Overskredet forlængelsesfrist for opholdstilladelse

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Wizz
Indlæg: 11
Tilmeldt: 09.08.2012 14:40:11
Geografisk sted: Hovedstadsområdet

Overskredet forlængelsesfrist for opholdstilladelse

Indlæg af Wizz » 28.05.2021 14:18:05

Hej ÆUG

Vi er kommet i knibe. I dag den 28/5 opdager min kone at hendes opholdstilladelse skulle have været fornyet inden den 16/5-21.
Vi har simpelthen glemt det pga. travlhed.

Min kone har været i Danmark siden 2010, og vi blev familiesammenført i december 2012. Hun var her som au-pair i de 2 mellemværende år.

Vi er i færd med at indsende ansøgningen nu på Nyidanmark.dk, men hvad skal vi forvente af Udlændingestyrelsen? :?: :shock:

Min kone har haft fast job i samme firma siden 2018. Hun har taget en kortere videregående uddannelse i Danmark (på dansk). Hun er i disse uger travlt optaget i fritiden med at lære ekstra dansk fordi hun især gerne vil være bedre til det skriftlige. Jeg har selv fast job med god løn. Vi har lige købt stort hus i og forsøger at få børn.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Overskredet forlængelsesfrist for opholdstilladelse

Indlæg af mh1 » 29.05.2021 23:28:24

Det er desværre ret skidt:

https://www.nyidanmark.dk/da/Du-vil-for ... t-samlever
"Hvis du indgiver ansøgningen for sent, skal du forvente, at ansøgningen bliver afvist, fordi du i så fald opholder dig ulovligt i Danmark. Dette gælder uanset, hvor kortvarigt dit ulovlige ophold måtte være."
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Overskredet forlængelsesfrist for opholdstilladelse

Indlæg af skaanebo » 30.05.2021 13:51:17

Overvej en hurtig Sverige- eller Tysklandsfinte med at flytte over landegrænsen i 3 måneder og gøre brug af EU-reglerne. Din kone kan jo stadig arbejde i Danmark, så længe ingen opdager, at hun ikke længere har en gyldig opholdstilladelse. Og efter 3 måneder kan I så flytte tilbage til DK, og hun får opholdskort efter EU-regler.

Hurtigt og effektivt og nok den bedste løsning i jeres tilfælde.

Wizz
Indlæg: 11
Tilmeldt: 09.08.2012 14:40:11
Geografisk sted: Hovedstadsområdet

Re: Overskredet forlængelsesfrist for opholdstilladelse

Indlæg af Wizz » 30.05.2021 15:43:08

skaanebo skrev:
30.05.2021 13:51:17
Overvej en hurtig Sverige- eller Tysklandsfinte med at flytte over landegrænsen i 3 måneder og gøre brug af EU-reglerne. Din kone kan jo stadig arbejde i Danmark, så længe ingen opdager, at hun ikke længere har en gyldig opholdstilladelse. Og efter 3 måneder kan I så flytte tilbage til DK, og hun får opholdskort efter EU-regler.

Hurtigt og effektivt og nok den bedste løsning i jeres tilfælde.
Det er bestemt ikke en dårlig idé!
Jeg vil lige læse lidt op på hvordan det foregår med en forlænget Sveriges-tur!

Wizz
Indlæg: 11
Tilmeldt: 09.08.2012 14:40:11
Geografisk sted: Hovedstadsområdet

Re: Overskredet forlængelsesfrist for opholdstilladelse

Indlæg af Wizz » 30.05.2021 16:37:52

Men hov, vil familiesammenføring i Sverige ikke kræve fremvisning af en gyldig opholdstilladelse?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Overskredet forlængelsesfrist for opholdstilladelse

Indlæg af skaanebo » 31.05.2021 08:35:09

Nej!

Din kone har ret til at opholde sig i Sverige og får alle rettigheder i Sverige fra samme øjeblik, der er indleveret en ansøgning om opholdskort. Dvs., hvis I måtte foretrække det, kan hun også arbejde i Sverige fra dag 1. EU-reglerne er et helt andet system og meget lettere at have med at gøre end nationale regler.

Wizz
Indlæg: 11
Tilmeldt: 09.08.2012 14:40:11
Geografisk sted: Hovedstadsområdet

Re: Overskredet forlængelsesfrist for opholdstilladelse

Indlæg af Wizz » 24.06.2021 21:52:00

Hej igen.

Ville lige give en opdatering på denne sag, med lidt tider på så folk måske kan bruge det i fremtiden.

Fredag 28/5: Vi opdager at min kones opholdstilladelse (OT) skulle have været fornyet 16/5.
Mandag 31/5: Vi taler med en advokat (Fatma Yandim fra Advodan i Næstved - hun kan på det allervarmeste anbefales, super kompetent!) om sagen, og hun vil gerne tage den.
Hun fortæller at man kan "bruge" følgende til at argumentere for at US skal behandle ansøgningen om forlængelse af OT, selvom denne er indgivet for sent:
Efter EMRK-artikel 8 har enhver ret til respekt for sit privatliv og familieliv.
Retten til et familieliv omfatter efter Menneskerettighedsdomstolens praksis retten til at opretholde et eksisterende familieliv. Der skal i hver enkelt sag foretages en konkret vurdering af, hvorvidt det på baggrund af sagens omstændigheder er proportionalt at meddele afvisning af ansøgningen, afslag eller nægtelse af forlængelse på opholdstilladelse.
Samme dag siger min kone hendes job op, eftersom hun jo opholder sig ulovligt i Danmark, og det at arbejde under ulovligt ophold ses der især ikke pænt på. Arbejdsgiver kan også få måneds-bøder.
Mandag + tirsdag går med at samle dokumentation for at min kones tilhørsforhold til DK er større end hendes hjemland. Heldigvis står vi ret godt her, med ikke særlig mange besøg til hjemlandet, og ikke af særlig lang varighed. Hun har også meget begrænset nær familie tilbage (levende) i hjemlandet.
Onsdag d. 2/6 modtager jeg første udkast fra advokaten på brev til US, og det ser rigtig lovende ud. 4 siders beskrivelse, og en frygtelig mængde bilag. Forlængelse af sikkerhedsstillelse er også klaret på dette tidspunkt.
Torsdag d. 3/6: Efter lidt rettelser sendes det hele ind af advokaten til US (FA3 findes i papir-form, som er den advokater bruger som 3. part i sager som denne).
Efter papirerne er sendt ind har min kone processuelt ophold i DK igen imens vi afventer svar. Forventet svartid i lignende situationer var ifølge advokaten 5-8 uger.
Tirsdag den 15/6 er vi forbi i Næstved for optagelse af Biometri.

I dag den 24/6 har vi modtaget svar fra US at de godt vil behandle sagen om forlængelse af OT.
(Samtidig bekræfter de også at min kone nu igen har lovligt ophold, under samme vilkår som normalt; hun må arbejde og studere igen.)

Altså har de accepteret overskridelsen af fristen! :!:
Nu afventer vi bare de normale 7 måneders behandlingstid på forlængelse af OT, men det er ren formalia.
Men nøøøj en kamp! Det kan bestemt ikke anbefales.

Jeg spurgte advokaten om det var normalt at US ikke sendte en reminder ud? Det var sådan lidt tilfældigt var hendes indtryk. Nogen gange havde de ekstra ressourcer, og så sendte de ud, men ofte ikke.
Jeg kan se at vi fik et rigtig fint brev i 2017 da vi skulle forlænge dér, men forklaringer om sikkerhedsstillelse osv osv.
Jeg synes det er under al kritik at US ikke kan få automatiseret et system til at sende en p*sse reminder ud. Man får glædeligt adskillige SMS'er fra tandlægen når det er tid til at besøge dem, eller når bilen skal synes - men "fremmede" så er man åbenbart ligeglad. :cry:

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Overskredet forlængelsesfrist for opholdstilladelse

Indlæg af mh1 » 26.06.2021 07:44:58

Tillykke med det, og nej, det er bestemt ikke at anbefale at tage den risiko. Det kunne lige så vel være blevet et nej.

Mht. til dit noget sure opstød om reminder - det er trods alt jeres eget ansvar at sætte en reminder i jeres formodentlig div. kalendere til samme formål -
skal du huske på at tandlæger er private forretninger, for hvem det koster penge ud ad vinduet når en patient ikke dukker op.
mh
Rådgiver for ÆUG

Coper
Indlæg: 35
Tilmeldt: 16.11.2009 18:20:56

Re: Overskredet forlængelsesfrist for opholdstilladelse

Indlæg af Coper » 29.06.2021 21:36:27

Jeg synes nu godt man kunne håbe/forvente service fra det offentlige - i form a reminder.

Alt for mange ting i Danmark omkring det offentlige er blevet til minimum service. Havde det været en privat virksomhed som levede af forlængelser, så kan du være sikker på at blive bombarderet med huskere.

Jeg synes der burde være service, hjælp og vejdledning fra det offentlige, når man som Dansker forelsker sig og ønsker at gifte sig med udlænding.

Som det er i dag er det begyndelsen på en krig - hvor det offentlige bruger en hver mulighed for afvisning i stedet for at hjælpe borgerne til at opfylde kravene.

Bare min holdning.

Wizz
Indlæg: 11
Tilmeldt: 09.08.2012 14:40:11
Geografisk sted: Hovedstadsområdet

Re: Overskredet forlængelsesfrist for opholdstilladelse

Indlæg af Wizz » 29.06.2021 22:29:45

Helt enig med Coper. Det er det mindste man kan gøre af service, og den reminder vi fik i 2017 var perfekt! Jeg har sågar fundet brevfletnings-skabelonen online, men det bruger man åbenbart ikke tid på at sende ud.

Hvis man afskaffede indkaldelser til periodisk syn af biler var der nok blevet ballade, og der er konsekvenserne noget mindre.
Og selvfølgelig er der 0 tvivl om at det er vores eget ansvar. Det er bare farligt med først en reminder og så ingenting.

Nu ville jeg egentlig også bare melde tilbage at det ser ud til at lykkedes med en ansøgning om forlængelse, til trods for at den blev afleveret for sent. (Vi har ikke fået afgørelsen endnu, så afventer jo stadigvæk)

Besvar