Vil dispensation bortfælde?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ranju53
Indlæg: 74
Tilmeldt: 28.03.2016 18:06:32

Vil dispensation bortfælde?

Indlæg af ranju53 » 03.07.2021 14:58:39

Min kone har haft opholdstilladelse i 6 ca. år på grund af ægteskab med mig. Hun fik dispensation fordi jeg har særbarn. Særbarnet blev voksen snart. Hun skal også søge forlængelse af opholdstilladelse.

Jeg er Dansk statsborger, nu er ansat i fleksjob. Min arbejdsevnen er nedsat med 2/3 del.
Vi har et fælles barn på 4 år. Barnet er Dansk statsborger. Min kone venter et andet barn om to måneder.
Min kone har en kandidatuddannelse fra Syddansk universitet. Hun har været på dagpenge men har aldrig modtaget ydelse efter social aktivloven.
Hun har nu været selvstændig i næsten et år. Ellers har hun ikke arbejdet før.
Hvad kan vi forvente når søge forlængelse af opholstiddaelse?
Vil dispensation bortfalder?
Kan hun søge permanent opholdstilladelse?
Skal vi stille økonomisk sikkerhed?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Vil dispensation bortfælde?

Indlæg af mh1 » 04.07.2021 12:35:03

Din ægtefælle vil formodentlig kunne søge forlængelse uden problemer, men jeres ældste fællesbarn er for ungt til at kunne sikre dispensation fra kravene, og I bør derfor være forberedt på at det kan blive forlangt at I opfylder alle de normale krav, herunder sikkerhedsstillelse.

Din ægtefælle har desværre langt fra være selvstændig længe nok til at opfylde kravene til permanent opholdstilladelse, da der kræves enten fuldtidsarbejde eller selvstændig virksomhed 3 et halvt år indenfor de seneste 4 år.

Se alle betingelserne her: https://www.nyidanmark.dk/da/Du-vil-ans ... ent-ophold
mh
Rådgiver for ÆUG

ranju53
Indlæg: 74
Tilmeldt: 28.03.2016 18:06:32

Re: Vil dispensation bortfælde?

Indlæg af ranju53 » 07.07.2021 23:12:38

Vi har snart 2 fælles børn og begge to er Dansk statsborgere.
Hvilken ording bliver det med hensyn til børn hvis vi ikke kunne skaffe sikkerhedspenge ? Skal hun rejse alene?
Jeg er på fleksjob fordi jeg er langvarig syg. (Det kan også være en grund til dispensation?) Jeg er ikke stand til at passe 2 børn og et barn brug for amning. Hvad vil udlændinge skrive om børn i deres afgørelse?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Vil dispensation bortfælde?

Indlæg af mh1 » 08.07.2021 12:41:44

Man kan søge om dispensation, og det skal I endelig gøre, der er ingen som får uden ansøgning.

Og ja, afgørelsen kan være, at den udenlandske ægtefælle må rejse, med eller uden det yngste barn. Det er set før.

Mht. muligheden for dispensation ved sygdom/handicap skriver nyidanmark:

"Udlændingestyrelsen kan fravige en eller flere betingelser for ægtefællesammenføring, hvis du er alvorligt syg eller har et alvorligt handicap, og det vil være humanitært uforsvarligt at henvise dig til at tage ophold i ansøgerens hjemland, hvor der ikke kan tilbydes pasnings- og behandlingsmuligheder.

:!: Hvis du er alvorligt syg eller handicappet, bør du ved ansøgningen om familiesammenføring vedlægge en udtalelse fra en læge, hvoraf det fremgår, hvilken diagnose du har, og hvilken behandling/medicin du modtager. :!:

Udlændingestyrelsen vil herefter tage stilling til, om du kan modtage tilsvarende behandling/pasning i dit eget eller i ansøgerens hjemland. Der vil i denne forbindelse normalt ikke kunne lægges vægt på, om behandlingsstandarden i det andet land er ringere end i Danmark, og om behandlingen i det andet land er forbundet med økonomiske omkostninger.

Hvis Udlændingestyrelsen vurderer, at du godt kan bo i dit eget eller ansøgerens hjemland med din sygdom/handicap, fraviges betingelserne for ægtefællesammenføring ikke. I skal derfor opfylde alle betingelserne."

Det er jo åbenlyst, at du ikke ville kunne tage dit fleksjob med til udlandet, men om det kan udløse en dispensation ved jeg ikke. Det er individuelle bedømmelser, og alt tages jo med i bedømmelsen.

Der er kun en enkelt afgørelse i Udlændingenævnets praksis, som lidt ligner din, men da jeg ikke kender grunden til at du er i fleksjob, ved jeg ikke om jeres forhold kan sammenlignes. Sagen er her:

"Udlændingenævnets afgørelse af 10. september 2014 – Ægtefællesammenføring – Økonomisk sikkerhedsstillelse
Dato: 10-09-2014
Udlændingenævnet omgjorde i september 2014 Udlændingestyrelsens delafgørelse vedrørende økonomisk sikkerhedsstillelse jf. udlændingelovens § 9, stk. 4, i forbindelse med behandlingen af en afghansk statsborgers ansøgning om familiesammenføring med den herboende ægtefælle.

Udlændingenævnet lagde vægt på, at den herboende ægtefælle var dansk statsborger, at han ved sin betaling af sikkerhedsstillelse i august 2013 henviste til, at han havde alvorlige helbredsmæssige problemer i form af diabetes type 2, sendiabetiske komplikationer i form af diabetisk retinopati medførende en synsnedsættelse til 40 % af det normale, i hvilken forbindelse han var i medicinsk behandling, og at han derfor fandt, at der burde dispenseres herfra. Udlændingenævnet fandt efter en samlet vurdering af disse omstændigheder, at det måtte anses for bedst stemmende med Danmarks internationale forpligtelser, at der ikke i forbindelse med Udlændingestyrelsens meddelelse af opholdstilladelse i september 2013 blev stillet krav om økonomisk sikkerhed. Udlændingenævnet fandt således, at den herboende ægtefælle på tidspunktet for Udlændingestyrelsens afgørelse ikke burde henvises til at udøve familielivet i Afghanistan, såfremt der ikke var stillet økonomisk sikkerhed. FAM/2014/197."
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar