Integrationskrav; 5 års arbejde

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Rasmuseb
Indlæg: 2
Tilmeldt: 06.08.2021 07:07:43

Integrationskrav; 5 års arbejde

Indlæg af Rasmuseb » 06.08.2021 07:16:25

Hej alle, jeg håber, at nogen kan hjælpe mig med det her spørgsmål.

Jeg har et firma i Danmark, som jeg arbejder for (får løn i Danmark, men er ikke skattepligtig i Danmark). Jeg bor i Kina, hvor jeg også udfører arbejdet.

Tæller dette som arbejde i forbindelse med integrationskravet om arbejde i 5 år i Danmark? Jeg har kun arbejdet et par år i Danmark, før jeg rejste udenlands.

Jeg har spurgt US, og den første sagde, at det tæller, men en anden ringede tilbage til mig og sagde, at det ikke tæller. De virkede mig dog begge meget usikre og kunne ikke rigtig citere nogen afgørelser eller retspraksis, som understøttede deres svar. Derfor kunne det være rart at høre, om nogen har været i samme situation. Jeg vil så nødig undgå at skulle flytte til det hinsidiges.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Integrationskrav; 5 års arbejde

Indlæg af mh1 » 09.08.2021 11:58:39

Du mener vel 'hinsidan' som 'til Sverige'? Det danske ord betyder ikke helt det samme ...

Nå, men beklager, jeg vil mene at dette står til troende:
Forslag til Lov om ændring af udlændingeloven:

"Den foreslåede bestemmelse i § 9, stk. 8, nr. 1, fastsætter den betingelse, at den herboende person har været i ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed her i landet i mindst 5 år forud for ansøgningen om opholdstilladelse.

For at opfylde den foreslåede betingelse i stk. 8, nr. 1, er det et krav, at den ordinære fuldtidsbeskæftigelse eller selvstændig erhvervsvirksomhed er udøvet her i landet. Fuldtidsbeskæftigelse og selvstændig erhvervsvirksomhed, der er udøvet i udlandet, kan således under ingen omstændigheder medregnes ved beregningen af den herboendes beskæftigelse eller selvstændige erhvervsvirksomhed."
mh
Rådgiver for ÆUG

Rasmuseb
Indlæg: 2
Tilmeldt: 06.08.2021 07:07:43

Re: Integrationskrav; 5 års arbejde

Indlæg af Rasmuseb » 10.08.2021 03:24:03

mh skrev:
09.08.2021 11:58:39
Du mener vel 'hinsidan' som 'til Sverige'? Det danske ord betyder ikke helt det samme ...
Ja, det var et ganske bevist ordspil, da det ikke huer mig specielt at skulle flytte til Sverige. :D
mh skrev:
09.08.2021 11:58:39
Nå, men beklager, jeg vil mene at dette står til troende:
Forslag til Lov om ændring af udlændingeloven:

"Den foreslåede bestemmelse i § 9, stk. 8, nr. 1, fastsætter den betingelse, at den herboende person har været i ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed her i landet i mindst 5 år forud for ansøgningen om opholdstilladelse.

For at opfylde den foreslåede betingelse i stk. 8, nr. 1, er det et krav, at den ordinære fuldtidsbeskæftigelse eller selvstændig erhvervsvirksomhed er udøvet her i landet. Fuldtidsbeskæftigelse og selvstændig erhvervsvirksomhed, der er udøvet i udlandet, kan således under ingen omstændigheder medregnes ved beregningen af den herboendes beskæftigelse eller selvstændige erhvervsvirksomhed."
Ja, det kan jo ikke blive meget klarere end det. Det bliver Sverige :)

Tusind tak for besvarelsen! Det er et fantastisk forum i har her.

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2879
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Integrationskrav; 5 års arbejde

Indlæg af Kim P. Nyberg » 21.05.2022 20:09:50

Nøgleordet her er "i landet". Det vil sige, at arbejdet skal være udført i Danmark, ikke udenfor.

Bemærk, at det ikke behøver at være 5 år i træk eller de seneste 5 år. Det skal blot være 5 år tilsammen i løbet af ens arbejdsliv.

Har man flere samtidige deltidsjobs, kan disse lægges sammen. Udgør det samlet mindst 30 timer om ugen, tæller det med.

Har man job indenfor sundhedssektoren eller plejesektoren og disse udgør 28 timer om ugen, hvor dette i ansættelsesaftalen er beskrevet som fuldtidsarbejde, tæller dette også med.

Jeg ved godt, det er længe siden, at du skrev dit opslag, og at mit svar måske ikke er interessant for dig mere, men det kan sikkert komme andre til gavn.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar