Indlæg: 128
Tilmeldt: 09.04.2018 11:44:09

Ansættelse under ansøgning af forlængelse

Indlæg af BNS82 » 28.10.2021 09:10:46

Min kone skal til at søge om forlængelse, hun vil i ansøgningsperioden være færdig med sin uddannelse som elev, hvor de har lovet hende fast job når hun er færdig, men jeg synes jeg læste et sted her inde at man ikke kan få job/skifte job i ansøgningsperioden, kan det være rigtigt og hvordan kan man krænge sig uden om det, da vi forsørger at kunne søge permanent opholdstilladelse, så snart det er muligt, så er et ophold i muligheden for arbejde i ansøgningsperioden en temmelig stor show stopper?

gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Ansættelse under ansøgning af forlængelse

Indlæg af gambler » 28.10.2021 11:03:19

jeg har tidligere kun hæftet mig ved at (hvis man ellers opfylder betingelser) så er alt det ''samme'' under ansøgning af forlængelse

(det sendte jeg til arbejdsgiver, for god ordens skyld)

stødte i den forbindelse ikke på noget om at det IKKE var ok at skifte job, det giver jo heller ingen mening

jeg ville ikke tænke mere over det, bare fortsætte - især hvis det bare er en notits i et forum,

BNS82
Indlæg: 128
Tilmeldt: 09.04.2018 11:44:09

Re: Ansættelse under ansøgning af forlængelse

Indlæg af BNS82 » 28.10.2021 14:09:51

Det var også sådan jeg havde det, men kom i tanke om det, da vi snakkede her forleden at der nok skulle komme et eller andet bump ud over at vi endnu ikke har modtaget hendes nye pas endnu selvom det er næsten 3 måneder siden hun har ansøgt om et nyt.

Problemet er jeg er ret sikker på det var mh, der skrev kommentaren og så er det ikke noget jeg bare lige kan slå hen, men da jeg ikke kan komme i tanke om hvor det var, kunne det jo godt være i en anden type sag eller andre omstændigheder.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ansættelse under ansøgning af forlængelse

Indlæg af mh1 » 29.10.2021 11:49:15

@ BNS82, det afhænger af hvilken form for opholdstilladelse man har, om man kan skifte arbejde uden konsekvenser for optjening. Din ægtefælle kan roligt skifte job/ jobfunktion, da hun har ot som familiesammenført.

Hvis man derimod har ot på grundlag af arbejde, er det altid et bestemt arbejde (jobfunktion) hos en bestemt arbejdsgiver, og der kan man ikke, men skal søge ny ot.

Så vidt jeg kan læse mig til, er man dog gået væk fra den fortolkning af beskæftigelse, som i et eksempel fra det virkelige liv (godt nok af ældre dato) førte til afslag på permanent: A får ot som familiesammenført, bliver skilt inden permanent er i hus (dengang der kun behøvedes 3 år), men kan som tyrkisk statsborger skifte til arbejdsopholdstilladelse, da A er i job som opvasker. MEN nulstilles i forhold til optjening til permanent, viser det sig, da der søges om permanent ot. A skifter efter ca. 1 ½ år til at betjene grillen i samme restaurant, og sættes tilbage til nul. Efter nok et par år skifter A til arbejde/uddannelse som tjener i samme restaurant. IGEN sættes A tilbage til nul i forhold til optjening. Uagtet at A havde haft uafbrudt lovligt ophold, og uden problemer fik forlænget ot, når han søgte, og uafbrudt havde været i beskæftigelse hos samme arbejdsgiver i i alt 7-8 år, blev det til afslag på permanent ot. Denne afgørelse blev påklaget, og muligvis er den ændrede fortolkning et resultat af denne klage.
mh
Rådgiver for ÆUG

BNS82
Indlæg: 128
Tilmeldt: 09.04.2018 11:44:09

Re: Ansættelse under ansøgning af forlængelse

Indlæg af BNS82 » 29.10.2021 14:53:35

mh skrev:
29.10.2021 11:49:15
@ BNS82, det afhænger af hvilken form for opholdstilladelse man har, om man kan skifte arbejde uden konsekvenser for optjening. Din ægtefælle kan roligt skifte job/ jobfunktion, da hun har ot som familiesammenført.

Hvis man derimod har ot på grundlag af arbejde, er det altid et bestemt arbejde (jobfunktion) hos en bestemt arbejdsgiver, og der kan man ikke, men skal søge ny ot.

Så vidt jeg kan læse mig til, er man dog gået væk fra den fortolkning af beskæftigelse, som i et eksempel fra det virkelige liv (godt nok af ældre dato) førte til afslag på permanent: A får ot som familiesammenført, bliver skilt inden permanent er i hus (dengang der kun behøvedes 3 år), men kan som tyrkisk statsborger skifte til arbejdsopholdstilladelse, da A er i job som opvasker. MEN nulstilles i forhold til optjening til permanent, viser det sig, da der søges om permanent ot. A skifter efter ca. 1 ½ år til at betjene grillen i samme restaurant, og sættes tilbage til nul. Efter nok et par år skifter A til arbejde/uddannelse som tjener i samme restaurant. IGEN sættes A tilbage til nul i forhold til optjening. Uagtet at A havde haft uafbrudt lovligt ophold, og uden problemer fik forlænget ot, når han søgte, og uafbrudt havde været i beskæftigelse hos samme arbejdsgiver i i alt 7-8 år, blev det til afslag på permanent ot. Denne afgørelse blev påklaget, og muligvis er den ændrede fortolkning et resultat af denne klage.
Mange tak, det er jeg glad for at høre :)

Besvar